Gå til innhold

epleoppskrift

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Har endel epler liggende. Rekker nok ikke spise opp alle, så jeg tenkte jeg kunne lage noe av de. En kake eller pai eller noe.

Noen som har oppskrift på noe spennende?

Må ikke være for komplisert og tidkrevende, og må være noe som kan fryses.

Og vegansk, eller om det er noe melk i er ikke det så farlig, det pleier å være enkelt å "veganisere" det.

Og ikke sånn kjedelig-tørr-standard-eplekake, for det er ikke godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er lett og rask å lage og kjempegod synes jeg da.

Krydderkake med epler

5 dl hvetemel

3,5 dl sukker

1 ts bakepulver

1 ts natron

1/2 ts kanel

1/2 ts kardemumme

1/3 ts nellik

1/3 ts allehånde

1 dl hakkede valnøtter

150 gr. tørket frukt (rosiner, fiken e.l)

80 g margarin

1,5 dl vann

3 dl usøtet eplemos eller tilsvarende mengde revne epler

2 egg

Ha alt det tørre i en bolle. Bland inn nøtter og tørket frukt. Tilsett smeltet margarin, vann, eplemos og egg. Rør det hele sammen og hell røren i smurt langpanne. Stekes på nederste rille ved 175 grader ca 40 minutter til kaken løsner fra formen rundt kantene og er godt gjennomstekt.

Skrevet

Og så kan du lage smoothie/eplejuice av noe av det, så har du noe å drikke mens du sitter og funderer på hva du skal bruke resten av eplene til

Skrevet

Ikke at jeg er har noen oppskrift, men eplekake er jo kanon godt!! :D Sjekk matprat.no ;)

Skrevet

Jeg kan ikke mye om vegansk mat, men ville ovnsstekt halve epler med svisker i som tilbehør til middag (til eks nøttebiff eller middagsburgere av noe slag). Ovnsstekte epler er kjempegodt! Kan også tilberedes som dessert, med rårørssukker, sirup eller honning, og rosiner og evt kanel i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...