AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #1 Skrevet 22. mars 2024 Hei! Jeg trenger råd og innspill på hva slags tilrettelegging jeg kan be om på jobb når jeg har kompleks ptsd og hvem som eventuelt kan hjelpe meg. Jeg tåler stress veldig dårlig og trenger så rolige omgivelser som mulig, forutsigbarhet, trygghet osv. Gjerne også mulighet for en liten timeout om det koker for mye i kroppen. Håper noen kan hjelpe! 🌸 Anonymkode: 0c2be...324
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #2 Skrevet 22. mars 2024 Dette kommer veldig an på hvilken jobb du har. Min anbefaling er å finne seg en jobb som du føler du kan gjøre med minst mulig tilrettelegging med den lidelsen. For å få økt mestringsfølelse. Ellers er det å finne gode mestringsstrategier for å håndtere stress. F.eks kan du jo prøve deg ut på et Fontenehus først heller enn ordinær jobb. Finn hva som passer best for deg, er det minst mulig kundebehandling, og mest mulig kontorarbeid, eller mest mulig praktisk? Anonymkode: 1d7d8...d56 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #3 Skrevet 22. mars 2024 Det kommer jo helt Ann på hvilken jobb du har. Du må nesten si hvilken jobb du har før vi kan komme med råd. Anonymkode: dcd08...281 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #4 Skrevet 22. mars 2024 De som hjelper deg vil vanligvis være HR eller arbeidsmiljøavdelingen, eventuelt bedriftshelsetjenesten. Litt avhengig av størrelse og organisering. Jeg jobber på kontor. Har mulighet til hjemmekontor på kort varsel og har fleksitid, men det har alle der. I tillegg er jeg en av få som har fått eget kontor, sånn at jeg skjermes litt. Det var det sjefen som ordna da. Anonymkode: e846d...46a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #5 Skrevet 22. mars 2024 Hva slags jobb har du? Hvilke plager har du? I hvilke situasjoner møter utfordringene dine med diagnosen din, arbeidsoppgavene dine? Jeg tolket innlegget ditt som at du shopper etter hvilkentilrettelegginger som finnes? Hva DU trenger er jo høyst individuelt og ingenting vi på et forum kan svare på. Misforstod jeg innlegget ditt? Anonymkode: ed6b9...2b6 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #6 Skrevet 22. mars 2024 Du må finne en jobb som passer til sykdomsbildet ditt. Har du en ryggskade og du blir dårlig av å sitte på 8 timer daglig så krever man ikke å stå i den samme stillsittende jobben før ryggplagene oppstod. Du finner deg en jobb hvor du kan være aktiv med hele kroppen.. Anonymkode: b34b4...428 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #7 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg trenger råd og innspill på hva slags tilrettelegging jeg kan be om på jobb når jeg har kompleks ptsd og hvem som eventuelt kan hjelpe meg. Jeg tåler stress veldig dårlig og trenger så rolige omgivelser som mulig, forutsigbarhet, trygghet osv. Gjerne også mulighet for en liten timeout om det koker for mye i kroppen. Håper noen kan hjelpe! 🌸 Anonymkode: 0c2be...324 Dette er ikke noe andre kan svare på for deg. Hvilke tilrettelegginger du trenger, er det kun du selv som vet! Kptsd kan opptre ekstremt ulikt fra person til person. Dersom du går i behandling, ville jeg rådet deg til å drøfte dette med behandleren din, evt med fastlegen. Tenk over hva som er vanskelig for deg, og hvordan ting kan gjøres litt lettere, hvordan du kan unngå stress. Et par ting som fungerte bra for meg var: - Hadde slingringsmonn for når jeg kunne møte opp på jobb, dette gjorde at jeg slapp stresset ved å rekke et spesifikt tidspunkt, og slapp frykten for at de andre ville bli sint/irritert dersom jeg ikke var på jobb i tide. - Fikk flytte skrivebordet mitt slik at jeg fikk sitte innerst i rommet og se mot døra (jeg trenger å se hvem som kommer på litt avstand, og må ha ryggen min mot en vegg - en annen jeg kjenner med kptsd må sitte rett ved døra/utgangen, noe jeg ikke hadde taklet i det hele tatt - bare for å belyse hvor ulikt denne diagnosen kan arte seg!) Anonymkode: 260d4...908 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #8 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Et par ting som fungerte bra for meg var: Tusen takk for konkret svar. Hvordan fikk du disse tingene? Opplyste du om diagnose? Min jobb/sjef sier at de ikke har plikt til å tilrettelegge når jeg jobber fullt og ikke er sykemeldt. Når jeg er sykemeldt kan de imidlertid heller ikke tilrettelegge, selv om det burde vært mulig. Jeg tror de ønsker at jeg skal slutte i jobben isteden. Nav er fryktelig tafatte og helt tydelig ikke på mitt lag. Vet ikke helt om det er noe jeg kan gjøre da. Jeg ba feks om å bli skjermet fra støy (åpent kontorlandskap og mange bråkete kollegaer), men jeg fikk ikke noe tilrettelegging, måtte kjøpe støydempende hodetelefoner og hørselvern for egne penger. Jeg har vært åpen om diagnosen min, men opplever at det bare har blitt brukt mot meg (ingen regner med meg lenger, jeg mister arbeidsoppgaver, folk trekker seg unna meg, sjefen snakker til meg som jeg er et barn osv). Anonymkode: 0c2be...324 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #9 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for konkret svar. Hvordan fikk du disse tingene? Opplyste du om diagnose? Min jobb/sjef sier at de ikke har plikt til å tilrettelegge når jeg jobber fullt og ikke er sykemeldt. Når jeg er sykemeldt kan de imidlertid heller ikke tilrettelegge, selv om det burde vært mulig. Jeg tror de ønsker at jeg skal slutte i jobben isteden. Nav er fryktelig tafatte og helt tydelig ikke på mitt lag. Vet ikke helt om det er noe jeg kan gjøre da. Jeg ba feks om å bli skjermet fra støy (åpent kontorlandskap og mange bråkete kollegaer), men jeg fikk ikke noe tilrettelegging, måtte kjøpe støydempende hodetelefoner og hørselvern for egne penger. Jeg har vært åpen om diagnosen min, men opplever at det bare har blitt brukt mot meg (ingen regner med meg lenger, jeg mister arbeidsoppgaver, folk trekker seg unna meg, sjefen snakker til meg som jeg er et barn osv). Anonymkode: 0c2be...324 Finn lovparagrafen og henvis til loven. Vet ikke om det er arbeidsmiljøloven som gjelder. Du har rett til tilrettelegging. Anonymkode: 1d7d8...d56
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #10 Skrevet 22. mars 2024 Hos oss er det mange som får tilrettelagt. Så mange at det går på helsa løs for oss andre. Anonymkode: af5a7...e8a 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #11 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for konkret svar. Hvordan fikk du disse tingene? Opplyste du om diagnose? Min jobb/sjef sier at de ikke har plikt til å tilrettelegge når jeg jobber fullt og ikke er sykemeldt. Når jeg er sykemeldt kan de imidlertid heller ikke tilrettelegge, selv om det burde vært mulig. Jeg tror de ønsker at jeg skal slutte i jobben isteden. Nav er fryktelig tafatte og helt tydelig ikke på mitt lag. Vet ikke helt om det er noe jeg kan gjøre da. Jeg ba feks om å bli skjermet fra støy (åpent kontorlandskap og mange bråkete kollegaer), men jeg fikk ikke noe tilrettelegging, måtte kjøpe støydempende hodetelefoner og hørselvern for egne penger. Jeg har vært åpen om diagnosen min, men opplever at det bare har blitt brukt mot meg (ingen regner med meg lenger, jeg mister arbeidsoppgaver, folk trekker seg unna meg, sjefen snakker til meg som jeg er et barn osv). Anonymkode: 0c2be...324 Skaff deg en ny jobb. Det stedet der er ikke værandes for deg, og de ønsker heller ikke å tilrettelegge. Søk deg bort. Anonymkode: ed6b9...2b6 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #12 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finn lovparagrafen og henvis til loven. Vet ikke om det er arbeidsmiljøloven som gjelder. Du har rett til tilrettelegging. Anonymkode: 1d7d8...d56 Jeg klarer dessverre ikke finne ut av dette, en av grunnene til at jeg spør her. Jeg trodde feks at nav skulle hjelpe meg og sette krav til arbeidsgiver. Det burde jo være unødvendig om jeg dyttes ut av arbeidslivet og jobben min når tilrettelegging kunne gjort det mulig for meg å være der? Anonymkode: 0c2be...324
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #13 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hos oss er det mange som får tilrettelagt. Så mange at det går på helsa løs for oss andre. Anonymkode: af5a7...e8a Javel. Hva slags tilrettelegging da? Anonymkode: 0c2be...324
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #14 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg klarer dessverre ikke finne ut av dette, en av grunnene til at jeg spør her. Jeg trodde feks at nav skulle hjelpe meg og sette krav til arbeidsgiver. Det burde jo være unødvendig om jeg dyttes ut av arbeidslivet og jobben min når tilrettelegging kunne gjort det mulig for meg å være der? Anonymkode: 0c2be...324 Et enkelt googlesøk gjorde at jeg fant dette: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/ Her står det nok noe du kan benytte deg av. Anonymkode: 1d7d8...d56 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #15 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skaff deg en ny jobb. Det stedet der er ikke værandes for deg, og de ønsker heller ikke å tilrettelegge. Søk deg bort. Anonymkode: ed6b9...2b6 Men jeg trodde de MÅTTE tilrettelegge så lwnge det ikke medfødte vesentlig ulempe og det var mulig. Anonymkode: 0c2be...324
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #16 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men jeg trodde de MÅTTE tilrettelegge så lwnge det ikke medfødte vesentlig ulempe og det var mulig. Anonymkode: 0c2be...324 Så klart må de det. De skal det. Men her sier de jo at de ikke vil, og at de ikke vil betale for det? Det er derfor ikke et bra sted å jobbe, så du må finne deg en ny jobb som følger lover og regler. Kommdeg bort. Se på det som at du prøver å bli i et forhold hvor den andre parten sier til deg "jeg gidder ikke være sammen med deg. Jeg gidder ikke møte ønskene og behovene dine. Jeg bryr meg ikke om deg". Hvorfor i slle dager fortsetter du å kjempe for det forholdet? Anonymkode: ed6b9...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #17 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommdeg bort. Se på det som at du prøver å bli i et forhold hvor den andre parten sier til deg "jeg gidder ikke være sammen med deg. Jeg gidder ikke møte ønskene og behovene dine. Jeg bryr meg ikke om deg". Hvorfor i slle dager fortsetter du å kjempe for det forholdet? Kanskje fordi jeg ikke tror at jeg vil få en annen jobb i min alder og med min sykdom og fraværshistorikk. Og kanskje fordi det er en statlig arbeidsplass og jeg synes ikke dette er riktig. Anonymkode: 0c2be...324
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #18 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tusen takk for konkret svar. Hvordan fikk du disse tingene? Opplyste du om diagnose? Anonymkode: 0c2be...324 Jeg fikk hjelp av Nav (og legen min) etter langvarig sykemelding. Når jeg skulle begynne å jobbe litt delvis igjen, hadde vi et møte med Nav-kontakt og arbeidsgiver. Jeg fortalte hva jeg trengte på/fra arbeidsplassen, og så fant vi en løsning som fungerte. Min arbeidsgiver var veldig forståelsesfull. Og nei, jeg opplyste aldri noe om hvilken diagnose jeg hadde. Det høres ut som verken Nav eller arbeidsgiver hjelper deg noe særlig. Har du noen på «laget ditt» i det hele tatt? Lege, psykolog? Anonymkode: 260d4...908 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #19 Skrevet 22. mars 2024 Det lureste er å ta tilretteleggingsbehov gjennom legeerklæring eller møte med lege og arbeidsgiver. Da blir det ekspertens råd at det bør tilrettelegges og ikke dine forslag, det gir arbeidsgiver et spark bak Anonymkode: cb20e...ce0 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #20 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du noen på «laget ditt» i det hele tatt? Lege, psykolog? Ja, psykolog, men han er ganske ny og har ikke jobbet med nav før. Anonymkode: 0c2be...324
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå