Gå til innhold

Hvordan bør vi gå frem ang testamente, der jeg har særkullsbarn, og er gift? Og mannen vil testamentere til mitt barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er som sagt gift, og jeg har et barn fra før, som nå er blitt 18 år, mannen har ingen. Det ble aldri flere barn på oss, dessverre, men mannen har fungert som pappa til mitt barn. 

Vi eier sammen, og i løpet av årene har vi kjøpt alt av møbler og annet sammen, vi har felles økonomi. 

Vi begynte å snakke om dette en dag, og vi har egentlig ikke peiling på slike ting. Men vi lurer på om det er hans familie som evt arver han, om han skulle falle fra?

Han ønsker at mitt barn skal arve han. 

Samtidig vil vi at den som sitter igjen om en av oss faller i fra, skal ha alt av møbler, bolig ol. Selvsagt skal barnet mitt få sitt, men jeg vil jo ikke at mannen skal sitte igjen med ingenting. 

Hvordan er gangen i dette, og hvordan er det om mannen testamenterer sitt til mitt barn, både om jeg faller fra først, eller han?

Vi vil begge sikre barnet mitt.

Håper dette ga mening🙈😅

Anonymkode: d3fa3...15f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går utifra at dere er gift. 

Hvis du dør først så arver mannen din 25% av din formue. (Hvis dere eier alt 50/50 så betyr det at han arver 12,5% av alt dere eier sammen og eier 62,5% etterpå) Ditt barn arver resten. 

Hvis han dør først så arver du 50% av din manns formue og resten går til hans familie. (Du vil altså få 75% av deres felles formue hvis dere eier 50/50 idag)

Hva dere burde gjøre vet jeg ikke. Det er mulig å avtale uskifte men kan ikke helt detaljene rundt dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Når han ikke har arving så kan han skrive testament slik at alt blir deres. Kontakt advokat så hjelper dem dere. 

Anonymkode: 84855...bb4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når han ikke har arving så kan han skrive testament slik at alt blir deres. Kontakt advokat så hjelper dem dere. 

Anonymkode: 84855...bb4

Selv om han skriver testamente er det vel regler for hvor mye han kan testamentere bort til "ikke familie".

Anonymkode: 5e177...5bd

AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke sitte i uskiftet bo om du går bort først. Ditt barn har krav på å få sin arv med det samme. Hvis han skal sitte i uskifte må ditt barn være over 18 år og godta at han sitter i uskifte. Dette gjøres da etter du går bort. Man kan ikke ha dette i ett testament da du har særkullsbarn. 

Anonymkode: c3433...66c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Selv om han skriver testamente er det vel regler for hvor mye han kan testamentere bort til "ikke familie".

Anonymkode: 5e177...5bd

Nei, når han ikke har livsarvinger, altså barn, så kan han testamentere alt sitt  kone og stebarn.

Anonymkode: 543e2...c4c

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er at han testamenterer alt til deg. Da vil sønnen din arve alt når du dør, samt at du står fritt til å overføre formue til sønnen din tidligere. Hvis du dør først, vil sønnen din fortsatt arve din mann. 

Hvis du dør først, har din sønn rett til å få ut sin arv. 

Jeg anbefaler en ektepakt hvir dere arver hverandre, og mannen din får rett til å sitte i uskiftet bo, evt delvis uskifte. Sønnen din må godkjenne. "Premien" sønnen din får er å arve alt til slutt. Dere kan "true" sønnen din med at hvis ikke mannen din får sitte i uskifte, gjennomføres skifte, og mannens familie som arver ham.

Få en advokat til å sette opp avtalen.

Anonymkode: ca62f...707

Skrevet

For ham er det enkelt. Han kan skrive et testament der det står at din sønn skal arve ham 100 %, men at du skal ha rett til uskiftet bo hvis du overlever ham. For deg er det verre siden du har et særkullsbarn, som har rett på sin morsarv straks. Han er altså avhengig av ditt barns samtykke for å kunne utsette arveoppgjøret til han dør. Uten testament vil han ha rett på 25 % av arven og barnet ditt 75 %. Du ønsker at han skal kunne overta alt og at ditt barn skal arve alt når han dør. Såkalt "uskiftet bo" er betinget av særkullsbarnet ditt sitt samtykke. Barnet kan gi samtykke på forhånd, men hvis det ikke vil, så får dere ikke gjort noe med det 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...