Gå til innhold

Er det lett eller vanskelig å få gjeldsordning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Et par av den er mer en 3 år, men resten er vel under 6 måneder. Ja kanskje. Egentlig tror jeg ikke jeg får noe hjelp det for mye av det er betalt om 3 år, men ikke alt.

Anonymkode: 1282c...076

Er du manisk kan du få det skriftlig av lege/ overlege, psykolog. Økonomisk verge er vanskelig å få frivillig. Lett hvis du er psykisk utviklingshemmet eller psykotisk

Anonymkode: 47c5e...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er du manisk kan du få det skriftlig av lege/ overlege, psykolog. Økonomisk verge er vanskelig å få frivillig. Lett hvis du er psykisk utviklingshemmet eller psykotisk

Jeg er ingen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjør gjeldsrådgiver på Nav da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Et par av den er mer en 3 år, men resten er vel under 6 måneder. Ja kanskje. Egentlig tror jeg ikke jeg får noe hjelp det for mye av det er betalt om 3 år, men ikke alt.

Men du klarer jo tydeligvis å betale selv og da er du i i kategorien for å få innvilget gjeldsordning.

Anonymkode: 3db01...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men du klarer jo tydeligvis å betale selv og da er du i i kategorien for å få innvilget gjeldsordning.

Trodde det var hvis man ikke klarte å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og gjelden er jo ikke 3 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere andre som har hatt det sånn, hva gjorde dere? Ble det bedre etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Trenger du virkelig studiestøtte i tillegg til lønn for å betale ned ett forbrukslån? Har du lånt 500k eller?

Nei. Vil ikke ha mer gjeld. Men har fått meg en oversikt og ser at mye er nedbetalt om 3 år. Det føles lenge til, men det kunne vært verre. Er igjen et par stykker om 3 år, men da er det overkommelig. Hadde vært litt verre hvis det var 12-15 år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mesteparten av gjelden din på 500 000 er under 6 måneder, og du ønsker gjeldsordning? Hva i alle dager har du brukt pengene på?

Nordmenn er bortskjemte.. 

Anonymkode: 08776...142

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mesteparten av gjelden din på 500 000 er under 6 måneder, og du ønsker gjeldsordning? Hva i alle dager har du brukt pengene på?

Nordmenn er bortskjemte.. 

Anonymkode: 08776...142

Jeg ønsker meg ikke gjeldsordning i det hele tatt. Bare er så redd det er eneste løsning, og hvis jeg da ikke får det heller da er det ingen andre løsninger. Men det er ikke noe jeg går og ønsker meg. Og ja, det er min skyld at jeg har gjeld, men jeg vil jo rydde opp. 

Hva jeg har brukt det på har jeg ikke tenkt å ramse opp her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ønsker meg ikke gjeldsordning i det hele tatt. Bare er så redd det er eneste løsning, og hvis jeg da ikke får det heller da er det ingen andre løsninger. Men det er ikke noe jeg går og ønsker meg. Og ja, det er min skyld at jeg har gjeld, men jeg vil jo rydde opp. 

Hva jeg har brukt det på har jeg ikke tenkt å ramse opp her inne.

Du er vel som meg, myyyye gammel moro over tid:-).

Anonymkode: fa721...264

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var vel spetalen som sa det bør være pensum på skolen at hvis man flyr til bank norwegian å låner 500 000 til 20-25% rente med vanlig inntekt så er du dømt til et liv i fattigdom evt. gjeldsordning

Anonymkode: cf393...e0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette med 3 år stemmer ikke. Har nettopp fått gjeldsordning og da ser de på om gjelden er over 2 år. Det heter at minst 50% av gjelden må være over 2 år. 

hvis du klarer å betale ned selv så er jo det supert. For når du har gjeldsordning så er det veldig strengt alt. 
for å få gjeldsordning så ser de på om du klarer å betale gjelden din de neste 10-15 år 

Anonymkode: 0fb74...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du klarer å betale ned selv så får du ikke gjeldsordning. Skjønner det er kjipt, men det må nesten være sånn at man helst må betale gjelda si selv. 

Anonymkode: 29bcb...bd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 15.54):

Noen som har erfaring med dette?

Hva er forskjellen på tvungen og frivillig? Jeg har en del gjeld. En del av det er nedbetalt om 3 år, men resten tar lenger tid. Gjelden er heller ikke 3 år så jeg regner med at sjansen er liten for at jeg får det. Noen som vet?

Hei jeg søkte om gjeldsordning to ganger da jeg fikk avslag første gang.  Jeg vil anbefale deg og bare prøve. Hva har du å tape?

Første du må gjøre er å snakke med en økonomisk rådgiver i NAV som kan enten hjelpe deg eller konkludere med at du er ute av stand til å betale gjelden din. Da får du en dokumentasjon fra dem at de mener du er ute av stand til å betale din gjeld. Så kan du søke. Får du avslag så kan du se hva du fikk avslag på. Jeg fikk avslag på at jeg verdisatte bilen min for høyt. Løsningen på det var at jeg hadde bare tatt bruktbilprisen på en sånn kalkulator og lagt til grunne og det ble helt feil. Visste bilen min hadde mindre verdi enn det. 

Så det jeg gjorde var å bruke penger på en NAF test som konkluderte med at bilen min hadde ikke verdi over det Namsfogden legger til grunn for en gjeldsordning. Eventuelt selge bilen først da. 

Jeg fikk da innvilget i juni 2020 og blir ferdig juni 2025 så jeg syns det er digg å se enden på reisen nå.  Det er tøft men syns det har gått bra og gleder meg til å bli gjeldfri. 

Anonymkode: 3247f...99a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 14.44):

Ja det stemmer selvfølgelig. Det manglet et "ikke" der, det hadde av en eller annen grunn kun blitt til en i 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det stemmer selvfølgelig. Det manglet et "ikke" der, det hadde av en eller annen grunn kun blitt til en i 😅

😅🤙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var vel spetalen som sa det bør være pensum på skolen at hvis man flyr til bank norwegian å låner 500 000 til 20-25% rente med vanlig inntekt så er du dømt til et liv i fattigdom evt. gjeldsordning

Anonymkode: cf393...e0c

Det burde det vært.

Heldigvis er mye nedbetalt om 3 år, og da skal jeg aldri ha det sånn igjen. Er igjen noen da, men da blir jo de lettere  å håndtere. Jeg vil jo helst klare det selv, og er så glad det ikke er sånn 15- 20 år til. Det hadde vært mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du er vel som meg, myyyye gammel moro over tid:-).

Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja :)

Slik kan det gå. Greit at det finnes måter å komme seg ut av dette på:-).

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...