Gå til innhold

Exit-skatten. Kan den ramme milliardærene som allerede hadde flyttet ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, lover kan ikke ha tilbakevirkende kraft.

Anonymkode: 553be...4a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, lover kan ikke ha tilbakevirkende kraft.

Anonymkode: 553be...4a5

Det er selvsagt ikke noe hinder når de rike skal tas! 🤑

Anonymkode: bcedd...74b

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er det de foreslår. De mener det skal gjelde alle som har flyttet etter 2022.

I følge artikkelen er det uklart om det er forslaget er lovlig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Isambard said:

Ja, det er det de foreslår. De mener det skal gjelde alle som har flyttet etter 2022.

Takk! 

TS

Anonymkode: d4ed3...b20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske dramatisk hvis man kan innføre noe sånt med tilbakevirkende kraft. Da er det heller ingen hinder for at vi andre med normale inntekter kan få økt skatt med tilbakevirkende kraft. Du tror du fikk igjen på skatten? Glem det, vi innfører en ekstra prosent med virkning fra 2012.

Anonymkode: 3dc28...312

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ganske dramatisk hvis man kan innføre noe sånt med tilbakevirkende kraft. Da er det heller ingen hinder for at vi andre med normale inntekter kan få økt skatt med tilbakevirkende kraft. Du tror du fikk igjen på skatten? Glem det, vi innfører en ekstra prosent med virkning fra 2012.

Enig i at det er dramatisk, men jeg kan ikke lese artikkelen så vet ikke hva som er argumentene eller hva som er loven. Isambard som har lest artikkelen sier jo også at de tikke er sikkert forslaget er lovlig. 

TS

Skrevet (endret)

Merk det er allerede regler for hvordan skatt på utflytting håndteres. 

Sånn det var før så var det vel sånn at du var skattepliktig til Norge for realiserte utbytter/salgsgevinst i 5 år etter at du flytter ut. Og det du etter 5år så var du utenfor regelverket til Norge og du kunne da gjøre hva du ville. 

Sånn jeg forstår det så er det ikke noe som hindrer Norge i å si at all opptjent ikke realisert inntekt skal beskattes når de 5 årene er over. Altså en reel exit skatt.  

Den nåværende regelendringen er mye snillere.

Edit: det jeg mener er at det å endre reglene her er ikke å gi tilbakevirkende kraft. Da det er punktet 5 år etter utflytting hvor man virkelig er fri fra Norsk beskatning. 

Hvis man går etter de som flyttet for mer enn 5 år siden når reglene trådde i kraft er jeg enig i at dette er tilbakevirkende kraft. Men før det er gått 5 år så er du ikke utenfor norsk besksttningsrett.

Endret av HW1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, HW1 said:

Merk det er allerede regler for hvordan skatt på utflytting håndteres. 

Sånn det var før så var det vel sånn at du var skattepliktig til Norge for realiserte utbytter/salgsgevinst i 5 år etter at du flytter ut. Og det du etter 5år så var du utenfor regelverket til Norge og du kunne da gjøre hva du ville. 

Sånn jeg forstår det så er det ikke noe som hindrer Norge i å si at all opptjent ikke realisert inntekt skal beskattes når de 5 årene er over. Altså en reel exit skatt.  

Den nåværende regelendringen er mye snillere.

Edit: det jeg mener er at det å endre reglene her er ikke å gi tilbakevirkende kraft. Da det er punktet 5 år etter utflytting hvor man virkelig er fri fra Norsk beskatning. 

Hvis man går etter de som flyttet for mer enn 5 år siden når reglene trådde i kraft er jeg enig i at dette er tilbakevirkende kraft. Men før det er gått 5 år så er du ikke utenfor norsk besksttningsrett.

Takk for svar!

TS

AnonymBruker
Skrevet

En ting er sikkert - de som har flytta ut kommer aldri til å flytte tilbake. Sånt som dette gjør det bare enda mindre fristende

Anonymkode: 209b9...728

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

En ting er sikkert - de som har flytta ut kommer aldri til å flytte tilbake. Sånt som dette gjør det bare enda mindre fristende

Anonymkode: 209b9...728

Reglene er satt opp slik at de som flytter tilbake innen 12 år etter utflytting slipper å betale Exit-skatten.  Om det viser seg at de som allerede har flyttet ut må betale Exit-skatt om de blir værende i utlandet vil det  kunne bli svært lønnsomt å flytte tilbake til Norge rett før 12 årsgrensen. Stod at Røkke alene kunne spare 13 milliarder kroner. 

Skrevet
Isambard skrev (På 22.3.2024 den 19.45):

Exit-skatten er ikke ny.  Saken er bare at skatteregningen ikke hadde noen forfallsdato.    I praksis kunne utflytterne skyve på den til evig tid. Jeg synes det er rett og rimelig at man betaler den skatt man skal på det man har opptjent i Norge.  Regjeringen foreslår en forfallstid på 12 år, og det synes jeg er veldig romslig. 
Alle som flytter fra og med 20. mars, må betale skatten innen 12 år, dersom regjeringen får det som den vil. 

Skrevet
Amossa skrev (12 minutter siden):

Exit-skatten er ikke ny.  Saken er bare at skatteregningen ikke hadde noen forfallsdato.    I praksis kunne utflytterne skyve på den til evig tid. Jeg synes det er rett og rimelig at man betaler den skatt man skal på det man har opptjent i Norge.  Regjeringen foreslår en forfallstid på 12 år, og det synes jeg er veldig romslig. 
Alle som flytter fra og med 20. mars, må betale skatten innen 12 år, dersom regjeringen får det som den vil. 

Det står i artikkelen at den kan gjelde alle som har flyttet etter November 2022 sånn som forslaget er formulert.

Jeg har ikke noe mening om det, men det er altså det som står i artikkelen.

AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis reglene allerede finnes kan det stille seg annerledes. Men fortsatt ikke særlig smart å straffe folk som skaper arbeidsplasser. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Idiotisk.

Anonymkode: 88c71...790

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja hvis reglene allerede finnes kan det stille seg annerledes. Men fortsatt ikke særlig smart å straffe folk som skaper arbeidsplasser. 

Mener du at folk skal slippe å betale regningene sine når de flytter til utlandet?  Alle som flyttet ut etter november 2022 er skyldig skatt på gevinst opparbeidet i Norge.  Fakturaen har bare ikke hatt noen forfallsdato.  Fra 20.mars 2024 må de som flytter ut etter denne dato betale innen 12 år.  Kaller du det å straffe folk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...