Gå til innhold

Ikke fått plass i ønsket bhg, vente el takke ja?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått plass i en random alternativ bhg. Er det noen vits i å stå på venteliste? Hasle, Oslo

Anonymkode: 1980f...b03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville ventet. Folk flytter mye i Oslo og plasser åpner seg. Vi fikk plass på førsteønsket på andreopptaket - Sagene :) 

Anonymkode: a7ab6...650

• Liker 1
Skrevet

Hadde takket ja og søkt om å stå på venteliste på den barnehagen dere vil. Ellers risikerer du å stå uten barnehage en god stund 

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er det for noen som får tilbud kan takke nei til plassen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville takket ja til en barnehage, med mindre du har en plan for å stå uten barnehage. 

Anonymkode: eed30...334

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er fint når du takker ja er at du da blir prioritert over de uten plass ved søk om å bytte barnehage. Grunnen er at du ikke tar opp en ny plass i kommunen, ettersom du allerede har en av kommunens plasser. Takker du nei kan du i verste fall stå uten plass til neste hovedopptak..

Anonymkode: 5c145...5fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det som er fint når du takker ja er at du da blir prioritert over de uten plass ved søk om å bytte barnehage. Grunnen er at du ikke tar opp en ny plass i kommunen, ettersom du allerede har en av kommunens plasser. Takker du nei kan du i verste fall stå uten plass til neste hovedopptak..

For å forklare nærmere. Det er to søkere til barnehagen du vil ha plass i.
Den ene søkeren har allerede plass i en barnehage, men vil bytte plass til denne. Den andre søkeren har ikke plass fra før. Da vil kommunen gi plassen til den som søker bytte av barnehagen og den som stod uten plass fra før, må vente til det blir en ledig plass som ingen med høyere prioritering kan ta.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

For å forklare nærmere. Det er to søkere til barnehagen du vil ha plass i.
Den ene søkeren har allerede plass i en barnehage, men vil bytte plass til denne. Den andre søkeren har ikke plass fra før. Da vil kommunen gi plassen til den som søker bytte av barnehagen og den som stod uten plass fra før, må vente til det blir en ledig plass som ingen med høyere prioritering kan ta.

Dette var interessant, takk! Jeg spurte opptakskontoret om dette, men de sa at det ikke spilte noen rolle enten eller (mulig jeg misforsto dem). De sa de kun tildeler ledige plasser, de ser ikke på hvilken plass man har fra før ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette var interessant, takk! Jeg spurte opptakskontoret om dette, men de sa at det ikke spilte noen rolle enten eller (mulig jeg misforsto dem). De sa de kun tildeler ledige plasser, de ser ikke på hvilken plass man har fra før ?

Dette gjelder ikke alle...min datter hadde fått plass o en barnehage vi hadde 2 plass...vi spurte om å kunne komme inn på nr 1 om noen flytter...det kunne vi..men vi måtte da stå i kø siden det var flere som stod på vente liste til den barnehagen vi ville til 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sofakona said:

Dette gjelder ikke alle...min datter hadde fått plass o en barnehage vi hadde 2 plass...vi spurte om å kunne komme inn på nr 1 om noen flytter...det kunne vi..men vi måtte da stå i kø siden det var flere som stod på vente liste til den barnehagen vi ville til 

Jeg skjønner det, men jeg lurte på om det er sannsynlig når vi ikke fikk noen valg. Helt ordinær familie uten søsken så alle kommer før oss.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg ville ventet. Folk flytter mye i Oslo og plasser åpner seg. Vi fikk plass på førsteønsket på andreopptaket - Sagene :) 

Anonymkode: a7ab6...650

Så kult! Pratet dere med bhg i mellomtiden?

Skrevet

Jeg ville ringt barnehagen og hørt hvor dere er på ventelisten. Lite vits dersom dere er nummer 50 feks. Er dere derimot nummer 3 er det større sjanser.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Luckiness said:

Jeg ville ringt barnehagen og hørt hvor dere er på ventelisten. Lite vits dersom dere er nummer 50 feks. Er dere derimot nummer 3 er det større sjanser.

Den der vi ikke vil ha plass ringte, men ja, kan jo ringe de andre bhg. Vet de hadde mellom 45-78 søkere, spurte opptakskontoret 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hmm. Mulig reglene har endret seg de siste årene. Gikk inn for å dobbeltsjekke på kommunens nettsider og det står dessverre ikke noe om det lenger. Jeg mener uansett det er bedre med en plass en ingen plass, og det er bedre å stå på venteliste et sted med en plass et annet sted enn uten.. 

https://www.oslo.kommune.no/barnehage/hvem-far-tilbud-forst/#gref

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hmm. Mulig reglene har endret seg de siste årene. Gikk inn for å dobbeltsjekke på kommunens nettsider og det står dessverre ikke noe om det lenger. Jeg mener uansett det er bedre med en plass en ingen plass, og det er bedre å stå på venteliste et sted med en plass et annet sted enn uten.. 

https://www.oslo.kommune.no/barnehage/hvem-far-tilbud-forst/#gref

Meg igjen. Her kan du sjekke hvor det er ledige plasser.

https://www.oslo.kommune.no/barnehage/ledige-barnehageplasser/#gref

AnonymBruker
Skrevet

Du bør takke ja og stille deg på venteliste. Vi gjorde det, og fikk tilbud om ny plass i løpet av høsten. Valgte å bytte og det gikk fint. Men hadde vi takket nei til den plassen vi først fikk, hadde vi jo stått uten barnehageplass fra august av, og det hadde vært ganske idiotisk. 

Anonymkode: 352a6...526

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik at hvis du ikke takker ja nå så havner du helt bakerst igjen og kan risikere å ikke få plass før neste hovedopptak? Mener det var sånn da vi søkte barnehageplass i Oslo i fjor. Så du må nok takke ja og så sette deg på venteliste senere. Husker det som at det sto ganske tydelig i svarbrevet eller der man takker ja til plass?

Anonymkode: bc306...cf0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får bare tilbud om én plass i hovedopptaket etter hva jeg husker. Så selvfølgelig skal du takke ja dersom du ikke skal gå hjemme til høsten. Med en gang du har sagt ja kan du lage en ny søknad og stå på venteliste. Det skjer ikke noe med den søknaden før etter at hovedopptaket (og antakelig oktober/novemberopptaket i august) er ferdig.

Når hovedopptaket er ferdig legges det it en oversikt over hvor det er ledig plass. Neste år stiller du bedre pga alder. Før hadde de overflyttingsprioritet i Oslo, men vet ikke om det finnes enda.

Anonymkode: dbb6f...096

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får bare tilbud om én plass i hovedopptaket etter hva jeg husker. Så selvfølgelig skal du takke ja dersom du ikke skal gå hjemme til høsten. Med en gang du har sagt ja kan du lage en ny søknad og stå på venteliste. Det skjer ikke noe med den søknaden før etter at hovedopptaket (og antakelig oktober/novemberopptaket i august) er ferdig.

Når hovedopptaket er ferdig legges det it en oversikt over hvor det er ledig plass. Neste år stiller du bedre pga alder. Før hadde de overflyttingsprioritet i Oslo, men vet ikke om det finnes enda.

Anonymkode: dbb6f...096

Hvordan stiller man bedre da? Som du sier har man kun en mulighet:)Synes dette systemet er umulig å forstå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...