Gå til innhold

Flytte "trangt" med ungdommer, er denne løsningen god?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal flytte med to ungdommer/ unge voksne. Av ulike årsaker kommer de begge til å bo med meg i enda noen år. Jeg har maks råd til to soverom, og har kikket litt på ulike planløsninger. Og jeg lurer på om noe sånt som dette kunne vært lurt; Sørge for å ha et stort kjøkken som er samlingsplassen, og rett og slett gjøre stua til et tredje soverom. Den lille plassen som er igjen kan være et lite tv-hjørne feks. Verken jeg eller ungdommene har besøk særlig ofte, men en sånn her løsning vil vel fungere godt også med besøk? Noen leiligheter jeg har sett har ikke den ekstra døren ut til balkongen fra kjøkkenet, men jeg tenker at det får bare være i så fall. Alternativet er at jeg sover på en sovesofa i stua, men med såpass store barn så hadde det vært deilig å kunne skille ordentlig av. Stuedelen vil jo bli mørk, men det er forhåpentligvis greit nok 🤔 eller hva ville andre valgt? 

Screenshot_2024-03-22-15-25-05-80_a6a855e3920e1b61ee92a1da3bd5d159~2.jpg

Anonymkode: 8a628...c92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller gjort om kjøkken til eget soverom, og hatt åpen stue-kjøkken-løsning i stua.

Anonymkode: 9db0e...449

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde heller gjort om kjøkken til eget soverom, og hatt åpen stue-kjøkken-løsning i stua.

Anonymkode: 9db0e...449

Da må alt av rør og elektrisk legges opp da… blir fort kostbart. 

Anonymkode: 7a651...c88

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at løsningen din ser bra ut, TS.  Da har du og ungdommene hvert sitt rom, pluss at dere har kjøkkenet og tv-stua som fellesarealer.  Bonus om det er en utgang til balkongen fra kjøkkenet, men ellers ville jeg tatt soverommet med balkong-dør selv, og latt guttene få de to andre rommene. Kan være godt for deg å ha en balkong og stulle og stelle med planter el.l. der hvis ungdommene okkuperer fellesareal med venner, for eksempel. Kanskje til og med bygge inn balkongen med glass, slik at det kan bli en vinterhage/ekstra stue for deg.

Anonymkode: 742ed...3c0

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller tatt det minste rommet selv, og latt de dele rom. Tror du kjøkkenet blir en plass å sitte å henge i timesvis? 

13 og 15 åringen deler rom her, det går helt fint. Om de trenger space er en av de på stuen. 

er mange løsninger på pinterest for p dele rommet så de får hver sin sone. 

IMG_1112.jpeg

Anonymkode: 48b32...fb4

• Liker 3
Skrevet

Synes løsningen din er god TS. Du trenger ditt eget rom og på denne måten kan ungdommen bo hjemme noen år og når første flytter ut får du stuen tilbake som hel stue.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også lage et lite rom (eller avskjerming) i hjørnet i stuen, der hvor spisebordet står (på plantegningen). 

Anonymkode: 44370...98d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan også lage et lite rom (eller avskjerming) i hjørnet i stuen, der hvor spisebordet står (på plantegningen). 

Ja, sant, det har jeg også lurt på. Men da blir det et avlukke uten luftemulighet. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville heller tatt det minste rommet selv, og latt de dele rom. Tror du kjøkkenet blir en plass å sitte å henge i timesvis? 

13 og 15 åringen deler rom her, det går helt fint. Om de trenger space er en av de på stuen. 

er mange løsninger på pinterest for p dele rommet så de får hver sin sone. 

IMG_1112.jpeg

Anonymkode: 48b32...fb4

Det er jente og gutt, med ganske så ulike døgnrytmer, samt at alderen er 18+ 😅 

Vi pleier stort sett å spille brettspill når vi er sammen og ungdommene spiller brettspill når de har besøk. Tv feks ser vi på mer hver for oss, og kan dermed gjøre det på rommene. Jeg leser og studerer endel, så sitter mye ved spisebord. Kan også være plass til en lenestol på kjøkkenet faktisk, såpass stort mener jeg det er. Vi er ikke helt "sitte-i-sofaen-sammen"-familie. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, sant, det har jeg også lurt på. Men da blir det et avlukke uten luftemulighet. 

Det er jente og gutt, med ganske så ulike døgnrytmer, samt at alderen er 18+ 😅 

Men da kan de heller ikke forvente eget soverom - de er jo voksne og burde flytte hjemmefra. Jeg ser du skriver at de ikke kan det, men da får de dele sicerom. Eventuelt får du dele hovedsoverommet med datteren. Dere tilbringer vel uansett lite tid på soverommet, og mer tid i stua og på kjøkkenet. 

Anonymkode: 1550d...908

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men da kan de heller ikke forvente eget soverom - de er jo voksne og burde flytte hjemmefra. Jeg ser du skriver at de ikke kan det, men da får de dele sicerom. Eventuelt får du dele hovedsoverommet med datteren. Dere tilbringer vel uansett lite tid på soverommet, og mer tid i stua og på kjøkkenet. 

Anonymkode: 1550d...908

Hvorfor blander du deg i hvorvidt ungene hennes bor hjemme eller ikke? Det var ikke det TS spurte om.

Anonymkode: b8351...136

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette ser ut som en god løsning. Med balkongdøren får soverommet både dagslys, lufting og rømningsvei. Når barna flytter ut kan du lett rive veggen igjen og tilbakeføre soverommet til stue. 

Anonymkode: 74258...347

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tenker du har en fin løsning. Jeg måtte flytte pga samlivsbrudd med to store ungdom på 17 og 20, som fortsatt trenger å bo hjemme litt til. Vi har lite kjøkken med sitte plass til 3. Der er dette rommet vi bruker sammen, ikke stua.

Anonymkode: a4558...542

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal flytte med to ungdommer/ unge voksne. Av ulike årsaker kommer de begge til å bo med meg i enda noen år. Jeg har maks råd til to soverom, og har kikket litt på ulike planløsninger. Og jeg lurer på om noe sånt som dette kunne vært lurt; Sørge for å ha et stort kjøkken som er samlingsplassen, og rett og slett gjøre stua til et tredje soverom. Den lille plassen som er igjen kan være et lite tv-hjørne feks. Verken jeg eller ungdommene har besøk særlig ofte, men en sånn her løsning vil vel fungere godt også med besøk? Noen leiligheter jeg har sett har ikke den ekstra døren ut til balkongen fra kjøkkenet, men jeg tenker at det får bare være i så fall. Alternativet er at jeg sover på en sovesofa i stua, men med såpass store barn så hadde det vært deilig å kunne skille ordentlig av. Stuedelen vil jo bli mørk, men det er forhåpentligvis greit nok 🤔 eller hva ville andre valgt? 

Screenshot_2024-03-22-15-25-05-80_a6a855e3920e1b61ee92a1da3bd5d159~2.jpg

Du kan sette inn et lavt horisontalt vindu i veggens bredde helt øverst på skilleveggen, så får du lys inn i tvstua. Ser ut som du har panoramavindu på fremste delen av stua, så mer enn nok lys kommer til å nå bakerste del gjennom en lysåpning øverst. Sørg for at vinduet er lydtett på lik linje som deleveggen. 

Anonymkode: bfbfc...f98

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Utlufting kan du fikse med en elektrisk vifte/blåser. 

Men du trenger vel ikke et helt hermetisk lukket rom? Jeg tenker en vegg (skapsvegg?) mot ytterdøren rekker, slik man ikke ser sengen rett fra entréen, og så et forheng mot vinduesiden. 

En annen mulighet er å ta litt av rommet foran terrassedøren. Det er fortsatt god plass i stuen. 

Screenshot 2024-03-22 at 18.46.33.png

Screenshot 2024-03-22 at 18.37.29.png

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette! Det koster ikke mye å sette opp ett par vegger, og en liten dør. Trenger ikke være stort, men sånn at du får plass til en seng/sovealkove. Så kan du jo rive veggen når det første barnet flytter ut. Eneste er vel at det ikke er vindu på rommet du lager.

Alternativ er å se på andre leiligheter, der planløsningen er slik at det passer inn å sette opp ett ekstra rom m/vindu.

Anonymkode: ac516...794

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 😊 Jeg vurderte en liten alkove bare, slik som flere foreslår. Men så er det ene rommet så innmari litet, så jeg skulle gjerne hatt det lille og ungdommene det store og det nye. Derfor jeg endte på et større foran vinduene. Som selvsagt er både og, men jeg vil gjøre alt for deres beste. 

• Liker 2
Skrevet

Det er og en mulighet at ene barnet får stua som sitt soverom, så kan du få et helt eget rom som kun er ditt.

Hvis du tror at dere kommer til å bruke kjøkkenet som oppholdsrom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...