AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #1 Skrevet 22. mars 2024 Vi river tak og vegger i et gammelt hus fordi vi har slitt med mus siden 2020. I taket var det masse museavføring og tiss, noe jeg tror har skapt en grobunn for fuktig luft full av bakterier. Noe av treverket ser ut som bilde nr.1 og resten ser ut som bilde nr.2. Må vi fysisk fjerne det angrepne treverket eller vil det holde å vaske det ned med soppdrepende middel? Anonymkode: 7f454...3e7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #2 Skrevet 22. mars 2024 Vask med soppdrepende middel. Så kan du gjerne grunne eller male et strøk etterpå. Anonymkode: 747eb...38a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #3 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vask med soppdrepende middel. Så kan du gjerne grunne eller male et strøk etterpå. Anonymkode: 747eb...38a Vi må isolere her også, men kan evt grunne og så isolere? Ts Anonymkode: 7f454...3e7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #4 Skrevet 23. mars 2024 Flere som vet? Ts Anonymkode: 7f454...3e7
halap Skrevet 23. mars 2024 #5 Skrevet 23. mars 2024 Dette er svertesopp. Dersom treverket er fuktig, må dere finne årsaken til det. Fukten kan komme fra utsiden, eller det kan skyldes fuktig luft fra innsiden (damp fra dusj, matlaging eller lignende). eller det kan være svertesopp fra den gangen huset ble bygget, før det ble tettet. Dersom treverket er tørt, vil ikke svertesoppen kunne vokse videre. Spray eventuelt på sopp og algedreper. Ikke begynn med grunning og maling (forutsetter at dette er i innvendig konstruksjon og at det ikke er synlig når dere er ferdige). 1 2
kikkana Skrevet 23. mars 2024 #6 Skrevet 23. mars 2024 Skal nok mye musetiss til for at det alene skal skade treverket, da må det i hvert fall være svært tett og lite sirkulasjon i området. Luftig loft, er etter min mening det beste over tid selv om det fører til varmetap. Dersom dette er svertesopp, må det være fukt som gjevnlig kommer til tror jeg. Altså det må ha en annen kilde en mus, som fukt eller knøttliten lekasje. Så jeg vil tro at å finne ut av årsaken er selve jobben. Soppmiddel bør forsøkes her ja, men hvis årsaken ikke utbedres så vil dette komme tilbake igjen. 1
TomSawyer Skrevet 23. mars 2024 #7 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 12.45): Vi river tak og vegger i et gammelt hus fordi vi har slitt med mus siden 2020. I taket var det masse museavføring og tiss, noe jeg tror har skapt en grobunn for fuktig luft full av bakterier. Noe av treverket ser ut som bilde nr.1 og resten ser ut som bilde nr.2. Må vi fysisk fjerne det angrepne treverket eller vil det holde å vaske det ned med soppdrepende middel? Anonymkode: 7f454...3e7 Ser ut for meg som det har kommet annen fuktighet enn bare musetiss her. Ikke varm luft fra oppvarmet rom som har kondensert i den kalde årstida da? Soppen er svertesopp og ufarlig hvis den kles inn og ikke får tilført mer fuktighet.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #8 Skrevet 23. mars 2024 TomSawyer skrev (19 minutter siden): Ser ut for meg som det har kommet annen fuktighet enn bare musetiss her. Ikke varm luft fra oppvarmet rom som har kondensert i den kalde årstida da? Soppen er svertesopp og ufarlig hvis den kles inn og ikke får tilført mer fuktighet. Kan godt være det altså! Ser bare at det ikke er sopp der hvor det ikke har vært mus. Og det var ganske store mengder med tiss og bæsj 🤢 legger ved bilde så dere kan se. Det er jo rent tregulv fra andreetasje dette her, så kan jo ha vært sølt noe derifra feks.? Tror ikke det er kondens, huset er veldig tørt og vi er ikke plaget med luftfuktighet, snarere tvert i mot. Satser på at å vaske vekk soppen og la det tørke godt vil gjøre susen da. Skal som sagt isolere og tette på nytt 😊 men da trenger vi ikke å male over der det har vært sopp? Ts Anonymkode: 7f454...3e7
TomSawyer Skrevet 23. mars 2024 #9 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Kan godt være det altså! Ser bare at det ikke er sopp der hvor det ikke har vært mus. Og det var ganske store mengder med tiss og bæsj 🤢 legger ved bilde så dere kan se. Det er jo rent tregulv fra andreetasje dette her, så kan jo ha vært sølt noe derifra feks.? Tror ikke det er kondens, huset er veldig tørt og vi er ikke plaget med luftfuktighet, snarere tvert i mot. Satser på at å vaske vekk soppen og la det tørke godt vil gjøre susen da. Skal som sagt isolere og tette på nytt 😊 men da trenger vi ikke å male over der det har vært sopp? Ts Anonymkode: 7f454...3e7 Ser jo ut som musa has kost seg skikkelig..?.🤭 Før du/dere gjør noe som helst i etasjeskilleren må musa stoppes. Kommer nok inn i huset fra bunnen et sted..en ren musemotorvei skal en dømme etter hvor full latrina er..😄 Så tror jeg det kan ha kommet luft nedentifra og kondensert mot gulvborda oppe. Veggen ser ut som ekte panel? I så fall må det fuges i skyggene / åpningene mellom bordene under den klemlisten som holder fuktsperra/ byggeplasten. Et hus er som en varmluftballong en kald vinterdag og den lette varmluften inne vil lete fram de minste åpninger for å stige opp.
TomSawyer Skrevet 23. mars 2024 #10 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Satser på at å vaske vekk soppen og la det tørke godt vil gjøre susen da. Skal som sagt isolere og tette på nytt 😊 Ja jeg forstår det sånn at svertesoppen er i rom dere ikke bruker.?. på kvisten trolig ? I så fall bare vask med husvask.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #11 Skrevet 24. mars 2024 TomSawyer skrev (8 timer siden): Ser jo ut som musa has kost seg skikkelig..?.🤭 Før du/dere gjør noe som helst i etasjeskilleren må musa stoppes. Kommer nok inn i huset fra bunnen et sted..en ren musemotorvei skal en dømme etter hvor full latrina er..😄 Så tror jeg det kan ha kommet luft nedentifra og kondensert mot gulvborda oppe. Veggen ser ut som ekte panel? I så fall må det fuges i skyggene / åpningene mellom bordene under den klemlisten som holder fuktsperra/ byggeplasten. Et hus er som en varmluftballong en kald vinterdag og den lette varmluften inne vil lete fram de minste åpninger for å stige opp. Det stemmer 😂 vi har slitt med med mus lenge, men det tok helt av når vi bodde i utlandet elt helt år og huset stod tomt. Vi har jobba hardt for å bli kvitt musa og tettet alle hull og innganger utenifra. Skal være tett nå. Ja det stemmer at det er ekte panel på veggene som nå skal males. Aha skjønner. Takk for tips 😄 ts Anonymkode: 7f454...3e7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #12 Skrevet 24. mars 2024 TomSawyer skrev (8 timer siden): Ja jeg forstår det sånn at svertesoppen er i rom dere ikke bruker.?. på kvisten trolig ? I så fall bare vask med husvask. Skjønte ikke helt hva du mente nå, dette er på kjøkkenet. Ts Anonymkode: 7f454...3e7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #13 Skrevet 24. mars 2024 Dette nå du fjerne. Sopp sitter inne i treverket. Det sprer seg og er helseskadelig. Såpass ille at man kan bli alvorlig syk. Så ta det vekk. Bytt planken. Ta hvrrtfall inn fagfolk i stedenfor å spørre her inne. Anonymkode: 48325...a65
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #14 Skrevet 24. mars 2024 Svertesopp pga kondens. Jeg hadde desinfisert med sopp og algefjerner eller noe så enkelt som klorin. Finn ut hvorfor det har blitt kondens der og sørg for å forhindre det. Sto huset deres kaldt da dere var bortreist over lang tid? Anonymkode: 57d9c...b70
TomSawyer Skrevet 24. mars 2024 #15 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skjønte ikke helt hva du mente nå, dette er på kjøkkenet. Ts Anonymkode: 7f454...3e7 Da ville jeg vasket med klor og malt over, svertesopp er ikke farlig i seg selv hvis det ikke har kommet noe nytt om det nylig.
newman01 Skrevet 25. mars 2024 #16 Skrevet 25. mars 2024 On 3/24/2024 at 2:28 AM, AnonymBruker said: Dette nå du fjerne. Sopp sitter inne i treverket. Det sprer seg og er helseskadelig. Såpass ille at man kan bli alvorlig syk. Så ta det vekk. Bytt planken. Ta hvrrtfall inn fagfolk i stedenfor å spørre her inne. Anonymkode: 48325...a65 Neida, slik svertesopp er ikke farlig når det er på loftet og det er tørt. Sånn kan fort skje når man bygger hus i regnvær også. Sjelden man starter med å legge takstein når man bygger hus. Er man bekymret sprayer man på soppdreper. Er treverket råttent, eller man møter på hussopp må det byttes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå