Gå til innhold

Er det lett eller vanskelig å få gjeldsordning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har erfaring med dette?

Hva er forskjellen på tvungen og frivillig? Jeg har en del gjeld. En del av det er nedbetalt om 3 år, men resten tar lenger tid. Gjelden er heller ikke 3 år så jeg regner med at sjansen er liten for at jeg får det. Noen som vet?

Anonymkode: 1282c...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må ha gammel gjeld og egentlig uten mulighet for å kunne nedbetale. Så kommer det nok an på hvor mye du har og hva det er inkasso/gjeld på

Anonymkode: e06d3...d00

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde noe kredittkort gjeld dritt men gadd ikke betale så dyre renter lenger så bare betalte ned alt på en gang. Hvem orker 20 % rente du blir jo aldri kvitt den dritten.

Anonymkode: 0d243...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjelden trenger ikke være 3 år gammel. Da jeg fikk innvilget, måtte den være min 6 mnd. 

Tvungen betyr at de du skylder penger/kreditorer, ikke har sagt seg enig i at du skal få innvilget GO. 

Jeg fikk frivillig, eneste de ikke godkjente, var at SFO/AKS-regningen skulle være ink i budsjettet, så det måtte jeg betale utenom. 

Jeg fikk hjelp av gjeldsrådgiver på NAV. Fikk først avslag, pga siste gjeld var under 6 mnd gammel. 

Anonymkode: de12e...364

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjelden trenger ikke være 3 år gammel. Da jeg fikk innvilget, måtte den være min 6 mnd. 

Tvungen betyr at de du skylder penger/kreditorer, ikke har sagt seg enig i at du skal få innvilget GO. 

Jeg fikk frivillig, eneste de ikke godkjente, var at SFO/AKS-regningen skulle være ink i budsjettet, så det måtte jeg betale utenom. 

Jeg fikk hjelp av gjeldsrådgiver på NAV. Fikk først avslag, pga siste gjeld var under 6 mnd gammel. 

Mye av den er mer en 6 måneder, men ikke alt. Noe er under det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde noe kredittkort gjeld dritt men gadd ikke betale så dyre renter lenger så bare betalte ned alt på en gang. Hvem orker 20 % rente du blir jo aldri kvitt den dritten.

Anonymkode: 0d243...e2f

Hadde jeg bare hatt mulighet til det så.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye av den er mer en 6 måneder, men ikke alt. Noe er under det.

Da vil du ikke få innvilget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjalp et familiemedlem med dette og for hans del var det lett. Eller lett og lett, man har det jo ikke lett i årene før - men selve prosessen var enkel. Han fikk gjeldsrådgiver hos Nav som hjalp til med hele prosessen (samle kreditorer, forhandle og utforme søknad). Var vel i møte der ca 4 ganger over 4 måneder. Søknaden ble sendt også var det en ventetid på nesten 9 måneder. Han fikk så en mail av namsmannen med noen spørsmål angående gjelden fordi mye av den var ny. Besvarte dette på mail. Fikk så brev i postkassa 1 måned senere med at gjeldsordning var innvilget og betalingsplan for de neste 5 årene. Vil på det aller sterkeste anbefale deg å få en gjeldsrådgiver i kommunen, de er eksperter på alt og vil hjelpe deg fra A til Å.

Anonymkode: 81e77...a5d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da vil du ikke få innvilget. 

Ok. Da er det ingenting å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette står, og har du ny gjeld så viser det egentlig liten vilje til å gjøre opp for deg. Spesielt om gjelden er under 6 måneder, det vil være negativt uansett

Dette står inne

Hvor gammel må gjelden være for å få gjeldsordning?

Gjelden som søkes slettet eller redusert MÅ være eldre enn 3 år.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Da er det ingenting å gjøre?

Vente til gjelden er over 6 mnd. Utenom det, nei dessverre 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hjalp et familiemedlem med dette og for hans del var det lett. Eller lett og lett, man har det jo ikke lett i årene før - men selve prosessen var enkel. Han fikk gjeldsrådgiver hos Nav som hjalp til med hele prosessen (samle kreditorer, forhandle og utforme søknad). Var vel i møte der ca 4 ganger over 4 måneder. Søknaden ble sendt også var det en ventetid på nesten 9 måneder. Han fikk så en mail av namsmannen med noen spørsmål angående gjelden fordi mye av den var ny. Besvarte dette på mail. Fikk så brev i postkassa 1 måned senere med at gjeldsordning var innvilget og betalingsplan for de neste 5 årene. Vil på det aller sterkeste anbefale deg å få en gjeldsrådgiver i kommunen, de er eksperter på alt og vil hjelpe deg fra A til Å.

Anonymkode: 81e77...a5d

Er gjeldsrådgiver i kommunen. Men for meg er det vel ingen vits å søke siden gjelden er under 6 måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Dette står, og har du ny gjeld så viser det egentlig liten vilje til å gjøre opp for deg. Spesielt om gjelden er under 6 måneder, det vil være negativt uansett

Dette står inne

Hvor gammel må gjelden være for å få gjeldsordning?

Gjelden som søkes slettet eller redusert MÅ være eldre enn 3 år.

Og det finnes ingen andre løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som med mye her i Norge, så er det lettere å få seg gjeld enn gjeldsordning.

Anonymkode: c0933...2f9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som med mye her i Norge, så er det lettere å få seg gjeld enn gjeldsordning.

Anonymkode: c0933...2f9

Det skan være sikkert og visst. Jeg søkte og fikk avslag. Så gikk jeg til de eneste som låner deg penger uansett hvor fucked økonomien er, Lånekassen. Etter 2 år med ytterligere gjeld der fikk jeg innvilget gjeldsordning.

Betalte ikke en krone og er nå ferdig. Men for et opplegg.

Anonymkode: fa721...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det skan være sikkert og visst. Jeg søkte og fikk avslag. Så gikk jeg til de eneste som låner deg penger uansett hvor fucked økonomien er, Lånekassen. Etter 2 år med ytterligere gjeld der fikk jeg innvilget gjeldsordning.

Da er det vel ingen vits at jeg snakker med Nav heller da? Siden jeg nok uansett får avslag på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er det vel ingen vits at jeg snakker med Nav heller da? Siden jeg nok uansett får avslag på hjelp.

Dette kan jeg ikke svare på, desv. Men er nok bedre å gjøre det, for å få vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det lov å søke lån i Lånekassen om man ikke skal studere liksom? Gir de lån uansett? Ellers kunne jeg jo refinansiert med den og fått lavere renter. Men tror ikke jeg får det heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det lov å søke lån i Lånekassen om man ikke skal studere liksom? Gir de lån uansett? Ellers kunne jeg jo refinansiert med den og fått lavere renter. Men tror ikke jeg får det heller 

Jeg meldte meg opp som student. Hadde ingen annen utvei.

Da får man studielån uansett hvor svartelistet en er andre steder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...