Gå til innhold

Treg ut i rundkjøringer. Øvelseskjøring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Oppkjøring om åtte uker og syns generelt det går greit med kjøringen. Har god kontroll på skilt, trafikkregler og får med meg trafikkbildet greit. Oppfatter fotgjengere, vikeplikt osv. Problemet mitt er at jeg er noe treg i rundkjøringer. Jeg bruker mer tid på å oppfatte hvor bilene skal før jeg kan legge meg ut. Når jeg øvelseskjører legger jeg merke til at de fleste legger seg ut i rundkjøring uten å stoppe først. Og dette er vel målet for meg å. At jeg tidligere skal oppfatte at det er klart for meg. Men pr nå må jeg stoppe opp og forsikre meg om at det ikke er noen biler på vei ut. Dette er snakk om i mye trafikk. Det er klart at om det er få biler så oppfatter jeg jo mye tidligere om det er klart. Det er om det står biler til venstre for meg og biler samtidig kommer ovenfor meg at jeg er treg på å se om bilen som kommer ovenfor skal rett frem (og jeg dermed kan kjøre, fordi de til venstre da må vente) eller om de skal krysse min kjøreretning og jeg da vil få vikeplikt for de. Jeg blir dermed tregere.. står ikke lenge, men må stoppe opp. Har noen ganger forsøkt å "smette ut" uten helt å stoppe,men da har det gjerne resultert i at jeg innser på vei ut at her skulle jeg ventet litt. Har derfor bare måttet innse at jeg trenger mer tid til å registrere. Har enda noen uker å øve på. Men kan treghet i rundkjøring være grunnlag for stryk? 

Anonymkode: 6ebea...232

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nøl og treghet ved å ta beslutning/gjennomføre tiltak i rundkjøring kan være en større bidragsyter til stryk ja. Klassiker dette. Forståelig at det er en vanskelig balansegang når man mangler erfaring.

Mitt tips. Ikke baser/være altfor opptatt av å lete og fokusere på blinklysene til de innkommende bilene som kommer fra de andre innkjørslene. Vi vet jo statistisk hvor mange som ikke bruker dette lyset. Da blir det nøling for din del.. Forsøk heller å tolke disse bilenes plassering, avstand og hastighet mot deg. Så får du heller ta i mot deres blinklys som en bonus...

Lykke til.

Anonymkode: 0dcb5...c5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg; Innta en god utgangsposisjon for deg selv. Vikelinjen kan du godt stå foran, vet det håper jeg? Selvsagt ikke så langt frem at du forstyrrer trafikken inne i rundkjøringen.

Alt i alt. Sørg for å være "ready to go.." Det blir en kortere vei og du kommer deg kjappere unna et mulig vikepliktsbrudd, "forstyrrelse.. kan være nok."

Anonymkode: 0dcb5...c5f

AnonymBruker
Skrevet

De bilene som er på motsatt side av rundkjøringen trenger du ikke å tenke på, du rekker å komme deg ut før de er ved din posisjon.

Anonymkode: cb82c...e29

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer med litt øvelse og tid. Bare øv masse på rundkjøring! Jeg stoppet når det var helt unødvendig da jeg øvelsekjørte.. 

Se LANGT frem, sakk ned farten i god tid, så du slipper å stoppe (med mindre det er nødvendig). 

Anonymkode: fa013...683

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær redd for å stoppe, det er helt ok som fersk. Det er øving som skal til

Anonymkode: 61d7b...bb9

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske flere var trege inn mot en rundkjøring jeg, det hadde skapt bedre flyt. I stedet har du de som kommer i hunde-og-helvete inn mot en rundkjøring som man må forholde seg til selv om de på et tidspunkt også har vikeplikt (noe de strengt tatt driter i)

Anonymkode: e613d...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Pass på å senke farten i god nok tid til at du rekker å plassere deg riktig og oppfatte hva som skjer i rundkjøringen

Anonymkode: 2b375...c63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...