Skjold Skrevet 23. mars 2024 #41 Del Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det stemmer. Men mennesker blir tyngre av å trene. Og trening trigger blodsukkerfall, matsug og søtsug, og særlig hos noen som sliter fra før av med dårlige vaner og uvaner. Å balansere trening og vektnedgang er ikke lett, iallfall ikke om du er svært overvektig med dårlige spisevaner. Man kan aldri sammenligne trening hos en slank og godt trent person vs en overvektig og forholdsvis utrent person, når fokuset er slanking. Lærdom er et godt råd isolert sett. Men hvis man i starten fokuserer på èn ting av gangen, altså enten vektnedgang eller trening, så har man mindre feil å lære av og mer nytte av at ting flyter bedre. Den største feilen jeg har gjort når jeg ønsket å gå ned i vekt var å trene hardt. Enten høyintenst eller rundt belastning. Og så tro at det var det som skulle gjøre meg slank. Effekten var motsatt, for det trigget alle sensorene i meg og jeg sprakk ofte på kostholdet, særlig siden jeg prøvde å omstille meg fra mye dårlige vaner til noe nytt. Å bytte ut smågodt med ei gulrot er utfordrende nok. Reduksjonen i antall energi inn til kroppen er allerede så stor i forskjell da at denne kneika bør du ikke trigge enda mer med å kjøre på med intens trening først. Da ender kroppen langt på minus kalolri- og vanemessig, og det trigger både kroppen og den mentale helsa såpass at veldig få klarer å stå imot. Sulten blir så vaskeekte - og totalt unødvendig - at du vil aldri ha sjanse til å motstå det. Igjen, skal du slanke deg så må du fokusere på slanking. Da er kosthold veien å gå. Bytte dårlige vaner med nye vaner, med alle utfordringene dette medfører. Det er nok i massevis å stå imot. Kjører man på med intens trening oppå dette så blir utfordringene altfor høye, og du vil ikke klare å stå imot. Dog er det viktig med aktivitet. Hverdagslig sådan. Du må for all del ikke råtne fysisk bare fordi du slanker deg. Men hold deg unna den hardeste og mest intense treningen inntil videre, for så gjenoppta dette når du føler deg omstilt nok og klar for det. Dette er oppskriften min. Den eneste som fungerte på meg, etter mange år med utallige mislykkede slankeforsøk med trening involvert. Anonymkode: 5d792...89e Hvor i innlegget mitt sto det noe om krasj diett eller ekstreme mengder trening? All forskning viser til at de som lykkes med varig vekttap er de som trener. Hele innlegget mitt handler om å motarbeide blodsukkerfall. Så og si 99% av eksperter anbefaler 250-500 kalorier i underskudd for dag, ekstrem noe-som-helst er ikke anbefalt. Å ikke trene er bare latskap og unnskyldninger, en tapermentalitet som ikke hjelper deg i lengden. Trening er også noe "alle" mennesker skal gjøre, uansett mål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 23. mars 2024 #42 Del Skrevet 23. mars 2024 Queen19 skrev (5 minutter siden): Jeg lurer på om du snakker av egen erfaring som tidligere overvektig med fedme? For selvsagt er trening kjempe sunt, både for mental og fysisk helse, og det tror jeg ingen vil argumentere mot. Men mange overvektige sliter allerede med overspising og en "falsk" følelse av sult. Ved trening så øker appetitten, derfor vil det veldig ofte, være lettere å gå ned i vekt ved å fokusere utelukkende på kosthold, med lett bevegelse som feks gåturer. Når deler eller hele vekttapet er oppnådd, og kroppen er tilvendt et nytt energibehov, kan det bli lettere å innføre tyngre trening. Dette er noe selv vekttaps-eksperter anbefaler. Jeg gikk selv ned nærmere 25 kg, kun ved å fokusere på kosthold, og ved å skaffe meg hund, gjorde ingen annen form for trening, annet en lange gåturer. Det er heller ikke til å se bort i fra, den mentale biten og hvordan man blir påvirket ved å se at vekten står på stedet hvil, selvom man vet at det kan skyldes større muskler. Jepp! Var feit fra jeg var barn til jeg var 30, er nå 36. Fra 120kg til 75 Også økt styrken min på alle løft fra 50-100% ca. depresjon og angst smeltet bort like fort som fettet etter jeg begynte å trene. Trening har ekstremt stor effekt på hormoner. Drakk 3 liter Cola for dag og spiste godteri og sjokolade hvert eneste dag 365 dager i året, maten var heller ikke sunn, for det meste grandis. Fullt kjent med hvor hard fiende blodsukkerfall kan være, det er derfor jeg presiserte hvor viktig det er å bekjempe blodsukkerfall, for det er ingenting som heter selvkontroll lenger når blodsukkeret går i kjelleretasjen. Teller ikke kalorier, bare spiser mat som jeg vet er sunne og naturlige også trener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #43 Del Skrevet 23. mars 2024 Skjold skrev (1 minutt siden): Hvor i innlegget mitt sto det noe om krasj diett eller ekstreme mengder trening? All forskning viser til at de som lykkes med varig vekttap er de som trener. Hele innlegget mitt handler om å motarbeide blodsukkerfall. Så og si 99% av eksperter anbefaler 250-500 kalorier i underskudd for dag, ekstrem noe-som-helst er ikke anbefalt. Å ikke trene er bare latskap og unnskyldninger, en tapermentalitet som ikke hjelper deg i lengden. Trening er også noe "alle" mennesker skal gjøre, uansett mål. "All forskning". Var det motargumentet ditt, really? Jeg trente ikke, og gikk ned 25 kg på 25 uker, før jeg tilslutt endte på 45 kg på 1,5 år. Jeg fikk til vektnedgangen fordi jeg IKKE trente. Og jeg hadde sikkert titalls av mislykkede slankeforsøk MED trening før jeg lyktes uten trening. Det er 8 år siden jeg gikk ned 45 kg, og jeg er stabil på vekta akkurat der jeg var for 8 år siden. Kaloriunderskudd er hele cluet til vektnedgang, ja, men trening trigger det motsatte. Slanking handler om reduksjon av mat, trening trigger og krever det motsatte. Det er nettopp derfor jeg anbefaler å jekke ned trening hvis man slanker seg. Det handler ikke om latskap eller unnskyldninger! Du har misforstått totalt! Det handler om fokus, og hva som er riktig å gjøre gitt de utfordringene du står i. Det handler om hvordan du skal balansere livet mellom vaner og uvaner, til nye vaner. Det handler om å skape mestring og ha framgang. Og for å klare det så er det for mange nødvendig at hard trening utgår. Iallfall for en periode mens du omstiller deg og går ned i vekt. Dette kan vare alt fra 3 - 18 måneder, alt etter hvor langt ned i vekt du vil gå. Og så kan du gjenoppta trening etterhvert. At man ikke trener betyr ikke at man er inaktiv. Man kommer langt med hverdagslig aktivitet også. Har inntrykk av at du ikke har bedrevet stor slanking gjennom trening selv, men bare mener det du gjør fordi du er en forkjemper for trening. Anonymkode: 5d792...89e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #44 Del Skrevet 23. mars 2024 PURE/HONEY skrev (36 minutter siden): Et protip fra meg hvis du virkelig ikke vil analysere kostholdet ditt og kaloriene back to back, er å bare gradvis kutte ut alt av søtsaker og potetgull. Spis det kun en gang i blant (typ én gang i uken, ikke i for store mengder). Jeg er 99% sikker på at du vil endelig gå ned i vekt om du gjør det. Jeg spiser følelsene mine, dvs angsten min. Når jeg blir helt panisk føles det som det hjelper å spise kake, selv om jeg vet det er teit. Men jeg tror du har rett i at det er lurt å gjøre det basic, da blir det nok lettere for meg. Skjold skrev (50 minutter siden): Viktig å huske også at om du feiler dietten din klokken 21:30 for eksempel og binger, så er ikke det klokken 21:30 du faktisk feilet.. Du feilet når du ikke fikk nok søvn i natt, når du ikke spiste en god frokost, når du overstresset på jobb, når du spiste for liten lunsj, når du spiste alt for stor middag.. Og om du feiler klokken 21:30 hver kveld så sett på en alarm på telefonen din og spis 200 sunne kalorier klokken 21:00 istedenfor å binge med Ben & Jerry's klokken 21:30 da vel.. Alt er bedre enn å gjøre den samme feilen på repeat. Varig vekttap er ikke noe som du kommer til å klare på autopilot, du må være bevisst og analysere dagene dine og justere basert på resultat. Hver gang du feiler så MÅ du prøve å finne ut hvorfor, det var ikke tilfeldig! Veldig interessant! Jeg overspiser pga psykiske problemer, så hvis de blir bedre vil overspisingen sannsynligvis også bli bedre. Jeg har vært normalvektig hele livet fram til jeg ble syk, så det bør være mulig. Anonymkode: 4f660...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 23. mars 2024 #45 Del Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): "All forskning". Var det motargumentet ditt, really? Jeg trente ikke, og gikk ned 25 kg på 25 uker, før jeg tilslutt endte på 45 kg på 1,5 år. Jeg fikk til vektnedgangen fordi jeg IKKE trente. Og jeg hadde sikkert titalls av mislykkede slankeforsøk MED trening før jeg lyktes uten trening. Det er 8 år siden jeg gikk ned 45 kg, og jeg er stabil på vekta akkurat der jeg var for 8 år siden. Kaloriunderskudd er hele cluet til vektnedgang, ja, men trening trigger det motsatte. Slanking handler om reduksjon av mat, trening trigger og krever det motsatte. Det er nettopp derfor jeg anbefaler å jekke ned trening hvis man slanker seg. Det handler ikke om latskap eller unnskyldninger! Du har misforstått totalt! Det handler om fokus, og hva som er riktig å gjøre gitt de utfordringene du står i. Det handler om hvordan du skal balansere livet mellom vaner og uvaner, til nye vaner. Det handler om å skape mestring og ha framgang. Og for å klare det så er det for mange nødvendig at hard trening utgår. Iallfall for en periode mens du omstiller deg og går ned i vekt. Dette kan vare alt fra 3 - 18 måneder, alt etter hvor langt ned i vekt du vil gå. Og så kan du gjenoppta trening etterhvert. At man ikke trener betyr ikke at man er inaktiv. Man kommer langt med hverdagslig aktivitet også. Har inntrykk av at du ikke har bedrevet stor slanking gjennom trening selv, men bare mener det du gjør fordi du er en forkjemper for trening. Anonymkode: 5d792...89e Jeg har nok forandret min kropp mye mer enn du har forandret din, jeg har gått ned 60kg fett og bygd 15 kg muskler og det går ennå oppover Har også brukt ganske mange tusen timer på å lese opp om effekten av overvekt på menneskekroppen og effekten av trening på overvektige mennesker. Ja all forskning.. Å måle effekten av trening på menneskekroppen er utrulig lett, det er rett og slett bare å ta blodprøve, det er ikke noe store gråsoner som er vanskelig å forske på som for eksempel forskning på sorte hull eller antipartikler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #46 Del Skrevet 23. mars 2024 Skjold skrev (7 minutter siden): Jeg har nok forandret min kropp mye mer enn du har forandret din, jeg har gått ned 60kg fett og bygd 15 kg muskler og det går ennå oppover Har også brukt ganske mange tusen timer på å lese opp om effekten av overvekt på menneskekroppen og effekten av trening på overvektige mennesker. Ja all forskning.. Å måle effekten av trening på menneskekroppen er utrulig lett, det er rett og slett bare å ta blodprøve, det er ikke noe store gråsoner som er vanskelig å forske på som for eksempel forskning på sorte hull eller antipartikler. Jeg benekter ikke at treningens påvirkning på kroppen er bra, også for overvektige. For det er det. Men det er ikke det jeg diskuterer i det hele tatt. Det er hvor trening spiller inn med en person med mange dårlige vaner og uvaner som ønsker å slanke seg, og som da blir utsatt for en tilværelse med utallige endringer og utfordringer. Uansett hvor bra trening er, så kan det være en fordel å gi slipp på trening for å klare å regulere seg selv bedre i møte med de nye endringene. For å skape mestring, læring, forståelse og framgang. Og for TS sin del, der TS ikke lyktes med vektnedgang med trening involvert, er det å kutte ned på trening inntil videre et meget godt råd slik at TS klare å komme lengst mulig på vei i slankingen. Og så kan trening inngå på et senere tidspunkt. Anonymkode: 5d792...89e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen19 Skrevet 23. mars 2024 #47 Del Skrevet 23. mars 2024 Skjold skrev (38 minutter siden): Å ikke trene er bare latskap og unnskyldninger, en tapermentalitet som ikke hjelper deg i lengden. Trening er også noe "alle" mennesker skal gjøre, uansett mål. Dette er jo en bullshit påstand. De færreste (dyktige) personlige trenere, kostholdseksperter og vetkttap-eksperter, vil anbefale trening for vekttap, fremfor kosthold. Selvsagt er trening sunt, men man må ikke trene for å gå ned i vekt. Og mangelen på trening er da virkelig ikke latskap eller indikasjon på tapermentalitet, det er vel det dummeste jeg har hørt. Du baserer jo dine påstander utifra egne subjektive meninger. Og at all forskning viser at de som lykkes med vekttap, er de som trener? Hmm.. Her tror jeg man må se mer på korrelasjon og kausalitet. Har de gått ned i vekt basert på treningen, eller har treningen hjulpet de med å holde vekten nede? Det er ingen som sier at TS ikke skal/bør trene, det vi sier er at det kan være lurt å fokusere 100% på kostholdet, og se hvordan det påvirker vekten, deretter kan TS innføre trening, når en viss vekt er nådd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 23. mars 2024 #48 Del Skrevet 23. mars 2024 Trening har dessverre liten eller ingen effekt på vektnedgang, det ser også ut som trening har lav effekt på å holde vekten. Når det er sagt er det jo en ekstremt helsemessig fordel både fysisk og psykisk. Jeg har heller aldri lest en forskningsrapport som viser at de som trener har vanskeligere for vektnedgang. En må også innse at svært mange ikke lykkes med vektnedgang eller går opp etter kort tid, men er en fysisk aktiv så får en uansett stor helsegevinst i motsetning til om en stopper å trene og i tillegg mislykkes med vekten. Jeg tviler på at du vil finne en eneste spesialist innen fedme som vil anbefale å stoppe trening for å promotere vektnedgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #49 Del Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg elsker å trene, men har bmi på 34. Jeg blir bare tjukkere og tjukkere, uansett hvor mye jeg trener. Så jeg lurer på om jeg egentlig bør slutte å trene og kun fokusere på kostholdet, at treningen er med å øke vekten? Jeg spiser mye usunn mat, overspiser pga psykisk sykdom, men treningen gjør meg jo også mer sulten. I tillegg forbrenner jo tjukke folk mindre enn normalvektige folk, siden kroppen regulerer basalforbrenningen, så treningen fungerer i liten grad for vektnedgang. Innspill? Anonymkode: 4f660...441 Du trenger å trene for å ikke miste muskelmasse når du går ned i vekt. Det er kostholdet ditt - hvor du innrømmer å spise "mye usunn mat og overspiser pga. psykisk sykdom" som gjør deg overvektig, ikke treningen. Det du trenger er profesjonell hjelp for dine psykiske problemer (og der er også treningen viktig del av behandling og fremtid!), og du bør få hjelp av klinisk ernæringsfysiolog. Med andre ord, ta kontakt med legen din og be om henvisninger! Og fortsett å trene, og begynn å spise sunn mat. Om du foreløpig ikke styrer hvor mye du spiser, så kan du velge at det du spiser er sunt. Anonymkode: e6c52...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 23. mars 2024 #50 Del Skrevet 23. mars 2024 Queen19 skrev (33 minutter siden): Dette er jo en bullshit påstand. De færreste (dyktige) personlige trenere, kostholdseksperter og vetkttap-eksperter, vil anbefale trening for vekttap, fremfor kosthold. Selvsagt er trening sunt, men man må ikke trene for å gå ned i vekt. Og mangelen på trening er da virkelig ikke latskap eller indikasjon på tapermentalitet, det er vel det dummeste jeg har hørt. Du baserer jo dine påstander utifra egne subjektive meninger. Og at all forskning viser at de som lykkes med vekttap, er de som trener? Hmm.. Her tror jeg man må se mer på korrelasjon og kausalitet. Har de gått ned i vekt basert på treningen, eller har treningen hjulpet de med å holde vekten nede? Det er ingen som sier at TS ikke skal/bør trene, det vi sier er at det kan være lurt å fokusere 100% på kostholdet, og se hvordan det påvirker vekten, deretter kan TS innføre trening, når en viss vekt er nådd. Oioi nå traff jeg den tynne huden gitt Det er sikkert ren tilfeldighet at de som trener ser ut som de gjør og de som ikke trener ser ut som de gjør. At trening har positiv effekt på insulinresistens, mental helse, undertrykkelse av sultfølelse, økt forbrenning, økt varighet av vekttap osv. er virkelig ikke verdt å diskutere. Får man dramatiske blodsukkerfall eller dramatiske sultfølelser så er det pga. dårlig blodsukkerregulering fra diettens side, trening hjelper med regulering av blodsukker. Du får ta en telefon til en fedmeklinikk å spørre om de anbefaler trening til pasientene sine så har du svaret ditt på 10 sekunder. Jeg har aldri sagt TS burde gjøre noe ekstremt ei har jeg sagt at kaloriunderskudd bare kan bli skapt av trening. Du får kose deg i sofakroken, jeg stikker på trening Jeg bruker ikke mer tid på å overbevise noen om at jorda ikke er flat. Og ja, å ikke trene er latskap! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen19 Skrevet 23. mars 2024 #51 Del Skrevet 23. mars 2024 Skjold skrev (16 minutter siden): Oioi nå traff jeg den tynne huden gitt Det er sikkert ren tilfeldighet at de som trener ser ut som de gjør og de som ikke trener ser ut som de gjør. At trening har positiv effekt på insulinresistens, mental helse, undertrykkelse av sultfølelse, økt forbrenning, økt varighet av vekttap osv. er virkelig ikke verdt å diskutere. Får man dramatiske blodsukkerfall eller dramatiske sultfølelser så er det pga. dårlig blodsukkerregulering fra diettens side, trening hjelper med regulering av blodsukker. Du får ta en telefon til en fedmeklinikk å spørre om de anbefaler trening til pasientene sine så har du svaret ditt på 10 sekunder. Jeg har aldri sagt TS burde gjøre noe ekstremt ei har jeg sagt at kaloriunderskudd bare kan bli skapt av trening. Du får kose deg i sofakroken, jeg stikker på trening Jeg bruker ikke mer tid på å overbevise noen om at jorda ikke er flat. Og ja, å ikke trene er latskap! Du er jo like tjukk i hodet, som jeg er tynn i huden, for du tar jo ikke innover deg, hva noen av oss skriver. Det er nemlig ingen her som påstår at trening ikke har positiv effekt, vi påpeker bare at i en fase hvor man ønsker å gå ned i vekt, er kostholdet mer effektivt. Diskusjonen har aldri handlet om å få kroppen til å se trent ut, den har utelukkende handlet om hva som fører til størst vektnedgang. Kos deg på trening! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen19 Skrevet 23. mars 2024 #52 Del Skrevet 23. mars 2024 Gregarious skrev (42 minutter siden): Jeg tviler på at du vil finne en eneste spesialist innen fedme som vil anbefale å stoppe trening for å promotere vektnedgang. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/5VXg9b/det-er-mindre-mat-ikke-trening-som-er-effektivt-mot-fedme-fem-fedmeeksperter De går vel ikke direkte ut og anbefaler at man ikke skal trene, men de poengterer jo at kostholdet er det viktigste man kan gjøre for vektnedgang, samt at trening kan føre til økt appetitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet 23. mars 2024 #53 Del Skrevet 23. mars 2024 Ikke slutt å tren! Regner med du har fått med deg hvilken effekt trening har på psyken, skjønner ikke at du tenker på det engang 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 23. mars 2024 #54 Del Skrevet 23. mars 2024 Queen19 skrev (10 minutter siden): https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/5VXg9b/det-er-mindre-mat-ikke-trening-som-er-effektivt-mot-fedme-fem-fedmeeksperter De går vel ikke direkte ut og anbefaler at man ikke skal trene, men de poengterer jo at kostholdet er det viktigste man kan gjøre for vektnedgang, samt at trening kan føre til økt appetitt. Noe som jeg sa i mitt innlegg. Det som diskuteres her at myten om at en må trene for effektivt gå ned i vekt og ikke alle klarer å trene. Det er sant at en spiser mer ved trening, men en forbrenner også mer. Når det er snakk om stor vektnedgang er det nesten ingen som klarer dette over tid (uten operasjon/medisiner), vi snakker om noen få prosent, da er det kritisk at en ikke ødelegger for trening som kan utligne mye av det negative helsemessige effektene overvekt har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #55 Del Skrevet 23. mars 2024 Menchit skrev (32 minutter siden): Ikke slutt å tren! Regner med du har fått med deg hvilken effekt trening har på psyken, skjønner ikke at du tenker på det engang Enorm effekt ja! Nei, hadde det ikke vært for at jeg er ordentlig feit så hadde jeg nok ikke tenkt på det. Men nå er jeg ganske ofte den største i rommet, ting er generelt tunge og det er jo derfor da. Anonymkode: 4f660...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå