AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #21 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Pga frontfagsmodellen? Anonymkode: a5055...bc4 Den setter en norm for de andre forhandlingene ja, men det blir ikke automatisk likt for alle andre bransjer. Anonymkode: 61e1d...918
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #22 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er fornøyd. Anonymkode: e059a...dfa Jeg og. Jeg tenker det skal lønne seg å arbeide, og det til tross for at jeg er født funksjonshemmet, og har da hadde dårlige lodd i livet, og visst tidlig om hvilket liv som ventet meg økonomisk. Jeg skulle gjerne bidratt mer til samfunnet, men er takknemlig for at jeg får trygd når ting er som de er. Jeg er kostbar for det norske samfunnet. Ikke «bare» pga jeg ikke jobber, men hvor mye helsehjelp jeg trenger, inkludert mange sykehusinnleggelser i året. Er mye som kunne vært bedre i Norge, men jeg med de helseutfordringene jeg har så velger jeg å være takknemlig for det som finnes. Er fint om vi som mottar trygd kan få nok til å leve av og følger samfunnet sånn tålig, men det trenger ikke å være «godt betalt». Håper vi får ihvertfall 5,2% i mai. Vi får bare vente å se. Anonymkode: ef8a0...f2c 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #23 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg og. Jeg tenker det skal lønne seg å arbeide, og det til tross for at jeg er født funksjonshemmet, og har da hadde dårlige lodd i livet, og visst tidlig om hvilket liv som ventet meg økonomisk. Jeg skulle gjerne bidratt mer til samfunnet, men er takknemlig for at jeg får trygd når ting er som de er. Jeg er kostbar for det norske samfunnet. Ikke «bare» pga jeg ikke jobber, men hvor mye helsehjelp jeg trenger, inkludert mange sykehusinnleggelser i året. Er mye som kunne vært bedre i Norge, men jeg med de helseutfordringene jeg har så velger jeg å være takknemlig for det som finnes. Er fint om vi som mottar trygd kan få nok til å leve av og følger samfunnet sånn tålig, men det trenger ikke å være «godt betalt». Håper vi får ihvertfall 5,2% i mai. Vi får bare vente å se. Anonymkode: ef8a0...f2c Jeg hadde nok unngått å jobbe selv om det hadde lønnet seg. Jeg trenger lite og har lite faste utgifter uansett. Anonymkode: e059a...dfa
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #24 Skrevet 8. april 2024 Bromance skrev (1 time siden): G økte mer enn lønnsoppgjøret i fjor fordi det var etterslep fra året før som skulle kompenseres i fjor. Det vet jeg. Men G'en var i fjor i utgangspunktet oppjustert for høyere inflasjon enn hva det ble. Derfor ble økningen ekstra stor i fjor. Det burde ikke det, men jeg tror det kan sørge for at G'en ikke blir særlig mye høyere enn lønnsoppgjøret nå, på tross for at den burde det. Uføre burde ikke være fornøyd med 5,2% gitt tilleggene lønnsoppgjøret fikk utover 5,2%, samt fordi Norge har fått økte forskjeller med årene. Det sier seg selv at siden G'en omfatter de gruppene som har lavest inntekt i samfunnet, så burde G'en øke mer enn lønnsoppgjøret for å unngå enda større forskjeller. For som sagt så er 5,2% for en lavtlønt og en medianlønn to helt villt forskjellige resultat. Jeg blir ikke fornøyd om ikke G'en bikker 6-tallet i år. Anonymkode: b52a5...36e 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #25 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det vet jeg. Men G'en var i fjor i utgangspunktet oppjustert for høyere inflasjon enn hva det ble. Derfor ble økningen ekstra stor i fjor. Det burde ikke det, men jeg tror det kan sørge for at G'en ikke blir særlig mye høyere enn lønnsoppgjøret nå, på tross for at den burde det. Uføre burde ikke være fornøyd med 5,2% gitt tilleggene lønnsoppgjøret fikk utover 5,2%, samt fordi Norge har fått økte forskjeller med årene. Det sier seg selv at siden G'en omfatter de gruppene som har lavest inntekt i samfunnet, så burde G'en øke mer enn lønnsoppgjøret for å unngå enda større forskjeller. For som sagt så er 5,2% for en lavtlønt og en medianlønn to helt villt forskjellige resultat. Jeg blir ikke fornøyd om ikke G'en bikker 6-tallet i år. Anonymkode: b52a5...36e Burde meg her og der. Jeg har visst en burde-dag i dag. Beklager dårlig ordforråd! Anonymkode: b52a5...36e
Mayer Skrevet 8. april 2024 #26 Skrevet 8. april 2024 Men er det slik at en lønnsvekst på f.eks. 5%, overgår prisstigningen i samfunnet på alt annet? Slik at man faktisk får bedre kjøpekraft som enkeltperson?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #27 Skrevet 8. april 2024 Mayer skrev (5 minutter siden): Men er det slik at en lønnsvekst på f.eks. 5%, overgår prisstigningen i samfunnet på alt annet? Slik at man faktisk får bedre kjøpekraft som enkeltperson? Det er det ingen som vet før året er over. Muligens. Men så er krona svak, som igjen vil sørge for høyere inflasjon. Og høyere inflasjon sørger for høyere renter som også øker inflasjonen. Og i tillegg er det mye uroligheter ute i markedet, med råvaremangel, shippingproblemer, krig osv, som igjen gjør at inflasjonen holder seg oppe. Jeg tror at lønnsoppgjøret kommer til å spises opp av inflasjon etterhvert... Typisk nok opplever man et kraftig hopp i prisene etter at lønnsoppgjørene og G'en er ferdigforhandlet. Det opplevde vi særlig i fjor. Anonymkode: b52a5...36e
Gjertrud von Knäbe Skrevet 8. april 2024 #28 Skrevet 8. april 2024 On 3/22/2024 at 2:23 PM, Bromance said: Antagelig med rundt 5 %. Grunnbeløpet følger lønnsveksten i samfunnet, og den regner de med at blir på ca 5 % i år Og justert for eventuelle avvik mellom forventet og faktisk lønnsvekst de siste år.
Gjertrud von Knäbe Skrevet 8. april 2024 #29 Skrevet 8. april 2024 On 3/22/2024 at 2:12 PM, Smofie_82 said: Hei har noen en indikasjon på hvor mye grunnbeløpet øker 1.mai 2024? Sånn ca og potensielt? Mellom 5 og 6 prosent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå