AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #1 Skrevet 23. mars 2024 Jeg er nysgjerrig på om noen andre har vært/er i lignede situasjoner og hvordan dere løser det: Jeg (kvinne) har grei inntekt (750 000), omkring 600 000 i egenkapital og noe studielån. Kjæresten min tjener betydelig mer (rundt 2 mill) og har i tillegg kjøpt seg opp i boligmarkedet (med betydelig startkapital fra foreldre). Nå drømmer vi om et liv med barn sammen, men det betyr noen valg. Hadde vi vært to "av meg" ser jeg for meg at vi hadde siktet oss inn på en 3-4 roms leilighet eller kanskje et lite rekkehus i en midt i laget dyr del av byen vi bor i. Kjæresten ser for dyrt og flott, i et dyrt nabolag. Jeg er en av typen krisemaksimerer, og tenker at det veldig kjipt om det skulle bli slutt mellom oss og det eneste jeg kan kjøpe i skolekretsen er en liten 2-roms( jeg ønsker selvfølgelig at det skal være oss to for alltid). I tillegg, er det dumt økonomisk å eie en liten andel av boligen? Bør jeg i såfall heller prøve å skaffe meg en sekundærbolig, og la kjæresten eie hele huset vi bor i? Det blir jo litt for dumt at vi bor trangt for å tilpasse oss min økonomi, men overraskende nok føler jeg faktisk litt på det. Innspill eller tanker settes pris på Anonymkode: c72ce...97f
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #2 Skrevet 23. mars 2024 Vi giftet oss før vi kjøpte sammen. Begge la inn så mye EK vi kunne, det ble selvsagt ikke like mye fra begge. Hadde rammelån sammen på resten, og begge betalte så mye vi klarte hver mnd, det ble selvsaagt heller ikke likt. Nå er lånet nedbetalt, og vi eier like mye av huset hver, selv om vi ikke har betalt like mye. Anonymkode: 44c91...826 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #3 Skrevet 23. mars 2024 Det er bedre å eie 20% av en dyr primærbolig enn 100% av en billigere sekundærbolig, mener nå jeg. Mye pga skattlegging av både formue og inntekter på sekundærboligen. Pluss at selv om du eier en mindre del av boligen, er det fremdeles deres bolig. Husk at utgifter som oppussing og eiendomsskatt må deles etter eierbrøk. Viktig med gode, skriftlige avtaler. Anonymkode: d555a...081
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #4 Skrevet 23. mars 2024 Vi har noe lignende situasjon, men han kommer ikke fra penger. Vi har vært sammen siden studietiden, og har «vokst opp» sammen. Vi er nå gift og har en liten enebolig, ikke noe voldsomt fancy. Om jeg klarer å sitte på boligen alene ved et eventuelt brudd er vel heller tvilsomt, men jeg får med meg en god sum uansett. Jeg var den eneste som hadde egenkapital da vi kjøpte vår første bolig, men han hadde jobbet seg opp og kunne bidra mer ved kjøp av neste bolig. Jeg ville heller eid en mindre del av en dyr primærbolig enn en hel sekundærbolig. Anonymkode: f00a1...e88
fru Alving Skrevet 24. mars 2024 #5 Skrevet 24. mars 2024 Hvis jeg var deg ville jeg aldri gått med på å kjøpe en bolig du ikke eier, ref det du sier om sekundærbolig. Jeg ville eid den boligen dere kjøper og helst 50%. Mannen min og jeg gikk inn med ulik egenkapital og ulik lønn har vi også. Han tjener rundt dobbelt så mye som meg. Vi har alltid eid boligen 50/50. Jeg synes ikke det er feil, jeg hadde noe mer egnkapital enn ham men han har hele tiden betjent lånet fra sin lønn og jeg har betalt andre utgifter. Jeg bidrar jeg og altså. Jeg tenker at du og kan stille krav, han skal ikke ha mer bestemmelsesrett fordi han han mer penger. Samtidig når dere går inn i et forhold med barn så må dere neste tro på at det skal holde livet ut. Ellers blir det stusselig.. Jeg tror jeg ville insistert på at dere giftet dere så ting blir mer regulert også for deg.
mann20 Skrevet 24. mars 2024 #6 Skrevet 24. mars 2024 (endret) fru Alving skrev (3 timer siden): Hvis jeg var deg ville jeg aldri gått med på å kjøpe en bolig du ikke eier, ref det du sier om sekundærbolig. Jeg ville eid den boligen dere kjøper og helst 50%. Mannen min og jeg gikk inn med ulik egenkapital og ulik lønn har vi også. Han tjener rundt dobbelt så mye som meg. Vi har alltid eid boligen 50/50. Jeg synes ikke det er feil, jeg hadde noe mer egnkapital enn ham men han har hele tiden betjent lånet fra sin lønn og jeg har betalt andre utgifter. Jeg bidrar jeg og altså. Jeg tenker at du og kan stille krav, han skal ikke ha mer bestemmelsesrett fordi han han mer penger. Samtidig når dere går inn i et forhold med barn så må dere neste tro på at det skal holde livet ut. Ellers blir det stusselig.. Jeg tror jeg ville insistert på at dere giftet dere så ting blir mer regulert også for deg. I praksis vil har mannen gitt deg en del av egenkapital helt gratis, i det tilfelle. Det er svært overraskende for meg at man skal eie 50 / 50 med mindre man har lik egenkapital. Man skal jo få, det man betaler for. Ser ut at jeg ikke er den eneste som mener det i alle fall: Samboere: Ikke gå i 50/50-fella - HELP Forsikring som det står her: "Hvis partene har forskjellig egenkapital, bør dette gjenspeiles i eierandelene." Endret 24. mars 2024 av mann20
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #7 Skrevet 24. mars 2024 Jeg ønsket å bo mye bedre enn hva partneren min har råd til. Så vi eier huset 70/30 og jeg betaler følgelig (minst) 70 % av alle utgifter også. Spanderer også alle ferier og restaurantbesøk. Anonymkode: 33d79...84a
fru Alving Skrevet 24. mars 2024 #8 Skrevet 24. mars 2024 mann20 skrev (4 minutter siden): I praksis vil har mannen gitt deg en del av egenkapital helt gratis, i det tilfelle. Det er svært overraskende for meg at man skal eie 50 / 50 med mindre man har lik egenkapital. Man skal jo få, det man betaler for. Ser ut at jeg ikke er den eneste som mener det i alle fall: Samboere: Ikke gå i 50/50-fella - HELP Forsikring som det står her: "Hvis partene har forskjellig egenkapital, bør dette gjenspeiles i eierandelene." Ja sånn tenker ikke vi. Jeg hadde mest egenkapital, han har betjent lånet hele tiden mens jeg har betalt strøm/faste avgifter som vann og renovasjon. Vi er gift med kun felles barn og det gjør det lettere for alt havner til syvende og sist der. Skulle vi gå fra hverandre er begge interessert i at den andre har det best mulig og. Det er ingen av oss som tenker "hvordan skal jeg sikre meg best mulig ved brudd" Et ekteskap er ikke noe hvor man får det man betaler for det er et arbeidsfelleskap hvor begge må yte og begge skal kunne ta del i godene. Hadde ikke jeg bidratt med ting hjemme og tatt min del der kunne ikke mannen hatt en så høy inntekt så det er og snakk om å bidra med ulike ting. Jeg er god på ting han ikke helt får med seg som å følge med på alt som skjer rundt ungene, lese mailer osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå