Gå til innhold

Blitt spurt om å kausjonere ift et lån - hvordan avslå på en fin måte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Familiemedlem som har spurt, og jeg har kommet fram til at jeg ikke ønsker dette. Tar ikke sjansen. Hvordan avslå på en fin og hyggelig måte som samtidig bevarer en god relasjon til vedkommende?

Tips mottas med takk.

Anonymkode: 03deb...a21

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier nei. Ingen grunn til å unnskylde avgjørelsen på noen måte.

Anonymkode: 776d9...f2d

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du sier nei. Ingen grunn til å unnskylde avgjørelsen på noen måte.

Anonymkode: 776d9...f2d

Lag setningen for meg, plis. Synes dette er vanskelig. Hater å ha blitt spurt om dette.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Beklager men etter nøye vurdering har jeg kommet frem til at dette kan jeg dessverre ikke.

Du kan, om du vil, begrunne med egen (trang) økonomi.

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg er lei for at jeg dessverre må si nei til det, for det ansvaret kan jeg ikke ta på meg"
"Jeg vet at under ideelle forhold så er det bare navnet mitt på et papir, men ingen vet hva fremtiden bringer og jeg er redd for at det skal gå ut over meg øknomisk"
"Jeg beklager, men jeg må si nei til å være kausjonist."

Anonymkode: 88e1e...080

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
luxifine skrev (1 minutt siden):

Beklager men etter nøye vurdering har jeg kommet frem til at dette kan jeg dessverre ikke.

Du kan, om du vil, begrunne med egen (trang) økonomi.

Jeg har ikke spesielt trang økonomi, og det vet vedkommende. Men det er andre grunner til at jeg ikke vil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke spesielt trang økonomi, og det vet vedkommende. Men det er andre grunner til at jeg ikke vil.

Hvorfor vil du ikke? Kan du ikke oppgi den egentlige grunnen?

Anonymkode: 02b40...2ea

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke? Kan du ikke oppgi den egentlige grunnen?

Anonymkode: 02b40...2ea

Ikke én spesifikk grunn, men flere. Redd for at det kan gjøre vanskelig for meg selv å få mer lån bl.a, f eks hvis jeg selv skulle ønske å ta opp mer lån for å pusse opp badet, kjøpe en hytte eller annet. Hvis kausjonisten dør, arver dessuten barna kausjonistansvaret, har jeg lest. Det er to av grunnene. Og hele greia gir meg generelt litt dårlig magefølelse. Det er vanskelig å si nei, for det kan oppfattes som at jeg ikke stoler på at personen klarer å betale lånet. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke én spesifikk grunn, men flere. Redd for at det kan gjøre vanskelig for meg selv å få mer lån bl.a, f eks hvis jeg selv skulle ønske å ta opp mer lån for å pusse opp badet, kjøpe en hytte eller annet. Hvis kausjonisten dør, arver dessuten barna kausjonistansvaret, har jeg lest. Det er to av grunnene. Og hele greia gir meg generelt litt dårlig magefølelse. Det er vanskelig å si nei, for det kan oppfattes som at jeg ikke stoler på at personen klarer å betale lånet. 

Men dette er jo gode grunner. 

Anonymkode: f58d1...7a5

• Liker 19
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

For et frekt spørsmål. Å være kausjonist er noe man tilbyr, ikke noe spør om.

Må man beklage, finne unnskyldninger, stryke med håra?!

"Beklager, det ønsker jeg ikke" Ferdig snakka. Hvis relasjonen blir brutt av den pengetrengede fordi du ikke setter egen økonomi i en risikabel situasjon, er den ikke verd fem flate øre.

Anonymkode: be806...851

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvem i familien de er - egne barn er det nok vanskeligere å si nei til. Er det søsken eller fjernere kan man jo bare si at man tenker at man ikke vil utsette seg for risikoen, rett og slett - eller man ønsker å disponere midlene til andre ting. Og begrunn de gjerne med at det KAN oppstå konflikter i slike tilfeller, og at man ikke ønsker at økonomi skal ødelegge det gode familieforholdet, som det KAN gjøre.

Anonymkode: a448f...e84

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde sakt rett ut at jeg er veldig glad for at du spør, men slik økonomien og rentene er per i dag tørr jeg ikke å ta på meg noe form for ansvar, selv om det kun er mitt navn på et ark. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

«Beklager, men jeg har lest meg opp på det å være kausjonist og det er ikke helt ideelt for meg blant annet fordi jeg på et tidspunkt ser for meg å ville ta opp lån selv og det å være kausjonist kan gjøre det vanskelig for meg å få lån når jeg behøver/ønsker det.» 

Også vil vel samtalen utforme seg av seg selv når du har sagt det 🙂

Anonymkode: 6a72b...d04

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

«Jeg har dessverre ikke anledning til å kausjonere.» Det holder i lange baner.

Anonymkode: e6429...06b

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Pass på at du ikke kommer med begrunnelse, annet enn at du ikke vil. Og hvis de presser mer på så gjentar du deg selv. 

Anonymkode: ee953...6d6

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for forespørsel, det må nok bli nei. 

Evt legge til at du ligger an til å ta opp lån selv i nær fremtid, og da kan du ikke være kausjonist for andres lån samtidig. Eller at du har planlagt økonomien slik at du skal klare å være kausjonist for barna dine, og det er ikke rom for mer.

Anonymkode: 87685...6d3

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke, da det reduserer hva jeg kan låne like mye som jeg kausjonerer for.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei, ikke begrunn med annet dill dall. Har vedkommende vært frekk nok til å spørre nå så er det ikke usannsynlig at det blir spurt igjen ved en senere anledning når "unskyldningene" dine er borte.

Anonymkode: a547c...eb4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei er en hel setning. Evt litt koseligere: «nei, det kan jeg dessverre ikke gjøre». 

Du trenger ikke forklare deg.

Anonymkode: 11000...739

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar!

Jeg tror jeg kommer til å svare noe ala: «Jeg har nå fått lest meg litt opp på hva det innebærer å være kausjonist. Ser bl a at det kan gjøre det vanskeligere for meg å få det lånet jeg tenker å søke om for å pusse opp badet bl.a. Og så har jeg lest at barna mine arver kausjonistansvaret om jeg skulle falle fra. Og det ønsker jeg ikke for dem. Så jeg tror ikke jeg kan stille som kausjonist, dessverre. Men jeg kan hjelpe til med å se etter andre løsninger?»

Barna mine er voksne og det er ingen av dem som har bedt meg kausjonere.

Jeg har ikke lyst til å svare bare «nei», synes det virker ufølsomt.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...