Gå til innhold

Naboungene er aldri ute. Bekymring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som leker mye med en nabogutt på ca samme alder.  Moren er alene med 3 barn, og den eldste flyttet ut. Tror de er til utredning for diverse med barnevernet osv. Men min sønn vil bare leke med han pga de får game hele tiden. De er 11 år. Og jeg må begrense han og ringe moren for å sende ham hjem for de kan holde på å spille i flere timer i strekk. Min sønn vil ikke invitere han hjem til oss da nabogutten kjeder seg fort. Jeg synes det er trist fordi søsteren sitter visst på ipad hele dagen, og ser de aldri ute og leker, de siste årene de bodde her ser jeg de minimalt ute.  Og moren har ofte forlatt de uten tilsyn flere ganger og jeg føler meg ikke trygg på å sende min sønn dit mer. Jeg vet ikke hvordan jeg skal ta opp mine bekymringer, med skolen. Jeg tror moren har noe funksjonshemming også.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: d38ee...b41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en sønn som leker mye med en nabogutt på ca samme alder.  Moren er alene med 3 barn, og den eldste flyttet ut. Tror de er til utredning for diverse med barnevernet osv. Men min sønn vil bare leke med han pga de får game hele tiden. De er 11 år. Og jeg må begrense han og ringe moren for å sende ham hjem for de kan holde på å spille i flere timer i strekk. Min sønn vil ikke invitere han hjem til oss da nabogutten kjeder seg fort. Jeg synes det er trist fordi søsteren sitter visst på ipad hele dagen, og ser de aldri ute og leker, de siste årene de bodde her ser jeg de minimalt ute.  Og moren har ofte forlatt de uten tilsyn flere ganger og jeg føler meg ikke trygg på å sende min sønn dit mer. Jeg vet ikke hvordan jeg skal ta opp mine bekymringer, med skolen. Jeg tror moren har noe funksjonshemming også.

Hva hadde dere gjort?

Her var det jævlig mye synsing og antagelser ute å går fra din side! Nr en hvorfor tror du de er under utreding av Bv? Nr 2 gutter på 11 gamer i dagens samfunn! Ikke noe unormalt med iPad på søster heller. Du vet ikke hva de gjør resten av tiden, så virkelig ikke prøv deg på å være «bekymret» bedreviter! Og unnskyld meg men man kan fint la gutter på 11 være uten tilsyn! Skolebarn klarer seg fin i huset alene noen timer om de ikke har diagnoser, på tide du trener pp selvstendighet på din egen 11 åring her kanskje. Du tror?? Moren har noen funksjonshemninger? Hva faen mener du med det??? Du skal ikke ta opp noen bekymringer med noen! Du skal la familien få være i fred! Pass på

deg selv og din egen unge her er det ingenting som skriker bekymring annet enn din trang til å sette deg på sin høye hest, det er faktisk mer bekymrings vedig enn noe annet at du ikke forstår at familier og folk er forskjellige og at det ikke er kun en måte å gjøre ting på! 

Anonymkode: ee629...cb9

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her var det jævlig mye synsing og antagelser ute å går fra din side! Nr en hvorfor tror du de er under utreding av Bv? Nr 2 gutter på 11 gamer i dagens samfunn! Ikke noe unormalt med iPad på søster heller. Du vet ikke hva de gjør resten av tiden, så virkelig ikke prøv deg på å være «bekymret» bedreviter! Og unnskyld meg men man kan fint la gutter på 11 være uten tilsyn! Skolebarn klarer seg fin i huset alene noen timer om de ikke har diagnoser, på tide du trener pp selvstendighet på din egen 11 åring her kanskje. Du tror?? Moren har noen funksjonshemninger? Hva faen mener du med det??? Du skal ikke ta opp noen bekymringer med noen! Du skal la familien få være i fred! Pass på

deg selv og din egen unge her er det ingenting som skriker bekymring annet enn din trang til å sette deg på sin høye hest, det er faktisk mer bekymrings vedig enn noe annet at du ikke forstår at familier og folk er forskjellige og at det ikke er kun en måte å gjøre ting på! 

Selv om det var pakket inn i til tider ganske stygt språk er det faktisk veldig mange gode poeng her, TS, og du bør ta de til deg.

Anonymkode: cd61b...ac4

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Joda barnevernet er i bildet. Ingen synsing. 

Dessuten så er det flere i nabolaget som har reagert på det samme som meg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke unormalt at gutter på 11 gamer. Gutter jevnt over elsker gaming. Noen lar de styre på,andre begrenser det. 

For alt du vet kan gaming være ett kompromiss moren inngår med sønnen, feks for å gjøre lekser. 

Anonymkode: c3cd9...390

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnevernet allerede er inne (de utreder ikke, det driver man med på sykehus), er det vel ingen poeng i å ta opp noe med skolen. Jeg syns du skal invitere nabobarna over, kanskje de trenger litt annet input enn det de får hjemme☺️ Jeg skjønner ikke helt om du bare er nysgjerrig nabodame eller om du faktisk bryr deg, men hvis det er det siste så syns jeg du skal gjøre noe positivt for barna i stedet for å gruble på alt som er galt hjemme hos dem. Som sagt, hvis barnevernet allerede er inne er det ingen grunn til at du skal synse mer om saken.

Anonymkode: c03d5...e37

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bry deg om deg selv.

Anonymkode: 1b77e...1e7

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her bør du lage en avtale med dem slik at de kan melde til deg hvor lenge de er ute, samt hvor mye de bruker digitale innretninger. Kanskje du kan lage en oversikt av hva som er greit for deg slik at du slipper og melde dem til BV.

Viktig å huske på at din atferd og synspunkter er de rette og alt avvikende er svært bekymringsverdig. For hvem vet hva som skjer om en ikke varsler? Det var jo en tråd for en stund siden med foreldre som sov lenger en 11-12 i helgene!!!

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke vurdert snakke med mor istedenfor bak ryggen hennes med hele nabolaget?

Anonymkode: 6db03...e02

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis moren faktisk har en funksjonsnedsettelse er det jo bare flott at hun får støtte av barnevernet til å gi barna optimal omsorg. Hva hadde barnevernet sagt om hvordan ungen din har det hjemme og holdninger du lærer bort, ts? Jeg synes ikke baksnakking og ryktespredning er noe fint å lære bort.

Anonymkode: 3fe18...c76

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Helt enig! Ikke bland deg ts.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Istedet for baksnakking og ryktespredning kan dere ta en prat med moren og tilby hjelp om hun ønsker. Vil nå si at dere ikke er gode forbilder for barna deres når dere driver med baksnakking og ryktespredning. Barn får med seg slikt ;) 

Inkluderer dere henne i nabolaget? Blir hun invitert hjem til dere eller andre i nabolaget, som barnet hennes leker med? Bli kjent! Og kutt ut det tullet med baksnakking/ryktespredning. 

Anonymkode: fa799...8a7

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva hadde dere gjort?

Da må du melde meg til bv å..min 11 åring sønn er heller ikke mye ut av huset..hjem...lekser... spiller..oh inne om ikke han skal på trening.

Søsteren sitter litt på ipad eller tv etter barnehagen ... middag... aktivitet inne til sove tid. 

Du må ha mye tid om du har så mye fritid at du sitter og følger med på naboen 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva hadde dere gjort?

Her er det du som overdriver!!

Hadde moren vært syk eller ikke klart tatt seg av barna hadde hun IKKE orket hatt ditt barn på besøk i mange timer, gaming eller ikke!

Hvis ditt barn ALDRI fikk besøke barna derimot hadde det gjerne vært litt rart..

Du er litt rar her ts. Soorry. Det verste jeg vet er naboer som er som deg! Synser... Antar..glor i vinduet... Etc🤢

Anonymkode: e8c4e...315

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Joda barnevernet er i bildet. Ingen synsing. 

Dessuten så er det flere i nabolaget som har reagert på det samme som meg

Så mor har fortalt deg at bv er inne i bildet? Og hvordan kan du tro at moren har funksjonshemming? Regner med at du mener psykisk funksjonshemming her, og om det stemmer, er det jo helt supert at hun tar i mot hjelp fra barnevernet. Ved å skrive slik som du gjør, er du bare med å bidra til å stigmatisere de som tar i mot hjelp fra barnevernet. Det igjen fører til at foreldre vegrer seg for å ta i mot hjelp fra barnevernet, slik at barn som egentlig trenger hjelp dermed ikke får hjelp.  

Skjønner heller ikke hvordan du kan vite at barna aldri er ute? Sitter du og følger med på hva de gjør hele dagen?

Ser ikke problem i at barna er hjemme alene, han er tross alt 11 år. Kan forstå bekymringen om mor er borte hele natten, men noen timer på dagtid/kvelden går som regel helt fint. 

For så vidt har jeg også et barn som omtrent aldri er ute. Han har en skjult sykdom som gjør at han fort blir utmattet, samt får diverse fysiske plager. Derfor er han mest hjemme, det å være på skolen er utmattende og krevende nok. Det blir en del gaming slik at han kan opprettholde det sosiale på ett vis da han mister det å kunne være ute og leke med venner, spille fotball osv. De færreste vet om sykdommen, fordi han ikke vil at folk skal vite om den. Han ønsker at de andre behandler han som «normalt» og at han ikke blir sett på som rar eller spesiell pga sykdommen. Barn er gjerne redde for å skille seg ut, så derfor blir også slike ting ofte holdt skjult. Jeg sier ikke at naboungene er syke, men viser bare til at det kan være ulike grunner til at barn er mest hjemme. 

Anonymkode: af1d3...e15

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva hadde dere gjort?

Jeg hadde tenkt at dette er en ok måte å ha forskjellig syn på oppdragelse. Verken din eller den andre moren virker til å bedrive omsorgssvikt. Det er derimot bedre å bli godt kjent med noen før man dømmer fullstendig. 

Anonymkode: 760bd...f1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest mamsenLydia
Skrevet (endret)

Maktmisbruk! vær takknemlig for det livet du har fått og slutt å ødelegge for naboene dine! Å sende bv på folk for å stjele andres barn er ren ondskap! Alene mødre er gull🤲❤️ prøv å gi hele ditt liv til ungen din så skal du se! Isteden for å være opptatt av å glo over til naboen hele dagen!

Endret av mamsenLydia
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes så krasse svar du får, mange som føler seg truffet her.

om de bare er inne, er ikke det bra. Hva med å spørre om mor trenger hjelp til noe?

Anonymkode: 31b74...b77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mamsenLydia skrev (2 minutter siden):

Og her har du grunnen til krig i verden.. vær takknemlig for det livet du har fått og slutt å ødelegge for naboene dine! Å sende bv på folk for å stjele andres barn er ren ondskap! Alene mødre er gull🤲❤️ prøv å gi hele ditt liv til ungen din så skal du se! Isteden for å være opptatt av å glo over til naboen hele dagen!

Eh nei dette er ikke grunnen til krig i verden 

Anonymkode: 31b74...b77

• Liker 1
Gjest mamsenLydia
Skrevet

En av grunnen jo, egoisme, makt, penger, bedrevitere, snobbete osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...