Gå til innhold

Lavt stoffskifte, nattesvette, jeg holder på å klikke - noen råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har født ett barn for 15 mnd siden, og siden dag en har jeg slitt med nattesvette. Dynen er kliss våt, jeg må bytte på sengen flere ganger i uken og dusje hver morgen. Jeg er så frustrert av dette at jeg kunne grått. Begynner også å bli redd for om det kan være noe alvorlig. 

Har testet stoffskiftet siden men alltid hatt normale blodprøver frem til nå, der det viser lavt stoffskifte. Stoffskiftelege vil ikke ta meg inn da de mener nattesvette ikke stammer fra lavt stoffskifte, kun høyt. 

Andre symptomer jeg har: 

- plutselig EKSTREMT glemsom 

- verker i kroppen/ledd - det føles ofte ut som jeg er syk med feber uten at jeg har det

- tørr hud 

Jeg føler meg rett og slett syk, og vet ikke hva jeg skal gjøre eller kreve av tester?

Har fått sjekket lymfer hos lege, blodprøver mtp leukemi 

Anonymkode: ba17a...518

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har lavt stoffskifte, hatt det i ihvertfall 20år, hele mitt voksne liv. Har aldri eller sjeldent opplevd å våkne våt og svett.

Derimot, frysepinn, dårlig blodsirkulasjonen (lemmer sovner lett), tidvis dårlig hukommelse, ledd og muskelplager, lett deprimert, dårlig hår, tørr hud osv 😅

Ee sykdomsfølelse med feberfølelse ett symptom? Har det en gang i blant, mn aldri sett det i sammenheng med stoffskifte 🤔

Endret av Rem
Lagt til
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rem skrev (1 minutt siden):

Jeg har lavt stoffskifte, hatt det i ihvertfall 20år, hele mitt voksne liv. Har aldri eller sjeldent opplevd å våkne våt og svett.

Derimot, frysepinn, dårlig blodsirkulasjonen (lemmer sovner lett), tidvis dårlig hukommelse, ledd og muskelplager, lett deprimert, dårlig hår osv 😅

Ja er dette som er så rart. Legen begynte å sjekke meg for kreft så det gjorde meg bare ekstremt stresset. 

De symptomene du nevner føler jeg at jeg har i større og mindre grad så godt at noen av symptomene stemmer med lavt stoffskifte 🙈

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja er dette som er så rart. Legen begynte å sjekke meg for kreft så det gjorde meg bare ekstremt stresset. 

De symptomene du nevner føler jeg at jeg har i større og mindre grad så godt at noen av symptomene stemmer med lavt stoffskifte 🙈

Stoffskifte blir jo påvist ved en enkel blodprøve og vurdering fra lege. Jeg har alle disse symptomene selv med medisiner, det er litt trist. Men jeg jobber 100%, så jeg er vel heldig. Skjønner det er skummelt når legen plutselig sjekker kreft!

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt hypothyreose i 30 år og har alltid vært den varmeste i rommet og den som går i shorts og t-skjorte når de andre har lett frem ullkofta. Jeg bruker sommerdyne på vinteren og et laken på sommeren.  Det sagt, så handler jo ikke nattesvette nødvendigvis om man er varm eller en frysepinn. Poenget er at  vi ikke alltid følger læreboken hva symptomer angår. Jeg var innom en lege som mente jeg hadde hjertebank fordi jeg var overmedisinert, så økte endokrinologen dosen og hjertebanken forsvant. 🤷‍♂️

Anonymkode: 6e1f7...1d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hatt hypothyreose i 30 år og har alltid vært den varmeste i rommet og den som går i shorts og t-skjorte når de andre har lett frem ullkofta. Jeg bruker sommerdyne på vinteren og et laken på sommeren.  Det sagt, så handler jo ikke nattesvette nødvendigvis om man er varm eller en frysepinn. Poenget er at  vi ikke alltid følger læreboken hva symptomer angår. Jeg var innom en lege som mente jeg hadde hjertebank fordi jeg var overmedisinert, så økte endokrinologen dosen og hjertebanken forsvant. 🤷‍♂️

Hehe og jeg bruker vinterdyne året rundt! Regulerer varmen med å sette føttene ut av dyna 🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet
Rem skrev (1 time siden):

Stoffskifte blir jo påvist ved en enkel blodprøve og vurdering fra lege. Jeg har alle disse symptomene selv med medisiner, det er litt trist. Men jeg jobber 100%, så jeg er vel heldig. Skjønner det er skummelt når legen plutselig sjekker kreft!

Ja men jeg ble henvist videre og har hatt normale prøver hele tiden frem til nå. Veldig kjedelig du har symptom med medisin, det må være slitsomt! Jobber også 100% men begynner å kjenne at jeg sliter og har mye smerter på kveldene i kroppen.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fikk du gå til endokrinolog? Er her jeg fikk avslag når fastlege henviste. Har du også nattesvette eller kun varmere enn normalt? Jeg opplever at jeg er varm/kald og blir helt svett på ryggen ved normal anstrengelse også. Har også hatt hjertebank siden fødsel 😫 er det lavt eller høyt stoffskifte du har? 

Noen andre ting jeg bør sjekke utenom stoffskifte? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja men jeg ble henvist videre og har hatt normale prøver hele tiden frem til nå. Veldig kjedelig du har symptom med medisin, det må være slitsomt! Jobber også 100% men begynner å kjenne at jeg sliter og har mye smerter på kveldene i kroppen.

Hvordan fikk du gå til endokrinolog? Er her jeg fikk avslag når fastlege henviste. Har du også nattesvette eller kun varmere enn normalt? Jeg opplever at jeg er varm/kald og blir helt svett på ryggen ved normal anstrengelse også. Har også hatt hjertebank siden fødsel 😫 er det lavt eller høyt stoffskifte du har? 

Noen andre ting jeg bør sjekke utenom stoffskifte? 

Har lavt (hypo - lavt, hyper - høyt) . Jeg hadde kontroller hos endo pga en prolaktinom (hypofysesvulst) som ikke har forårsaket noe annet enn noe forhøyet prolaktin, så da tok de for seg stoffskiftet også når jeg først var der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hyperthyroidisme, og har symptomene du nevner - blandt annet. Ekstremt tåkete i hodet, konstant sliten, sover ikke, smerter i kroppen, vilt tørr hud and so on. MEn det vises jo godt på blodprøver.

Anonymkode: 9294c...2bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hyperthyroidisme, og har symptomene du nevner - blandt annet. Ekstremt tåkete i hodet, konstant sliten, sover ikke, smerter i kroppen, vilt tørr hud and so on. MEn det vises jo godt på blodprøver.

Anonymkode: 9294c...2bf

Jeg også, hyper og samme symptomene.

Det er en del symptomer som kan oppstå både ved høyt og lavt stoffskifte, og det er også mulig å ha både hyper- og hypotyreose (høyt og lavt stoffskifte) samtidig. Får man Hashimotos (autoimmun sykdom som angriper skjoldbruskkjertelen) kan man først få høyt stoffskifte, for deretter å få lavt stoffskifte når kjertelen blir ødelagt.
Stoffskiftesykdommer er helt tullete greier som er vanskelig å forstå seg på. Og legene har en tendens til å tro at så lenge stoffskifteverdiene er normale, så føler man seg frisk som en fisk.
TS kan sikkert ha de symptomene hun nevner og samtidig ha lavt stoffskifte. Tretthet, tørr hud og hjernetåke er typisk både for høyt og lavt stoffskifte.

TS: gå til legen igjen og si at du ikke føler deg frisk, så enten må du følges opp for lavt stoffskifte eller så må du utredes for å se om du feiler noe annet. Det er ikke bra å gå og hangle og føle seg helt gåen.

Anonymkode: c7487...47b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har født ett barn for 15 mnd siden, og siden dag en har jeg slitt med nattesvette. Dynen er kliss våt, jeg må bytte på sengen flere ganger i uken og dusje hver morgen. Jeg er så frustrert av dette at jeg kunne grått. Begynner også å bli redd for om det kan være noe alvorlig. 

Har testet stoffskiftet siden men alltid hatt normale blodprøver frem til nå, der det viser lavt stoffskifte. Stoffskiftelege vil ikke ta meg inn da de mener nattesvette ikke stammer fra lavt stoffskifte, kun høyt. 

Andre symptomer jeg har: 

- plutselig EKSTREMT glemsom 

- verker i kroppen/ledd - det føles ofte ut som jeg er syk med feber uten at jeg har det

- tørr hud 

Jeg føler meg rett og slett syk, og vet ikke hva jeg skal gjøre eller kreve av tester?

Har fått sjekket lymfer hos lege, blodprøver mtp leukemi 

Mange av disse symptomene kan jo passe med perimenopause. Tiden før overgangsalderen. Den kan vare i hele ti år. Da er hormoner løsningen. Hilsen ei som kjenner seg igjen. 

Anonymkode: e3e7a...a32

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo få oppfølging hvis du har lavt stoffskifte. Du bør ta jevnlige blodprøver. Du kan ha fått en postpartum thyreoiditt som er forbigående, eller du kan ha fått varig lavt stoffskifte. 

Vil du dele stoffskifteverdiene dine?

Anonymkode: 4fff5...42b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Mange av disse symptomene kan jo passe med perimenopause. Tiden før overgangsalderen. Den kan vare i hele ti år. Da er hormoner løsningen. Hilsen ei som kjenner seg igjen. 

Anonymkode: e3e7a...a32

Jeg er kun 28 år, og vet det kan komme tidlig i spesielle tilfeller men min mor fikk det i en alder av 48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du må jo få oppfølging hvis du har lavt stoffskifte. Du bør ta jevnlige blodprøver. Du kan ha fått en postpartum thyreoiditt som er forbigående, eller du kan ha fått varig lavt stoffskifte. 

Vil du dele stoffskifteverdiene dine?

P-Triglyserid:0,69 P-TSH:6,4*H (0,40 - 4,5) P-T4, fritt:10,5 P-TRAS (IS 90/672):< 1,00 P-TPO-antistoff:226*H (<34) 

Vet ikke om det sier deg noe? De har vært helt normal i følge lege helt inntil nå, altså 15 mnd etter fødsel 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

P-Triglyserid:0,69 P-TSH:6,4*H (0,40 - 4,5) P-T4, fritt:10,5 P-TRAS (IS 90/672):< 1,00 P-TPO-antistoff:226*H (<34) 

Vet ikke om det sier deg noe? De har vært helt normal i følge lege helt inntil nå, altså 15 mnd etter fødsel 

Du har jo veldig tydelig et eller annet faenskap, om det er forbigående eller kronisk vil bare tiden vise. Men TSH'en din er for for høy, TPO er for høy, FT4 er for lav, tok du ikke FT3? Fikk du medisiner? 

Anonymkode: d453c...e81

AnonymBruker
Skrevet

Lavt stoffskifte skal følges i primærhelsetjeneste ikke spesialisthelsetjeneste, og det er derfor henvisningen er blitt avvist. Kontakt legen din igjen og be om behandling for lavt stoffskifte, så kan du se om det hjelper. Enig med en annen her at det høres mer ut som tegn på tidlig overgangsalder, det kan i så fall sjekkes med blodprøver.

Anonymkode: 5abeb...66f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lavt stoffskifte skal følges i primærhelsetjeneste ikke spesialisthelsetjeneste, og det er derfor henvisningen er blitt avvist. Kontakt legen din igjen og be om behandling for lavt stoffskifte, så kan du se om det hjelper. Enig med en annen her at det høres mer ut som tegn på tidlig overgangsalder, det kan i så fall sjekkes med blodprøver.

Anonymkode: 5abeb...66f

Jeg har regelmessig menstruasjon og er 28 år. Mener det er sjekket også 

AnonymBruker
Skrevet

Ett spørsmål om noen vet: tok ultralyd hos gynekolog av eggstokker, eggfolikker etc der alt så normalt ut for 2,5 år siden. Ville tidlig overgangsalder vise på denne ultralyden? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv fått påvist lavt stoffskifte og får behandling for det. Har aldri opplevd nattesvette som et av symptomene. 

Ville ha bedt legen om å sjekke om dette kan være diabetes, eller evt om du kan ha fått en annen autoimmun sykdom i tillegg til lavt stoffskifte. 

Anonymkode: f76ea...329

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Stoffskiftet ditt er litt på tur ja. Du må følge opp med jevnlige blodprøver for å se om dette er forbigående. Det er ikke uvanlig å få problemer med stoffskiftet etter en fødsel. Jeg fikk det selv. Tok mange måneder før verdiene ble normale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...