AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #1 Skrevet 22. mars 2024 I det siste så har jeg mistet matlyst og jeg føler jeg må tvinge i meg mat. Har dere tips til hva jeg kan prøve for å få matlyst? For en del år siden brukte jeg en slags sirup fra apoteket, het B tonin og den hjalp men den finnes ikke lenger 🫤 Noen tips? Anonymkode: c0c87...9f5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #2 Skrevet 22. mars 2024 Spis hyppige måltider, gjerne syv ganger om dagen. Anonymkode: dd03d...acc
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #3 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spis hyppige måltider, gjerne syv ganger om dagen. Anonymkode: dd03d...acc Men jeg har ikke lyst på noe, ingenting frister og jeg må tvinge i meg mat. Anonymkode: c0c87...9f5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #4 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Men jeg har ikke lyst på noe, ingenting frister og jeg må tvinge i meg mat. Anonymkode: c0c87...9f5 Ja, så tving i deg mat. Eneste måten å få opp igjen matlyst er hyppige måltider. Drikk næringsdrikker for å komme deg litt opp i vekt. Anonymkode: dd03d...acc
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #5 Skrevet 22. mars 2024 Hvorfor har du lite matlyst? Er du undervektig? Anonymkode: 6db3b...59b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #6 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor har du lite matlyst? Er du undervektig? Anonymkode: 6db3b...59b Sliter med søvnen så derav mistet matlyst. Anonymkode: c0c87...9f5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #7 Skrevet 22. mars 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Sliter med søvnen så derav mistet matlyst. Anonymkode: c0c87...9f5 Ta problemet med rota da, og få deg noe å sove på. Anonymkode: 5a483...90d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #8 Skrevet 22. mars 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja, så tving i deg mat. Eneste måten å få opp igjen matlyst er hyppige måltider. Drikk næringsdrikker for å komme deg litt opp i vekt. Anonymkode: dd03d...acc Nei. Jeg får mer og mer matlyst desto lengre jeg venter med å spise... sier seg selv Anonymkode: 5a483...90d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #9 Skrevet 22. mars 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ta problemet med rota da, og få deg noe å sove på. Anonymkode: 5a483...90d i tillegg, tren! Man blir sulten av å trene Anonymkode: 5a483...90d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #10 Skrevet 22. mars 2024 28 minutter siden, AnonymBruker said: Sliter med søvnen så derav mistet matlyst. Anonymkode: c0c87...9f5 Dårlig matlyst i en periode er ikke nødvendigvis farlig. Anonymkode: 6db3b...59b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #11 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spis hyppige måltider, gjerne syv ganger om dagen. Anonymkode: dd03d...acc Å gi råd om å spise syv ganger om dagen til en som sliter med å få i seg nok mat, er som å be en med et brukket bein om å løpe maraton for å få tiden med gips til å gå fortere… Til TS: jeg sliter i perioder med matlyst. I de periodene pleier jeg og si at all mat er bra mat - altså at jeg ikke skal legge noen begrensninger eller liknende på hva jeg spiser. Vil jeg ha en sjokolade, så spiser jeg den uten å tenke "jeg bør spise sunt". Dette er i perioder hvor jeg ikke får i meg mat. For å trigge matlyst pleier jeg også å gå en tur på morgenen og/eller trene styrketrening. Det booster matlysten. Etter en styrkeøkt er jeg så tom! Hvis det er en bøyg å lage mat går jeg i varmmatsdisken på Meny. Igjen: all mat er bra mat, selv om den ikke er hjemmelaget/sunn/billig. Når jeg sover dårlig blir jeg ofte litt småkvalm (av trøttheten), da er det vanskelig å spise. Selv om jeg er skrubbsulten, så får jeg bare ikke i meg noe. Jeg har alltid Ritzkjeks og Kornmo i skuffene. De kan du spise enten bare, med smør eller ost på. Er det kun pga søvnmangel du sliter med mat? Vet du hvorfor du sliter med søvnen? Anonymkode: a38e9...bac 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #13 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Å gi råd om å spise syv ganger om dagen til en som sliter med å få i seg nok mat, er som å be en med et brukket bein om å løpe maraton for å få tiden med gips til å gå fortere… Til TS: jeg sliter i perioder med matlyst. I de periodene pleier jeg og si at all mat er bra mat - altså at jeg ikke skal legge noen begrensninger eller liknende på hva jeg spiser. Vil jeg ha en sjokolade, så spiser jeg den uten å tenke "jeg bør spise sunt". Dette er i perioder hvor jeg ikke får i meg mat. For å trigge matlyst pleier jeg også å gå en tur på morgenen og/eller trene styrketrening. Det booster matlysten. Etter en styrkeøkt er jeg så tom! Hvis det er en bøyg å lage mat går jeg i varmmatsdisken på Meny. Igjen: all mat er bra mat, selv om den ikke er hjemmelaget/sunn/billig. Når jeg sover dårlig blir jeg ofte litt småkvalm (av trøttheten), da er det vanskelig å spise. Selv om jeg er skrubbsulten, så får jeg bare ikke i meg noe. Jeg har alltid Ritzkjeks og Kornmo i skuffene. De kan du spise enten bare, med smør eller ost på. Er det kun pga søvnmangel du sliter med mat? Vet du hvorfor du sliter med søvnen? Anonymkode: a38e9...bac Takk for gode råd. Jeg vet ikke hvorfor jeg sliter med søvnen, kom bare plutselig, mye oppvåkninger også Anonymkode: c0c87...9f5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #14 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): gi råd om å spise syv ganger om dagen til en som sliter med å få i seg nok mat, er som å be en med et brukket bein om å løpe maraton for å få tiden med gips til å gå fortere… AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nei. Jeg får mer og mer matlyst desto lengre jeg venter med å spise... sier seg selv Anonymkode: 5a483...90d Anbefaling fra ernæringsfysiologer er hyppige måltider for å bygge opp sultfølelse. Man skal etterstrebe 5-7 måltider for dagen. Det er ikke lett, men det er mulig å få til. Man må jobbe hardt for det. Anonymkode: dd03d...acc
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #15 Skrevet 23. mars 2024 Jeg sliter med matlyst i perioder, og nøtter er min løsning da. Jeg liker det i utangspunktet godt, selv om det heller ikke frister når matlysten er dårlig. Men det er god og konsentrert næring, selv når en ikke orker å spise så mange. Jeg bruker også mandler og andre nøtter i smoothie med bær. Nøttesmør som pålegg på knekkebrød kan også gå (brødskive syns jeg er omtrent umulig å få ned, men knekkebrød kan gå lettere). Å spise, om så etter klokken, bidrar til at matlysten øker på igjen. Og å trene hjelper for meg også. Tidligere tenkte jeg at jeg ikke kunne løpe, som jeg liker, når jeg ikke hadde matlyst. Men etter hvert har jeg lært at det er motsatt, og at det bidrar til å få opp matlysten. Altså ikke umiddelbart. Jeg har løpt én tur noen ganger i perioder hvor jeg har hatt lav vekt og spist dårlig, og så ikke orket noe særlig mat etterpå, og fått litt panikk og tenkt at jeg ikke måtte løpe mer. Men så har jeg altså lært å bare fortsette å løpe, når jeg har lyst til det da, og da hjelper det godt etter hvert. Jeg går opp i vekt i perioder hvor jeg trener mer. Anonymkode: ec204...ca4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #16 Skrevet 23. mars 2024 ^ Nøtter er et godt råd. Jeg kjøper nøtter og druer når jeg har dårlig matlyst og småspiser av dette, mange ganger om dagen. Anonymkode: 9ed8d...f0b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #17 Skrevet 23. mars 2024 Takk for alle tips Jeg skal prøve nøtter og prøve å spise litt oftere ja. Har en slags klump i magen som står der hele tiden og derav føler jeg meg mett hele tiden. Ts Anonymkode: c0c87...9f5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #18 Skrevet 23. mars 2024 Det som bekymrer meg mest er at jeg går ned i vekt, veide 59kg og veide meg i morges 55,7, veide meg for fire dager siden og da var det 56,5. Anonymkode: c0c87...9f5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #19 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Anbefaling fra ernæringsfysiologer er hyppige måltider for å bygge opp sultfølelse. Man skal etterstrebe 5-7 måltider for dagen. Det er ikke lett, men det er mulig å få til. Man må jobbe hardt for det. Anonymkode: dd03d...acc Selv ernæringsfysiologer bruker ikke det som en fasit. Jeg fikk beskjed om å fokusere på ett måltid om dagen, og ha fokus på at det måltidet skulle være veldig smakfullt. For mange vil det å tvinge i seg mat ha motsatt effekt. Jeg blir så kvalm da at jeg spiser enda mindre. Anonymkode: c3e07...4bb
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #20 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Takk for alle tips Jeg skal prøve nøtter og prøve å spise litt oftere ja. Har en slags klump i magen som står der hele tiden og derav føler jeg meg mett hele tiden. Ts Anonymkode: c0c87...9f5 Kan du ha problemer i magesekken på noe vis? Om det fortsetter ville jeg tatt en tur til legen og spurt om det kan være noe annet enn dårlig søvn. Anonymkode: da5a4...cc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå