AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #1 Skrevet 23. mars 2024 Jeg har hatt en vanlig brukskonto i utenlandsk bank i flere år med rett over 100 000 NOK stående. Jeg fikk en merknad i forbindelse med skatteoppgjøret at de har oppdaget en konto i utlandet og at beløpet må komme frem på skatteseddel, slik at de kan beregne foreløpig skatt. Grunnen til at jeg ikke har ført dette opp tidligere er fordi pengene har vært blokkert i flere år grunnet noe pirkete policy. Dermed har jeg ikke gitt disse pengene en tanke siden jeg ikke har kunnet benyttet de. Tenkte pengene var tapt. Jeg forventer en del tilbake på skatten. Vil dette påvirke skattepengene jeg forventer tilbake fra 2023? Er det derfor jeg har fått en merknad nå? Eller vil dette gjelde for 2024? Nå har jeg overført pengene over til min norske konto og den utenlandske kontoen er avsluttet. Hvordan blir det da med skatten? Hva skal jeg egentlig føre opp? Er det noe forskjell om pengene har lagt på konto i utlandet eller om de nå snart ligger på min norske konto. Hva vil det si for skatten eventuelt? Jeg er helt blåst på dette med skatt som dere sikkert skjønner etter å ha lest dette innlegget. En annen ting: jeg leser at pengegaver fra utlandet er skattefri. Har lest om folk som har mottatt opptil 250k skattefritt, fordi det er en gave. Vil det si det samme som at, hvis jeg bare hadde overført disse pengene til en venn sin konto som en "gave", og denne vennen hadde overført pengene tilbake til meg i løpet av en viss tid, at jeg plutselig ville sluppet unna skatt da? Pengene er allerede overført så dette er jo ikke en mulighet uansett, men bare lurer. Anonymkode: 93e31...475
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #2 Skrevet 23. mars 2024 Om det er skattepliktig kommer vel an på kilden til disse pengene. Anonymkode: f705a...6cd
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #3 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om det er skattepliktig kommer vel an på kilden til disse pengene. Anonymkode: f705a...6cd Dette er penger som noen skyldte meg. Er det skatteplikt da? Anonymkode: 93e31...475
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #4 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om det er skattepliktig kommer vel an på kilden til disse pengene. Anonymkode: f705a...6cd AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er penger som noen skyldte meg. Er det skatteplikt da? Anonymkode: 93e31...475 Beløpet var opprinnelig ikke så stort. Så jeg tror det er snakk om noe rentegevinst og i løpet av alle årene de har lagt der. Anonymkode: 93e31...475
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #5 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er penger som noen skyldte meg. Er det skatteplikt da? Anonymkode: 93e31...475 Nei, men du må nok kunne dokumentere at det ikke er noen form for arbeidsinntekt e.l. Anonymkode: f705a...6cd
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #6 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, men du må nok kunne dokumentere at det ikke er noen form for arbeidsinntekt e.l. Anonymkode: f705a...6cd Hvordan dokumenterer jeg det? Denne personen er ute av livet mitt. Har prøvd å finne kontakt informasjon, men h*n er forduftet . Anonymkode: 93e31...475
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #8 Skrevet 23. mars 2024 Wedding skrev (1 minutt siden): Renteinntekter er vel skattepliktig. Ja. Dette blir vanskelig. Jeg mistet også tilgang til denne kontoen pga inaktivitet i flere år. Dermed aner jeg ikke hvor mye renteinntekter det er snakk om. Bare overførte hele beløpet over til min konto i Norge fordi det var ikke annet alternativ. Den utenlandske banken informerte at jeg ikke lengre er kunde hos de og at jeg må ta pengene over til annen bank. Hva er sannsynligheten for å bli anmeldt når man ikke kan dokumentere for pengene?:/ Begynner å bli redd jeg nå Anonymkode: 93e31...475
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #9 Skrevet 23. mars 2024 Banken har vel dokumentasjon på hvor pengene kom fra? Anonymkode: f705a...6cd
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #10 Skrevet 23. mars 2024 Både renteinntektene (som du antakelig har fått utbetalt årlig) og innskuddet skulle vært oppgitt på skattemeldingen. Som bosatt i Norge er du skattepliktig til Norge for all inntekt og formue, uansett om de kommer fra norske eller utenlandske kilder. Du har derfor nesten garantert betalt for lite inntektsskatt fordi renteinntektene ikke ble opplyst, og potensielt for lite formuesskatt (men har du ikke særlig formue, er det usannsynlig at du skal betale det overhodet). Tror også det er mulig du blir ilagt tilleggsskatt på beløpene du ikke innrapporterte, men uansett er bankinnskuddet så lite at du antakelig ikke får noen stor regning. Anonymkode: 8f1a1...c65
Wedding Skrevet 23. mars 2024 #11 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Dette blir vanskelig. Jeg mistet også tilgang til denne kontoen pga inaktivitet i flere år. Dermed aner jeg ikke hvor mye renteinntekter det er snakk om. Bare overførte hele beløpet over til min konto i Norge fordi det var ikke annet alternativ. Den utenlandske banken informerte at jeg ikke lengre er kunde hos de og at jeg må ta pengene over til annen bank. Hva er sannsynligheten for å bli anmeldt når man ikke kan dokumentere for pengene?:/ Begynner å bli redd jeg nå Anonymkode: 93e31...475 Du må bare forklare til skatteetaten hvordan det er så kommer det til å gå bra forhåpentlig, det finnes fornuftige folk som arbeider i skatteetaten også.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #12 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Banken har vel dokumentasjon på hvor pengene kom fra? Anonymkode: f705a...6cd Jo det er også et annet problem. At personen som overførte pengene rotet til med mottaker navn. Slik at banken har lagt en blokade på pengene i flere år. Derfor har jeg ikke tatt stilling til disse pengene på flere år. Veldig dumt av meg. Nå har jeg plutselig fått merknad av skatteetaten. Og ble tvunget til å sjekke opp i dette. Og til min store overraskelse virker det som blokaden er hevet og de kunne som sagt sende de over til min konto i Norge. Men jeg vet jo ikke om pengene forsetter å bli blokkert her i Norge. Anonymkode: 93e31...475
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #13 Skrevet 23. mars 2024 Wedding skrev (5 minutter siden): Du må bare forklare til skatteetaten hvordan det er så kommer det til å gå bra forhåpentlig, det finnes fornuftige folk som arbeider i skatteetaten også. Ja håper det ordner seg. Tusen takk. Anonymkode: 93e31...475
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #14 Skrevet 23. mars 2024 Jeg tror bare jeg ville forklart saken for skatteetaten og hørt om de har noen råd for hvordan du skal gå frem. Anonymkode: f705a...6cd 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #15 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror bare jeg ville forklart saken for skatteetaten og hørt om de har noen råd for hvordan du skal gå frem. Anonymkode: f705a...6cd Kan man bestille time med de ? Anonymkode: 93e31...475
Wedding Skrevet 23. mars 2024 #16 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan man bestille time med de ? Anonymkode: 93e31...475 Det kan du, ihvertfall her jeg bor. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #17 Skrevet 23. mars 2024 Ring eller send en skriftlig henvendelse. Anonymkode: 07355...7cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå