Gå til innhold

Hvordan funker vipps i helgene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det enkleste er at en person betaler med kredittkort og så sender vippskrav til hver enkelt i ettertid. Synes det er håpløst når alle skal sitte å regne på hva de selv skal betale.

De fleste restauranter tilbyr nå å slitte regningene pr. person, men når dere er så mange som 10 stk, så er det mulig de ikke vil ta den jobben.

Anonymkode: f8c93...3e2

Det er jo lettere at en og en regner ut hva man selv skal betale/at servitøren regner det ut enn at én må ha oversikt over alt alle bestilte og styre med det i etterkant

Anonymkode: b2a6b...31e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Alle bør betale sin andel av matregningen, men dessverre er det alltid noen som betaler 800 kr framfor 854...bare fordi de kan og de vet at ingen holder "oversikt" på akkurat det i det man skal betale for en regning. I tillegg blir det den som betaler som oftest ender opp med å tipse også. 

Nei, jeg syns dette er rotete. 

Anonymkode: 0b732...2e9

Da er det nok du som har kjipe venner. Har aldri opplevd noe annet enn at folk betaler det de skal og runder oppover. Siden jeg betaler med kredittkort legger jeg mer enn gjerne ut 🤑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har du ikke råd til å gå ut og spise for 300.... 

Anonymkode: 6ed17...8bd

Jo, jeg har fint råd til å gå ut og spise for 300 kroner, det spiller ingen rolle for noen blant mine venner om de andre bestiller like mye/det samme som dem selv. 

Anonymkode: 7bca3...384

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samboern min vippset meg tidligere i dag. Pengene på konto med en gang.

Anonymkode: d2276...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo lettere at en og en regner ut hva man selv skal betale/at servitøren regner det ut enn at én må ha oversikt over alt alle bestilte og styre med det i etterkant

Vel, jeg synes det er smakløst og litt simpelt om 10 stykker skal sitte å regne og diskutere hvor mye de skal gi i tips. Jeg er enig i at servitøren bør gjøre det, men en del restauranter gjør ikke det for større grupper. 

Anonymkode: f8c93...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, jeg har fint råd til å gå ut og spise for 300 kroner, det spiller ingen rolle for noen blant mine venner om de andre bestiller like mye/det samme som dem selv. 

Såså. Neste gang kan det være du som ligger litt over og får godene av det da 

Anonymkode: 6ed0a...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere ikke bare splitte regningen å betale for det dere selv spiser og drikker ?Servitøren ordner jo det… 

Anonymkode: bf94b...675

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kan dere ikke bare splitte regningen å betale for det dere selv spiser og drikker ?Servitøren ordner jo det… 

Jo, det var det vi gjorde og det funket helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er en grei måte å gjøre det på om man er to, og vet hva man skal betale. Vi er seks stykker som pleier å gå ut sammen. Av høflighet ovenfor servitøren tar en regningen, og sender bilde av kvitteringen til alle, som da vippser det de har spist/drukket + 1/6 av tipsen. Forventer ikke at servitøren skal ha kontroll på at 4 av oss tok et glass champagne da vi kom. En ikke drakk annet enn en cola. Tre delte en flaske rødvin. To valgte glass hvitvin. 6 ulike hovedretter, og at to stod over dessert. Og etter en kveld med god mat og drikke er det ikke trivelig om kvitteringen sendes rundt, og alle skal begynne å regne på dette selv heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

Såså. Neste gang kan det være du som ligger litt over og får godene av det da 

Kunne da ikke drømme om å la andre betale for det jeg spiser mer enn dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er en grei måte å gjøre det på om man er to, og vet hva man skal betale. Vi er seks stykker som pleier å gå ut sammen. Av høflighet ovenfor servitøren tar en regningen, og sender bilde av kvitteringen til alle, som da vippser det de har spist/drukket + 1/6 av tipsen. Forventer ikke at servitøren skal ha kontroll på at 4 av oss tok et glass champagne da vi kom. En ikke drakk annet enn en cola. Tre delte en flaske rødvin. To valgte glass hvitvin. 6 ulike hovedretter, og at to stod over dessert. Og etter en kveld med god mat og drikke er det ikke trivelig om kvitteringen sendes rundt, og alle skal begynne å regne på dette selv heller. 

Ikke servitøren nei, men dere vet det vel selv? De siste gangene jeg har vært på sånne middager har det funket veldig greit - alle har plukket det de skal betale fra lista på den elektroniske blokka til servitøren, og evt. lagt på tips før de betalte. Deretter har nestemann plukket sitt, og slik har det fortsatt rundt bordet. 

Det høres litt omstendelig ut, men er veldig enkelt og effektivt i praksis når elektronikken er lagt opp til det. Og det har jeg inntrykk av at den ofte er for tiden. 

Anonymkode: 3a4e7...174

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke servitøren nei, men dere vet det vel selv? De siste gangene jeg har vært på sånne middager har det funket veldig greit - alle har plukket det de skal betale fra lista på den elektroniske blokka til servitøren, og evt. lagt på tips før de betalte. Deretter har nestemann plukket sitt, og slik har det fortsatt rundt bordet. 

Det høres litt omstendelig ut, men er veldig enkelt og effektivt i praksis når elektronikken er lagt opp til det. Og det har jeg inntrykk av at den ofte er for tiden. 

Anonymkode: 3a4e7...174

Og jeg skriver;

Orker heller ikke bruke tid på å sende rundt kvitteringen og regne ut dette en etter en, etter et godt måltid og koselig kveld med litt drikke. 

Antar du også lar servitøren stå ved bordet å vente, mens dere avrunder kvelden med denne øvelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kunne da ikke drømme om å la andre betale for det jeg spiser mer enn dem. 

Ikke noe å drømme om, men kan fort skje. Da er det fint å ha ligget litt under på andre oppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke noe å drømme om, men kan fort skje. Da er det fint å ha ligget litt under på andre oppgjør.

Nei, det skjer jo ikke at jeg ikke betaler for meg selv, enten jeg har spist mye eller lite. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det skjer jo ikke at jeg ikke betaler for meg selv, enten jeg har spist mye eller lite. 

Ok, jeg forstår at fleksibilitet aldri blir noe tema her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, jeg forstår at fleksibilitet aldri blir noe tema her.

Kari: Vi betaler hver for oss som vi pleier?
Kjell: Jepp
Mona: Greit for meg
AnonymBruker: Nei, jeg her lest på kvinneguiden at vi må spleise og vippse
Kari: Jamen vi har jo bestilt for mye mer enn deg?
AnonymBruker: Får ikke hjelpe, såpass fleksibel må jeg være 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 12.38):

Alle bør betale sin andel av matregningen, men dessverre er det alltid noen som betaler 800 kr framfor 854...bare fordi de kan og de vet at ingen holder "oversikt" på akkurat det i det man skal betale for en regning. I tillegg blir det den som betaler som oftest ender opp med å tipse også. 

Nei, jeg syns dette er rotete. 

Anonymkode: 0b732...2e9

I min vennegjeng betaler folk for seg og runder ofte opp når de vippser. Din vennegjeng er åpenbart kjipe og bedritne folk.

Anonymkode: bd691...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/23/2024 at 1:03 PM, AnonymBruker said:

Da har du ikke råd til å gå ut og spise for 300.... 

Den som ikke har råd er jo den som spiser for 900 men forventer at resten av følge skal spleise sånn at han slipper unna med 600...

Anonymkode: 61c6c...c86

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kari: Vi betaler hver for oss som vi pleier?
Kjell: Jepp
Mona: Greit for meg
AnonymBruker: Nei, jeg her lest på kvinneguiden at vi må spleise og vippse
Kari: Jamen vi har jo bestilt for mye mer enn deg?
AnonymBruker: Får ikke hjelpe, såpass fleksibel må jeg være 😊

Hvor leste du på KG at man må spleise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...