Gå til innhold

UVI - noe reseptfritt som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått mild UVI og trenger tips. Prøver å se om det kan gå over av seg selv i løpet av helgen. Hvis ikke kontakter jeg lege på mandag. 

Jeg drikker mye og tar tranebær kapsler. Så på nettet at det finnes noe reseptfritt som heter Cysticina, er det verdt å prøve? Andre som har tips? 

Anonymkode: 50b46...b58

Videoannonse
Annonse
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet

Nei. Alle kjærringråd er bullshit. Du kan få resept hos nett leger. Det gjør jeg, gidder ikke gå til legen for slikt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har fått mild UVI og trenger tips. Prøver å se om det kan gå over av seg selv i løpet av helgen. Hvis ikke kontakter jeg lege på mandag. 

Jeg drikker mye og tar tranebær kapsler. Så på nettet at det finnes noe reseptfritt som heter Cysticina, er det verdt å prøve? Andre som har tips? 

Tranebær er en myte. Har null effekt. 

Anonymkode: 6dd96...534

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tranebær er en myte. Har null effekt. 

Anonymkode: 6dd96...534

Ok. Har du andre tips?

Jentamedtekopp skrev (3 minutter siden):

Nei. Alle kjærringråd er bullshit. Du kan få resept hos nett leger. Det gjør jeg, gidder ikke gå til legen for slikt. 

Det er anbefalt å se om det går over av seg selv før antibiotika. Derfor jeg vil prøve det, og se om noen har tips til hvordan jeg kan hjelpe kroppen bli kvitt det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ibux 

Anonymkode: f3db5...ebd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ibux 

Anonymkode: f3db5...ebd

Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Drikk appelsinjuice. Ja, det er mye sukker, men det er også surt.

Anonymkode: f099b...7bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

D-mannose. 
Har aldri trengt antibiotika, tar bare d-mannose. Pleier også å kjøre på med hvitløk og c vitamin. Og masse vann, helst med sitron i for å få surt miljø.  
Ikke noe sukker. Og hold deg varm. 

Anonymkode: 30d0f...84b

Skrevet

De få gangene jeg har hatt det for mange år siden, drakk jeg mengder med kald/lunken vann av kjerringrokkte for å skylle gjennom. Da varte det bare få dager, og jeg ble frisk.

Kjerringrokkte er et gammelt kjerreingråd. Jeg tror ikke helt på de rådene. Men vannet smaker liksom så rensende da, og tenkte jeg ville ha i det. Og så tenkte jeg at det gjorde godt med å skylle mye gjennom systemet.

Det gikk i hvertfall over, og jeg ble frisk

• Nyttig 1
Skrevet

Farmasøyt anbefalte tranebær og sitronvann. Mye vann! Surt miljø gjør det vanskelig for bakteriene å feste seg. 

Er det krise med smerter så sett deg i et fat el med varmt vann, det fjerner smerte. Legg en varmeflaske mellom bena. 
Ulltruse til å ha utenpå vanlig truse er smart de dagene stillongs blir for varmt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tar C-vitamin 1000 mg brusetabletter. Tar 2 stk i en halvliter vann som jeg drikker sånn ganske raskt. Passer på å drikke en del vann jevnlig etter det, og så tar jeg en ny brusetablett etter noen timer. Da gir det seg på meg. Noen ganger må jeg ta en ny brusetablett neste morgen om jeg ikke har drukket noe gjennom natta. 

Så mye væske for å skylle gjennom er et godt råd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er svært individuelt hvor lett UVI får over av seg selv. Men i de aller aller fleste situasjoner gjør det d og skal ikke behandles med antibiotika. Vi har ikke lyst å ha tilstander som sørover hvor alle UVI bakterier har blitt resistente mot antibiotika. Det er særlig for barn at UVI kan være farlig skade urinveiene. Vi trenger AB som fungere på de små.

Høres ut som du kan alle de gode rådene fra før. Masse væske og gjerne med sur pH som bakteriene mistrives i. Tranebær er bevist at kan virke forebyggende, men hjelper mindre om man først har utviklet bakterier. Skader uansett ikke å ta.

Anonymkode: 0342a...e0a

AnonymBruker
Skrevet

Eneste som hjelper er å gå på legevakta med urinprøve og få antibiotika. 

Anonymkode: b0371...8d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

50/50 med appelsinjuice og tranebær juice. Drikk ca en liter - det pleier å hjelpe for meg hvertfall. Har hatt kronisk uvi i mange år, og har prøvd det meste.

Anonymkode: f751c...07e

AnonymBruker
Skrevet

Appelsinjuice.. mange bruker hiprex, pulver elr tablett, tror det er reseptfritt. 
så er det dette med å ikke fryse på baken, ikke være fuktig/våt, skifte bikinitruse etter bad osv.

Anonymkode: 2902a...8c4

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tips, jeg er blitt mye bedre og regner med at det vil gå over av seg selv i løpet av noen dager. 

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for alle tips, jeg er blitt mye bedre og regner med at det vil gå over av seg selv i løpet av noen dager. 

Bare vær obs. Jeg følte ting ble bedre. Så lå jeg rett ut i feber gikk til nyrer i stede og ble nyrebekkenbetennelse 

AnonymBruker
Skrevet

Legen ønsker uansett at man skal vente og se i en ukes tid før man eventuelt får antibiotika. 

Så hvis man kontakter dem og sier at tilstanden bare har vart i noen få dager, så blir de kanskje skeptiske til å skrive ut resepter på noe som helst.      

Anonymkode: 88836...991

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: b947d...aa4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Legen ønsker uansett at man skal vente og se i en ukes tid før man eventuelt får antibiotika. 

Så hvis man kontakter dem og sier at tilstanden bare har vart i noen få dager, så blir de kanskje skeptiske til å skrive ut resepter på noe som helst.      

Anonymkode: 88836...991

Det er nok individuelt i så fall, hvis det er tilfelle. Det var veldig lenge. Etter en uke ville jeg ligget strekk ut med feber og nyrebekkenbetennelse. Nå kjenner jeg min kropp og historie, så jeg må ha AB for å bli kvitt deg hvis det har kommet for langt. Så jeg er opptatt av forebygging. Der er D Mannose gull hvis jeg kjenner litt småmurring.

Anonymkode: cb643...582

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...