Gå til innhold

Førstehjelp ved ulykke i fjellet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvor denne hører hjemme, så jeg legger den her.

Jeg sitter og skriver på ei historie, og en av karakterene min har skadet seg i slalåmbakken. Han kommer seg ikke ned ved egen hjelp (mulig skade i rygg), men kompisen renner ned til skitrekket og melder fra om ulykken. Hva skjer da?

Har skisenter egne førstehjelpsfolk klar til å rykke ut? Hvordan får de ham ned fra fjellet hvis ryggen faktisk er brukket? Blir ambulanse (eventuelt helikopter) tilkalt fra nærmeste sted?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg pleier å stå har røde kors hjelpekorps vakt i området/trekket i helgene, og driver førstehjelp og transporterer folk ned om nødvendig. Dette gjøres enten på scooter eller i pulk. De tilkaller også ambulanse (evt luftambulanse) dersom det er behov for det.

Skrevet
Der jeg pleier å stå har røde kors hjelpekorps vakt i området/trekket i helgene, og driver førstehjelp og transporterer folk ned om nødvendig. Dette gjøres enten på scooter eller i pulk. De tilkaller også ambulanse (evt luftambulanse) dersom det er behov for det.

Så pulk vil være alternativet fremfor scooter hvis det det fare for ryggskade? Blir pulken da dratt med scooter? Og hvem avgjør om det er behov for ambulanse eller luftambulanse?

Gjest Rognebær
Skrevet
Så pulk vil være alternativet fremfor scooter hvis det det fare for ryggskade? Blir pulken da dratt med scooter? Og hvem avgjør om det er behov for ambulanse eller luftambulanse?

De kjører jo gjerne opp med scooter, siden det går mye fortere enn å ta trekket.

Husker ikke helt om pulken dras etter scooteren eller om noen av dem kjører på ski med pulken etter.

Kan du ikke ringe et skisenter eller Røde Kors og spørre?

Skrevet

Scooter er et klart førstevalg, men ikke alltid mulig pga terrengformasjon og snøtype. Det er da egen pasienteslede på scooteren. Pulk brukes hvis scooter er uaktuelt, og pas kan stabiliseres like godt i den, men transporten vil naturligvis ta noen lenger tid. Om det er behov for luftambulanse avgjøres av AMK sentralen ut i fra de opplysninger de mottak feks fra røde kors. Men luftambulansen kan være opptatt på annet oppdrag, eller det kan være for dårlig vær til å fly, og da er det vamlig ambulanse som tar oppdraget. Om det kommer luftambulanse, er det røde kors som finner/rydder landingsplass til dem og tar ned helikopteret. (Vet ikke hvordan det fungerer på skianlegg som ikke har hjelpkorps e.l.)

Skrevet

Venninna mi brakk armen engang, da ble hun fraktet ned med pulk, en person foran og en person bak.

Pulk blir nok foretrukket fremfor scooterfrakt da det dreier seg om brudd.

Et helikopter vil uansett ikke kunne lande, og så lenge det ikke er på et sted som det er umulig og komme seg frem, blir nok ikke helikopteret trekt inn.

Er det derimot i et terreng hvor det er umulig å ta seg til med tanke på egen sikkerhet, blir helikopteret trekt inn.

Mest sannsynlig om denne historien dreier seg om i en bakke. Så drar kompisen ned etter hjelp, om det var så?

De tilkaller ambulanse, kjører opp på scooter, sjekker skadeomfanget. Er de redde for å flytte på kroppen før en lege har sett, blir pasienten pakket inn i tepper, til legen kommer.

Hvis de konstanterer at han kan flyttes, flyttes han over i en pulk, å de kjører sakte og forsiktig ned, hvor han blir tatt inn i hva som venter, ambulanse, helikopter. avhenger av skadeomfanget.

Skrevet

I vårt hjelpekorps, brukte vi scooter med liggedel til pasienten. Scooterfører måtte ha scooterkurs og ambulansekurs for å kunne frakte pasienter. Raskt og effektivt når det er midt på fjellet. :)

Gjest Gjest_Eliza_*
Skrevet

I mitt korps er også scooter det mest brukte, det har ingenting gå si om det dreier seg om brudd eller annen skade, men ikke alle hjelpekorps disponerer scooter og da må de bruke pulk uansett.

Det er fult mulig for helikopter å lande i nærheten av trekket, det er alvorlighetsgraden i skaden som avgjør om det kommer luftambulanse eller ikke. De klarer å lande på de utroligste steder! Ved skade blir heller ikke lege tilkalt hver gang, det skal være svært alvorlig før det kommer lege til stedet. Hvis transporten til sykehus er lang, vil ambulansen av og til plukke opp lege på veien.

Skrevet
I vårt hjelpekorps, brukte vi scooter med liggedel til pasienten.

Hvordan ser de ut? Er det en spesial-scooter, eller er liggedelen et påheng til scooteren?

Skrevet (endret)

DET har jeg vridd hodet mitt for å komme på. Er noen år siden jeg var med på fjellet :(

Men jeg mener at det var en pulklignende ting som man legger personen i og snører igjen, slik at bare ansiktet vises. :)

Og det var en "tilhenger", ja :)

Endret av jordbær

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...