Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei er det noen som har erfaring på dette området?? Jeg har fått høre at jeg skal få arve et hus av min onkel,det jeg lurte på er om man må betale arveavgift,man kan jo få 250000 uten avgift men hva med et hus???

Er det noen som vet hvor lang tid etter et dødsfall det tar før et testamente blir lest opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo ann på hva huset er taksert til.

Skrevet

Selvsagt må du betale arveavgift. Jeg arvet et hus, og betalte arveavgift i bøtter og spann.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Det er også en kanskje lite kjent avgift du må betale - og det er 2,5% dokumentavgift til Staten av arvebeløpet. Den må alle betale som ikke arver etter loven. Sjekk Arveloven. Loven sier , dvs barn arver foreldre, kan arve besteforeldre osv. Altså rett nedadstigende linje. Jeg har vært igjennom denne mølla i slutten av 2005 og er blitt "spesialist" - og betalt 2,5% av arvebeløpet i dokumentavgift. Ikke kom og si at dette er feil - jeg brukte mye penger på advokat - og tid hos Skifteretten/Byskriveren for å få det riktig. Har også lest lovteksten så jeg er ikke i tvil. Du kan også sjekke her

I tillegg må du betale arveavgift - 10% av de første 300 000kr og 30% av resten. Hvis det hadde vært din mor eller far er satsene 8% og hhv 20%. De første 250 000 er avgiftsfrie, men husk fra hver av dine foreldre /besteforeldre - altså 500 000kr tilsammen.

Hvis det er slik at din onkel er barnløs og at dine mor/far skulle ha arvet han må du betale. Hvis din mor/far er død kan du arve deres del uten å måtte betale de 2,5%.

Det absolutt lureste du/dere kan gjøre er hvis din onkel enda er i live å "få så mye som mulig" i gave mens han lever.

Testamentet kan bli lest opp når dødsattest er underskrevet og vist frem for Skifteretten eller den som oppbevarer testamentet. Det kan også ligge i "skuffen hjemme" og slett ikke være hemmelig.

Er du i tvil om hvordan dette skal løses - kontakt advokat. Dette er ikke enkle saker, særlig ikke når du ikke arver i rett nedadstigende linje.

Skrevet

En liten digresjon:

Mange setter arveavgiftsgrunnlaget lavt for å få arveavgiften så lavt som mulig. Om du skal selge boligen er dette en svært DÅRLIG idé! Du blir nemlig gevinstbeskattet om du selger for høyere beløp enn arveavgiftsgrunnlaget.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Gjest:

Mange setter arveavgiftsgrunnlaget lavt for å få arveavgiften så lavt som mulig

Ikke nok med at gjest har rett - kan hende Ligningskontor og Skifterett underkjenner arvebeløpet (hvis det ikke er rede kroner da) og skjønnsfastsetter arvebeløpet. Det tjener du garantert ikke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...