Gå til innhold

Burde jeg slutte å trene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Frokost er mitt favorittmåltid. Jeg er alltid kjempesulten og koser meg skikkelig med frokostblandingen min. Det er et av de få måltidene jeg bare kan spise uten å crave masse sukker, dårlige karbohydrater osv. 

Anonymkode: 4f660...441

Dette er mest sannsynlig fordi du har bedre regulert blodsukker på morningen at du ikke får lyst på masse skit. Dette er vanlig og det er bra, men det betyr ikke nødvendigvis at du ikke kan faste dersom du har motivasjon til det. Det kan faktisk gjøre at denne følelsen av å ikke ha lyst på ting varer til lenger ut over dagen (over sikt kan man bygge opp enda bedre blodsukkerkontroll gjennom fasting). Men du trenger jo ikke faste hver dag. Hvis du har lyst til å prøve kan du jo bare ta en dag i uka først hvor du faster litt - også bare gå en lett tur eller noe den dagen, ikke skikkelig trening. 

Ellers burde du kanskje få hjelp av en kostholdsveileder, ernæringsfysiolog eller noe. Noen som kan sette seg skikkelig inn i din sak, se på alle detaljer og komme med råd? Det kan også hjelpe på motivasjonen til å velge "rett" mat dersom du har noen du vet du må "rapportere" til 🙂

Anonymkode: 82697...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Frokost er mitt favorittmåltid. Jeg er alltid kjempesulten og koser meg skikkelig med frokostblandingen min. Det er et av de få måltidene jeg bare kan spise uten å crave masse sukker, dårlige karbohydrater osv. 

Om du spiser mindre på kvelden så blir du mindre sulte på morgenen er min erfaring. Deretter forsvinner ulvehungeren på kvelden. Det er derfor periodisk faste fungerer så bra, men det er litt tøft i starten. 

Du innser jo at noe må endres så hvorfor ikke prøve? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Start å fokuser mer på kostholdet, så fortsetter du gåtur/sykkeltur etc...men fokuser mest på kostholdet. Fordi det er nøkkelen til å gå ned i vekt, ha det som hovedfokus. Ikke lag deg et hardt regime på både trening OG kosthold samtidig.

Selv gått ned ca 40kg, startet med kostholdjustering der jeg fikk hjelp til en matplan. Der handlet det om å spise råvarer som kjøtt fisk kylling grønnsaker potet og ris...i riktig mengde. For min del ca 2000kcal, sakte men sikkert gikk jeg ned. Du må ta det sakte, ikke "slanking". Det er HVA du spiser som teller! Glem tanken på en kalori er en kalori....spørsmålet er HVA denne kalorien består av.

Etterhvert startet jeg med styrketrening 2 ganger i uken, som i dag fortsatt er 2 dager. Utover dette normal aktivitet som gåturer, trapp i stedet for heis etc. Hverdagsbevegelsen er det viktigste, en jobb foran en skjerm er ikke bra for mennesket.

Anonymkode: a79cf...604

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det er nøkkelen til å gå ned i vekt, ha det som hovedfokus

Mitt hovedfokus har vært å ha det bra psykisk :) Men når jeg bare blir tjukkere så sliter det også psykisk. Vet ikke om jeg ønsker å fokusere kun på vektnedgang, har historikk med spiseforstyrrelser og vet hvor besatt jeg kan bli. 

Tror rådet om kostholdsveileder eller annen spesialist er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mitt hovedfokus har vært å ha det bra psykisk :) Men når jeg bare blir tjukkere så sliter det også psykisk. Vet ikke om jeg ønsker å fokusere kun på vektnedgang, har historikk med spiseforstyrrelser og vet hvor besatt jeg kan bli. 

Tror rådet om kostholdsveileder eller annen spesialist er bra. 

Du spiser masse usunn mat for å føle deg bra....belønner hjernen din heletiden med dette. Er der du må starte å jobbe, har vært igjennom det samme selv.

Du skriver også en utfordring med spising generelt, så da er det jo viktig for deg å fokusere på å ha et sunt godt kosthold som igjen gjør at du føler deg bra psykisk. Du må ikke veie ting på grammet, men ha en plan du går utfra. En kostholdsveileder er god hjelp, jeg brukte en som driver med trening på høyt nivå. Som kun fokuserte på råvarer, ikke noe ferdigmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg elsker å trene, men har bmi på 34. Jeg blir bare tjukkere og tjukkere, uansett hvor mye jeg trener. Så jeg lurer på om jeg egentlig bør slutte å trene og kun fokusere på kostholdet, at treningen er med å øke vekten? 

Jeg spiser mye usunn mat, overspiser pga psykisk sykdom, men treningen gjør meg jo også mer sulten. I tillegg forbrenner jo tjukke folk mindre enn normalvektige folk, siden kroppen regulerer basalforbrenningen, så treningen fungerer  i liten grad for vektnedgang.

Innspill? 

Når jeg gikk ned 45 kg så måtte jeg slutte å trene for å få det til. 

Trening gjorde at jeg ble fysen på mat og noe godt hele tiden, og jeg sprakk alltid på kaloriene dagen og dagen etter hard trening. I tillegg sørget økt muskelmasse for at vekta stod i ro over lengre tid, som er tidenes største demotiveringsfaktor for min del. Når jeg slanker meg må jeg se progresjon på vekta, ellers mister jeg all gnist. 

Så jeg kuttet trening, og fokuserte kun på kalorier. Samt holdt meg i dagligdags aktivitet. Tok meg gjerne en runde ekstra med støvsugern eller snøskufla i ny og ned. Men knallhard trening holdt jeg meg unna. 

Vekta raste ned. 25 kg på 25 uker. Da justerte jeg meg, og gikk ned 45 kg på 1,5 år. Og DA begynte jeg å trene. Da var trening plutselig enkelt i forhold til før! Kroppen tålte det bedre, og jeg kunne se treningsresultatene bedre. 

Så ja, for mange er ikke hard trening veien å gå for vektreduksjon. Tvert imot kan det virke motsatt. 

Anonymkode: 5d792...89e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så ja, for mange er ikke hard trening veien å gå for vektreduksjon. Tvert imot kan det virke motsatt. 

Så mitt råd er: Slank deg først, og tren etterpå. 

Slanking krever mindre mat, mens trening krever mer mat. Dette er ofte to motpoler som er vanskelig å balansere samtidig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å trene uten å spise mer er å be om trøbbel. 

Så klart skal man lytte til sultfølelsen man får av å trene!!!! Men det betyr ikke at man skal spise hvasomhelst i enorme mengder…

Anonymkode: 5aa16...f61

Nei.

Spiser man riktig og feks har et daglig behov på 2500kcal, kan man lett gå på 2300kcal. 
Det vil si at du ikke hører på sultfølelsen, men ser på tallene. 

Sultfølelsen lurer deg, og er ofte trigget for mange ganger i løpet av en dag. Ingen som dør av å ignorere sultfølelse litt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hudorm1 skrev (5 timer siden):

Treningen øker ikke vekten. Trening kan øke sultfølelse, men den kan du la være å høre på.

Fokuser på å få i deg nok proteiner. Proteiner dreper sultfølelsen, i tillegg til mye annet. 

Selvsagt kan trening øke vekten, man legger på seg muskler, uten at man kanskje klarer å miste så mye fett.. økt vekt. 

Anonymkode: 5bb36...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg elsker å trene, men har bmi på 34. Jeg blir bare tjukkere og tjukkere, uansett hvor mye jeg trener. Så jeg lurer på om jeg egentlig bør slutte å trene og kun fokusere på kostholdet, at treningen er med å øke vekten? 

Jeg spiser mye usunn mat, overspiser pga psykisk sykdom, men treningen gjør meg jo også mer sulten. I tillegg forbrenner jo tjukke folk mindre enn normalvektige folk, siden kroppen regulerer basalforbrenningen, så treningen fungerer  i liten grad for vektnedgang.

Innspill? 

Jeg skal ned 15-20 kg og mitt fokus de første to månedene, er utelukkende kosthold, med gåturer. Jeg vet at jeg får økt matlyst av trening og at jeg også øker muskelmasse som fører til økt eller stabil vekt, dette fører mentalt til at jeg mister motivasjon, selvom jeg vet årsaken til hvorfor det blir sånn. Jeg ville kanskje lagt alt fokus på kosthold for en kortere periode, feks 1-2 måneder, og sett hvordan det påvirker vekten. Ikke gi opp bevegelse, for det er viktig, men prioriter heller da en lenger gåtur hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Queen19 skrev (6 minutter siden):

Jeg skal ned 15-20 kg og mitt fokus de første to månedene, er utelukkende kosthold, med gåturer. Jeg vet at jeg får økt matlyst av trening og at jeg også øker muskelmasse som fører til økt eller stabil vekt, dette fører mentalt til at jeg mister motivasjon, selvom jeg vet årsaken til hvorfor det blir sånn. Jeg ville kanskje lagt alt fokus på kosthold for en kortere periode, feks 1-2 måneder, og sett hvordan det påvirker vekten. Ikke gi opp bevegelse, for det er viktig, men prioriter heller da en lenger gåtur hver dag. 

Bruker man energi søker kroppen et behov for energi....derfor økt matlyst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker man energi søker kroppen et behov for energi....derfor økt matlyst...

Nei, sier du det? Nå forklarer du jo noe for meg, som jeg allerede indikerer at jeg forstår 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Selvsagt kan trening øke vekten, man legger på seg muskler, uten at man kanskje klarer å miste så mye fett.. økt vekt. 

Anonymkode: 5bb36...4d2

Ikke når TS spiser søppelmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri i menneskets historie har noen blitt tykke av å trene og det vet du nok selv også. Trening er også en av de beste tingene du kan gjøre for din mentale helse. Å si du ikke vil trene fordi trening reduserer NEAT (Non-exercise activity thermogenesis) og øker sult blir som å si det ikke er lønnsomt å jobbe fordi da må man jo betale skatt.

Frokostblanding er godteri btw. (ja, inkludert de som er reklamert som sunne), spis heller egg/kjøtt/fisk med grønnsaker til frokost. Spiser du frokost med høyt protein og fettinnhold i stedet så kommer blodsukkeret ditt senere på dagen til å takke deg, "sunne karbohydrater" er ennå karbohydrater, mye karbohydrater til frokost totalt ødelegger blodsukkerbalansen din for dagen og vil motarbeide selvkontrollen din betraktelig. Veldig viktig å spise protein til hvert måltid (20 gram minimum)!

Det viktigste for overvektige folk å lære, er å lære av feilene dine, om du for eksempel gjør det bra helt frem til du er ferdig på jobb også plutselig mister du all selvkontroll og kjøper masse dritt du vet du ikke burde kjøpe så anbefaler jeg å spise et sunt mellommåltid en halvtime før du er ferdig på jobb, ikke gjenta den samme feilen dag etter dag etter dag etter dag....

Viktig å huske også at om du feiler dietten din klokken 21:30 for eksempel og binger, så er ikke det klokken 21:30 du faktisk feilet.. Du feilet når du ikke fikk nok søvn i natt, når du ikke spiste en god frokost, når du overstresset på jobb, når du spiste for liten lunsj, når du spiste alt for stor middag.. Og om du feiler klokken 21:30 hver kveld så sett på en alarm på telefonen din og spis 200 sunne kalorier klokken 21:00 istedenfor å binge med Ben & Jerry's klokken 21:30 da vel.. Alt er bedre enn å gjøre den samme feilen på repeat.

Varig vekttap er ikke noe som du kommer til å klare på autopilot, du må være bevisst og analysere dagene dine og justere basert på resultat. Hver gang du feiler så MÅ du prøve å finne ut hvorfor, det var ikke tilfeldig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du burde for all del ikke slutte å trene. Trening er superviktig for helsen. Det at du bare øker i vekt til tross for all treningen din er fordi du spiser for mye energi i forhold den mengden energi du forbruker. Du spiser rett og slett for mye kalorier. Sett deg ned og virkelig analyser kostholdet ditt. Hva består det av og i hvor store mengder? 

Et protip fra meg hvis du virkelig ikke vil analysere kostholdet ditt og kaloriene back to back, er å bare gradvis kutte ut alt av søtsaker og potetgull. Spis det kun en gang i blant (typ én gang i uken, ikke i for store mengder). Jeg er 99% sikker på at du vil endelig gå ned i vekt om du gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Skjold skrev (5 minutter siden):

Aldri i menneskets historie har noen blitt tykke av å trene og det vet du nok selv også.

Det stemmer. Men mennesker blir tyngre av å trene. Og trening trigger blodsukkerfall, matsug og søtsug, og særlig hos noen som sliter fra før av med dårlige vaner og uvaner. Å balansere trening og vektnedgang er ikke lett, iallfall ikke om du er svært overvektig med dårlige spisevaner. 

Man kan aldri sammenligne trening hos en slank og godt trent person vs en overvektig og forholdsvis utrent person, når fokuset er slanking.

Lærdom er et godt råd isolert sett. Men hvis man i starten fokuserer på èn ting av gangen, altså enten vektnedgang eller trening, så har man mindre feil å lære av og mer nytte av at ting flyter bedre. 

Den største feilen jeg har gjort når jeg ønsket å gå ned i vekt var å trene hardt. Enten høyintenst eller rundt belastning. Og så tro at det var det som skulle gjøre meg slank. Effekten var motsatt, for det trigget alle sensorene i meg og jeg sprakk ofte på kostholdet, særlig siden jeg prøvde å omstille meg fra mye dårlige vaner til noe nytt. 

Å bytte ut smågodt med ei gulrot er utfordrende nok. Reduksjonen i antall energi inn til kroppen er allerede så stor i forskjell da at denne kneika bør du ikke trigge enda mer med å kjøre på med intens trening først. Da ender kroppen langt på minus kalolri- og vanemessig, og det trigger både kroppen og den mentale helsa såpass at veldig få klarer å stå imot. Sulten blir så vaskeekte - og totalt unødvendig - at du vil aldri ha sjanse til å motstå det. 

Igjen, skal du slanke deg så må du fokusere på slanking. Da er kosthold veien å gå. Bytte dårlige vaner med nye vaner, med alle utfordringene dette medfører. Det er nok i massevis å stå imot. Kjører man på med intens trening oppå dette så blir utfordringene altfor høye, og du vil ikke klare å stå imot. 

Dog er det viktig med aktivitet. Hverdagslig sådan. Du må for all del ikke råtne fysisk bare fordi du slanker deg. Men hold deg unna den hardeste og mest intense treningen inntil videre, for så gjenoppta dette når du føler deg omstilt nok og klar for det. 

Dette er oppskriften min. Den eneste som fungerte på meg, etter mange år med utallige mislykkede slankeforsøk med trening involvert. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom treningen gjør at du spiser ber, så bør du kanskje legge fokuset på kostholdet i en periode.

Trening er jo alltid bra, MEN, dersom du overspiser etterpå, øker matlysten hele døgnet så du går i solid overskudd eller andre faktorer som gjør at treningen indirekte øker kroppsvekten din, så kan du jo ta en pause en stund. Eventuelt forsøke en annen type trening.

Anonymkode: baa42...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt å tenke vekt, tenk at du skal være sunn. Det er sunt å trene, derfor bør du fortsette å trene. Sjokolade er usunt, derfor bør du spise mindre sjokolade. Det er usunt å behandle psykiske problemer med mat, derfor må du behandle de på andre måter, dvs fortsett hos psykologen. 

Og alle frokostblandinger er ikke usunne, kornblanding uten tilsatt sukker er ikke noe mer usunt enn brød. 

Anonymkode: e4a5a...afc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (19 minutter siden):

Aldri i menneskets historie har noen blitt tykke av å trene og det vet du nok selv også. Trening er også en av de beste tingene du kan gjøre for din mentale helse. Å si du ikke vil trene fordi trening reduserer NEAT (Non-exercise activity thermogenesis) og øker sult blir som å si det ikke er lønnsomt å jobbe fordi da må man jo betale skatt.

Jeg lurer på om du snakker av egen erfaring som tidligere overvektig med fedme? For selvsagt er trening kjempe sunt, både for mental og fysisk helse, og det tror jeg ingen vil argumentere mot. Men mange overvektige sliter allerede med overspising og en "falsk" følelse av sult. Ved trening så øker appetitten, derfor vil det veldig ofte, være lettere å gå ned i vekt ved å fokusere utelukkende på kosthold, med lett bevegelse som feks gåturer. Når deler eller hele vekttapet er oppnådd, og kroppen er tilvendt et nytt energibehov, kan det bli lettere å innføre tyngre trening. Dette er noe selv vekttaps-eksperter anbefaler. Jeg gikk selv ned nærmere 25 kg, kun ved å fokusere på kosthold, og ved å skaffe meg hund, gjorde ingen annen form for trening, annet en lange gåturer. Det er heller ikke til å se bort i fra, den mentale biten og hvordan man blir påvirket ved å se at vekten står på stedet hvil, selvom man vet at det kan skyldes større muskler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...