Gå til innhold

Porsjonsmiddager i frysen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke porsjonsmiddager i frysen er det greit å lage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lasagne er min favoritt, lager klar og fryser, steker når jeg tar opp. Synes nesten den er bedre da enn om den ikke har vært fryst :jepp:

Supper og diverse sauser til pasta og pizza er også greit å ha. Og pizzadeig i passe porsjoner gjør det veldig enkelt å lage en hjemmelaget pizza :jepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager pizza, pasta saus (koker pasta fersk), moussaka og gumbo.

Og så fryser jeg langtidskokt kjøtt i kraft for raske gryter hvor grønnsaker kan tilsettes.  

Anonymkode: 2209b...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Lapskaus, gryteretter, supper, retter som lasagne og lignende.

Har dessuten nesten alltid frosne grønnsaksblandinger og lapskausblandinger i fryseren, da er det lettvint å lage retter "fra bunn", og bare lage noe fisk eller kjøtt eller steke litt egg/omelett til, og likevel få følelsen av å spise friske grønnsaker.

Anonymkode: 2d2e7...28c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager potetmos av 5 kilo poteter i slengen og fryser ned i porsjoner :) da kan jeg steke middagspølser, varme opp potetmos og voila! 

Vi har også spicy tomatsaus med kjøttboller i fryseren. Varmer opp mens vi koker pasta. 

Lasagne, lager de i alu-former kjøpt på matvarebutikken. Minimalt med oppvask etterpå 👍🏼

Anonymkode: 3ca72...e52

Skrevet
Rumle skrev (52 minutter siden):

Lasagne er min favoritt, lager klar og fryser, steker når jeg tar opp. Synes nesten den er bedre da enn om den ikke har vært fryst :jepp:

Supper og diverse sauser til pasta og pizza er også greit å ha. Og pizzadeig i passe porsjoner gjør det veldig enkelt å lage en hjemmelaget pizza :jepp:

Takk for supe ideer. Likte godt det med lasagne

Skrevet

Smart å ha fryste grønnsaker i frysen.

Skrevet

Jeg liker å ha lapskaus for hånd. Gulrotsuppe eller gulrotcurry er også veldig godt, og enkelt å lage. Hadde også før i tiden ofte en gryterett av noe slag, gjerne med ris, potetmos eller annet alt i formen. 

Ellers mye alt nevnt, men måtte ta med lapskaus for det er min Go-to 😋

Jeg har fryst ned ting som brun ris, quinoa, bokhvete, bønner, linser, og annet også. Raskt å ta frem sånn. Fryste grønnsaker har jeg også alltid, og protein som tar kort tid å tine. Spiser en kjøtt så er f.eks stekt kylling eller kalkun i biter raskt, samme med torsk, sei, og laksefileter. 

En kan også lage seg en porsjon med f.eks laksefilet stekt i ovnen (eller grillet), med ris med urter og bakte grønnsaker til. Kan serveres med soyasaus, eller vinkelrette. Er utrolig mange tips på Pinterest for mye en kan lage «helt ferdig» som ikke er gryter, form eller supper. Personlig liker jeg dog best det jeg alt har nevnt over: lapskaus osv, og å ha ulike komponenter til å sette sammen raskt mat klart i fryseren. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lapskaus, biffgryte, lammegryte, og ulike grønnsakspureer.

F.eks pure av potet, gulrot, søtpotet eller jordskokk, som jeg hiver i en gryte og koker opp mens jeg sper ut med vann, og får suppe. Da kan den justeres akkurat som man vil :)

Skrevet
Taluno skrev (29 minutter siden):

Jeg har lapskaus, biffgryte, lammegryte, og ulike grønnsakspureer.

F.eks pure av potet, gulrot, søtpotet eller jordskokk, som jeg hiver i en gryte og koker opp mens jeg sper ut med vann, og får suppe. Da kan den justeres akkurat som man vil :)

Kjempe smart med grønnsakspurer i frysen. Dermed får man og brukt opp alt i kjøleskapet før det blir dårlig

Skrevet
exictence skrev (1 time siden):

Kjempe smart med grønnsakspurer i frysen. Dermed får man og brukt opp alt i kjøleskapet før det blir dårlig

For å bruke rester så lager jeg heller grønnsakssuppe eller en grateng.

Pure for for frysing lager jeg større porsjoner av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

... mens jeg fryser ned rester av grønnsakspuréer, samt alle slags supper og gryter når vi har laget for mye og har litt til overs. 

Feks gulrotpuré med ingefær, blomkålpuré, selleripuré, kålrabistappe, puré av kokte rødbeter og ovnsbakte tomater.. Bare en bit ovnsbakt fisk eller en kyllingfilet til, og så har man ferdig middag til én.

Rester av langtidskokte kjøttgryter blir også fin pastasaus, synes jeg. Osso buco eller stifado feks, tilsatt nykokt tagliatelle eller pappardelle og litt parmesan - nydelig pastarett.

Anonymkode: 94495...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Potetmos, ertestuing, grønnsaksmos i porsjoner. Frosne grønnsaker delt i porsjoner. Kjøtt og fisk fordelt på antall dere trenger til middag. Blir noe tilberedning, men ikke mye. 

Fiskegrateng, lapskaus, supper, ulike gryter, plukkfisk, fiskekaker, kjøttkaker, karbonader, lasagne, stekt ris, sauser, pannekakerøre, kjøttboller. 

Anonymkode: 15a58...912

AnonymBruker
Skrevet

Supper. Favoritten her i hus er gulrot,ingefær og linsesuppe.

Indisk daal

Chili sin carne

Chana masala 

Bolognesesaus med linser

Jeg har også fryst ris,quinoa,bulgur og byggryn i fryseren som passer til alt fra supper til gryter til wok

Anonymkode: 25a24...2bd

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelagde fiskekaker og lunsjkaker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...