AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #1 Skrevet 23. mars 2024 Jeg er ny i byen. Det er en mann som bor i rekkehus rekka over veien fra meg noen hus ned. Jeg traff han tilfeldig på post køen i butikken. Han begynte samtalen med at han hadde sett meg gå på trening i går i seks tida lurte på hva jeg trente og om det ble bra økt. Jeg ble litt sånn eeh. Hvem er du? Men sa jeg dro på en cardio time. Uka etter traff jeg han utenfor blokka her, han slo av en prat sa han hadde sett meg komme hjem fra fest klokken 24.30. Han lurte på om jeg ville ha selskap på puben neste gang. Jeg sa at jeg ikke helt visste og at jeg har kjæreste. Så sier han at hvis jeg noen gang trenger skyss hjem er det bare å ta kontakt og han ga meg sitt nummer. Senere får jeg blomster på døren, roser. Så jeg sender han sms for å takke. Da forteller han meg at han hadde sett at jeg jobber der og der og at han kunne godt være en god venn i nøden om jeg trenger noe fra han. Så sier han han då jeg hadde besøk i forgårs lurte på om det var kjøresten .. og sånn går det nå. Jeg blir litt creepa ut av at han forteller meg at han ser men overalt. Er dette bare normal oppførsel eller er det litt stalker aktig? Anonymkode: d86cf...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #2 Skrevet 23. mars 2024 Ja, denne mannen er en stalker. Skjønner egentlig at du bare sa "hehe, takk" til rosene - for han er jo helt ute etikettemessig og du har ikke bedt om trøbbel og burde slippe å bruke energi - men du burde antakelig ha gitt dem tilbake med en gang. Anonymkode: cd9ad...55f 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #3 Skrevet 23. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, denne mannen er en stalker. Skjønner egentlig at du bare sa "hehe, takk" til rosene - for han er jo helt ute etikettemessig og du har ikke bedt om trøbbel og burde slippe å bruke energi - men du burde antakelig ha gitt dem tilbake med en gang. Anonymkode: cd9ad...55f Problemet er at på grunn av hans yrke må jeg ha godt forhold til han for å ikke få problemer her jeg bor. Hvem kan man kontakte om sånt om det blir problematisk, har allerede installert kamera. Anonymkode: d86cf...4c9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #4 Skrevet 23. mars 2024 I tillegg er jeg ikke vant til å få oppmerksomhet fra menn, så tenkte kanskje dette er innafor normalt, er det sånn det er å få oppmerksomhet... Hører jo at jeg er pen og sånn, men likevel aldri egentlig fått oppmerksomhet... jeg vet ikke hvordan det er og hva er normalt og ikke. Men var likevel såpass creepa ut at jeg installerte kamera. Anonymkode: d86cf...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #5 Skrevet 23. mars 2024 Jeg syns han høres keitete ut. men du, det er helt innafor å fortelle han at du opplever han som litt intens og at du foretrekker litt avstand. Hvis han da enda ikke endrer seg så ja, crazy. Anonymkode: 0ba5a...452 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #6 Skrevet 23. mars 2024 Ikke slipp han mer innpå deg. Vær vennlig avvisende. Si takk for blomster, men det var virkelig ikke nødvendig. Svar vagt at du trener litt forskjellig. Svar at du går på pub bare når dine nære venner vil det. Ellers er du med kjæresten, og jobber mye. Ikke kontakt ham selv for noe. Noen menn driver med "grooming" av kvinner, hvor de pøser på med invitasjoner og hjelp, som gjør at kvinnen synes det er vanskelig å avslå. Stegvis brytes grenser. Plutselig har du ham i stua en lørdagskveld med en øl i hånda, og han dytter mot soverommet, og du lurer på hvordan høflig avslå dette... Så ikke la ham ta de stegene. Vær bevisst på å blokkere det du ikke vil. Så kan du indirekte fortelle at du synes det er litt ekkelt med "Du er veldig observant, skulle nesten tro du førte dagbok..." og la den henge. Anonymkode: b2077...b9e 3 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #7 Skrevet 23. mars 2024 Du må avvise han MYE tydeligere. Du har kjæreste og du er ikke interessert. Nei, du trenger ikke skyss fra han. Lever blomstene tilbake og si at det var hyggelig, men upassende siden du har kjæreste. Vær kort og høflig, og ikke gi NOE tegn på at du er interessert. Anonymkode: fb29e...687 4 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #8 Skrevet 23. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Du må avvise han MYE tydeligere. Du har kjæreste og du er ikke interessert. Nei, du trenger ikke skyss fra han. Lever blomstene tilbake og si at det var hyggelig, men upassende siden du har kjæreste. Vær kort og høflig, og ikke gi NOE tegn på at du er interessert. Anonymkode: fb29e...687 Ja, han sa han ville bare være venner. Jeg vet ikke, har vel i kort tid tatt han som venn. Men han ser på meg på sånn gjennomtrengende måte likevel. Problemet er at jeg fant ut at jeg trenger han for noe og treffer han i forbindelse med jobb, så må ha godt forhold. Føles ikke helt bra. Anonymkode: d86cf...4c9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #9 Skrevet 23. mars 2024 snakk med andre naboer. Kanskje han bare er en harmløs "bygdetulling" Anonymkode: f6f76...41d 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #10 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, han sa han ville bare være venner. Jeg vet ikke, har vel i kort tid tatt han som venn. Men han ser på meg på sånn gjennomtrengende måte likevel. Problemet er at jeg fant ut at jeg trenger han for noe og treffer han i forbindelse med jobb, så må ha godt forhold. Føles ikke helt bra. Anonymkode: d86cf...4c9 Hæ, hva mener du her? Men ellers bare vær vag og glatt teflon, lat som du ikke tar hint, vær fjern. Anonymkode: 91065...d2b 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #11 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, han sa han ville bare være venner. Jeg vet ikke, har vel i kort tid tatt han som venn. Men han ser på meg på sånn gjennomtrengende måte likevel. Problemet er at jeg fant ut at jeg trenger han for noe og treffer han i forbindelse med jobb, så må ha godt forhold. Føles ikke helt bra. Anonymkode: d86cf...4c9 Lytt til signalene kroppen din gir deg, de er der for en grunn. Denne fyren du beskriver her vil ikke bare være venner. Han vil ha deg til sengs. Eller det vil si, han vil lure deg til sengs. Han tør ikke en gang være ærlig om sine intensjoner. Det er et fare-signal, viser at han er mentalt veik, ikke har ryggrad, en slange i gresset. Det er mange menn som er slik, ofte de som er usikre på relasjoner og har dårlig selvbilde - og mange av disse kan faktisk utvikle det jeg vil kalle "stalker-liknende" tendenser, selv om de er normale på andre områder. Jeg tenker at du bør blokkere hans forsøk på å komme seg inn på deg på en mer iskald måte. Ikke vær aggressiv, bare kald, som om du kjeder deg litt. Trekk inn kjæresten med en gang han snakker til deg og avvis alle forsøk på vennskap kontant; "har ikke tid", "er ikke så sosial", "er så forelsket for tiden så vil bare være med typen" osv. Ikke la "flink-pike" programmeringen din lure deg til å være høflig og snill, det er dette slike menn vet å utnytte. De sniker seg inn, litt etter litt over tid. Og når en sånn mann først får hekt på deg, kan han henge på deg i årevis. Snakker dessverre av erfaring... Æsj, jeg grøsser, disse typene er virkelig så ekle! Anonymkode: 126c7...c4a 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #12 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, han sa han ville bare være venner. Jeg vet ikke, har vel i kort tid tatt han som venn. Men han ser på meg på sånn gjennomtrengende måte likevel. Problemet er at jeg fant ut at jeg trenger han for noe og treffer han i forbindelse med jobb, så må ha godt forhold. Føles ikke helt bra. Anonymkode: d86cf...4c9 Lei situasjon. Kanskje du bare må jobbe med å ikke la det gå inn på deg - han har selv sagt "venner" - ignorere/trekke på skuldrene av tvetydigheter fra hans kant - og hvis han etter hvert indikerer at du skylder ham noe som ikke faller inn under vennskap er det en anledning til å ta opp temaet. Hvis han da, eller i en annen sammenheng, tråkker over grenser gjelder det å dokumentere og få ham sparket/forflyttet. Anonymkode: cd9ad...55f
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #13 Skrevet 23. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Hæ, hva mener du her? Men ellers bare vær vag og glatt teflon, lat som du ikke tar hint, vær fjern. Anonymkode: 91065...d2b Når jeg sa jeg har kjæreste, så sa han han ville kun være venn... likevel kommer med allslags forslag og kommentarer som ikke er helt det jeg regner innafor vennskap. Og så ser han på meg sånn som han vil noe mer egentlig. Han er 13 år eldere enn meg... Jeg tror han vet jeg er i en stilling der jeg behøver han. Skal ikke di hva det er, men si det slik at jeg må inn i huset hans for å ha tilgang til noe (Lignende situasjon). Anonymkode: d86cf...4c9
TomSawyer Skrevet 23. mars 2024 #14 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg er ny i byen. Det er en mann som bor i rekkehus rekka over veien fra meg noen hus ned. Jeg traff han tilfeldig på post køen i butikken. Han begynte samtalen med at han hadde sett meg gå på trening i går i seks tida lurte på hva jeg trente og om det ble bra økt. Jeg ble litt sånn eeh. Hvem er du? Men sa jeg dro på en cardio time. Uka etter traff jeg han utenfor blokka her, han slo av en prat sa han hadde sett meg komme hjem fra fest klokken 24.30. Han lurte på om jeg ville ha selskap på puben neste gang. Jeg sa at jeg ikke helt visste og at jeg har kjæreste. Så sier han at hvis jeg noen gang trenger skyss hjem er det bare å ta kontakt og han ga meg sitt nummer. Senere får jeg blomster på døren, roser. Så jeg sender han sms for å takke. Da forteller han meg at han hadde sett at jeg jobber der og der og at han kunne godt være en god venn i nøden om jeg trenger noe fra han. Så sier han han då jeg hadde besøk i forgårs lurte på om det var kjøresten .. og sånn går det nå. Jeg blir litt creepa ut av at han forteller meg at han ser men overalt. Er dette bare normal oppførsel eller er det litt stalker aktig? Anonymkode: d86cf...4c9 Dette er ikke normalt nei. Mannen har ikke sosiale antenner og forstår tydeligvis ikke hvor invaderende der her er.?.enten det eller han driter i det.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #15 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når jeg sa jeg har kjæreste, så sa han han ville kun være venn... likevel kommer med allslags forslag og kommentarer som ikke er helt det jeg regner innafor vennskap. Og så ser han på meg sånn som han vil noe mer egentlig. Han er 13 år eldere enn meg... Jeg tror han vet jeg er i en stilling der jeg behøver han. Skal ikke di hva det er, men si det slik at jeg må inn i huset hans for å ha tilgang til noe (Lignende situasjon). Anonymkode: d86cf...4c9 Du må komme med et bedre eksempel. Du sier det har med jobben din å gjøre. Da er det jo profesjonelle gjøremål, som du og han begge har en rutine for, og dere trenger ikke like hverandre? F eks at du jobber på kontor der han er ansvarlig for it, møterom, kontortjenester? Jeg skjønner ikke hva som ligner på at du må inn i hans private hus. Anonymkode: 91065...d2b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #16 Skrevet 23. mars 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Du må komme med et bedre eksempel. Du sier det har med jobben din å gjøre. Da er det jo profesjonelle gjøremål, som du og han begge har en rutine for, og dere trenger ikke like hverandre? F eks at du jobber på kontor der han er ansvarlig for it, møterom, kontortjenester? Jeg skjønner ikke hva som ligner på at du må inn i hans private hus. Anonymkode: 91065...d2b Har ikke med jobben min å gjøre, men for avslørende å være konkret. Det er en helt spesiell sak. Greia er at jeg har behov for en tjeneste fra han dessverre ikke i forbindelse med jobb. Og den tjenesten betyr jeg må til tider være alene med han. Anonymkode: d86cf...4c9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #17 Skrevet 23. mars 2024 du sier i første innlegget at du ikke visste hvem personen var som begynte å prate med deg. Har du i etterkant inngått en avtale med ham om en tjeneste da eller? .. du blir ihvertfall kjent med ham da hvis dere må tilbringe tid alene sammen. Anonymkode: f6f76...41d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #18 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Lytt til signalene kroppen din gir deg, de er der for en grunn. Denne fyren du beskriver her vil ikke bare være venner. Han vil ha deg til sengs. Eller det vil si, han vil lure deg til sengs. Han tør ikke en gang være ærlig om sine intensjoner. Det er et fare-signal, viser at han er mentalt veik, ikke har ryggrad, en slange i gresset. Det er mange menn som er slik, ofte de som er usikre på relasjoner og har dårlig selvbilde - og mange av disse kan faktisk utvikle det jeg vil kalle "stalker-liknende" tendenser, selv om de er normale på andre områder. Jeg tenker at du bør blokkere hans forsøk på å komme seg inn på deg på en mer iskald måte. Ikke vær aggressiv, bare kald, som om du kjeder deg litt. Trekk inn kjæresten med en gang han snakker til deg og avvis alle forsøk på vennskap kontant; "har ikke tid", "er ikke så sosial", "er så forelsket for tiden så vil bare være med typen" osv. Ikke la "flink-pike" programmeringen din lure deg til å være høflig og snill, det er dette slike menn vet å utnytte. De sniker seg inn, litt etter litt over tid. Og når en sånn mann først får hekt på deg, kan han henge på deg i årevis. Snakker dessverre av erfaring... Æsj, jeg grøsser, disse typene er virkelig så ekle! Anonymkode: 126c7...c4a Enig med denne. Ts, han vil ikke bare være venn. Og om han får en sjanse til å si det igjen, svarer du glatt "jeg er ikke ute etter flere venner for øyeblikket." Du kan fint være høflig ute å la deg overkjøre. Vær bestemt og direkte. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ikke med jobben min å gjøre, men for avslørende å være konkret. Det er en helt spesiell sak. Greia er at jeg har behov for en tjeneste fra han dessverre ikke i forbindelse med jobb. Og den tjenesten betyr jeg må til tider være alene med han. Anonymkode: d86cf...4c9 Da må du finne en måte å komme deg ut av det. Denne mannen viser alle tegnene til å være potensielt farlig, og du vil kanskje ha han hengende etter deg i årevis om han får fortsette denne atferden lenge nok til at han blir besatt Anonymkode: 6d29a...51e 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #19 Skrevet 23. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: du sier i første innlegget at du ikke visste hvem personen var som begynte å prate med deg. Har du i etterkant inngått en avtale med ham om en tjeneste da eller? .. du blir ihvertfall kjent med ham da hvis dere må tilbringe tid alene sammen. Anonymkode: f6f76...41d Nei det er ikke helt slik at jeg inngår avtaler. I etterkant har jeg vært nødt til å be ham om disse tjenestene. Si som eksempel han er eneste rørlegger på 500km radius og jeg har rør som blir stadig tett og lekker. Lignende sak. Jeg må tenke på alternativ 😕 Anonymkode: d86cf...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #20 Skrevet 23. mars 2024 Vil trukket meg grundig unna, muligens han farlig, muligens ikke. Uansett så er han nok litt rar og kommer ikke til å ta høflig avvisende hint. Har kjæreste din mulighet til tilbring mer tid i området med deg ? Anonymkode: 1207d...dc5 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå