Gå til innhold

Orker ikke treningssenter under depressive perioder. Mulig å bygge muskler hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har, tro det eller ei, trent i mange år. (Konkurert innen styrke også) Det har dog vært litt av og på de siste fem år pga depresjon, jeg har glemt alt jeg kunne om trening, og nå sliter jeg egentlig bare med å finne alternativ til å komme meg i form igjen. 

Jeg har funnet ut at hjemmetrening er bedre enn ingen trening. 
Men hvordan burde jeg gjøre det? Alt jeg har er resistance-bands og 2x 15kilos manualer. 

Er der mulig å bygge muskler hjemme? Isåfall, hvordan? 

Anonymkode: 388a7...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster

Man finner jo 100 vis av varianter av pushups som er mer og mer krevende. På bein kan man starte med utfall å utvikle seg til å ta pistol squat? Husker ikke, pullups kan utvikle fra bånd- til vanlig- til litt vekter - til lengre bevegelse utslag med stopp, mye man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

selvfølgelig kan du bygge muskler hjemme. Du trenger ikke engang treningsutstyr, men ting som er TUNGT. 

Gjør akkurat samme øvelser som du ville gjort på treningssenteret.

Er millioner av videoer på youtube. 

Anonymkode: 9d07a...c4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I utgangspunktet er det ikke selve treningen som bygger muskler, men MATEN du får i deg. PROTEINER 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jepp. Jeg har kun en treningsbenk og justerbare manualer. Ønsker meg nedtrekk tho. 

Anonymkode: 4f6e1...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at alt teller ❤️ Selv 1,5l flasker med vann kan brukes. Gjør det såpass enkelt at du faktisk gjennomfører. En liten gåtur kan også gjøre en forskjell på de tyngste dagene :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

selvfølgelig kan du bygge muskler hjemme. Du trenger ikke engang treningsutstyr, men ting som er TUNGT. 

Gjør akkurat samme øvelser som du ville gjort på treningssenteret.

Er millioner av videoer på youtube. 

Det er ganske vanskelig å gjøre akkurat det samme som på treningssenter uten utstyr... Da må man gjerne tenke alternativt og annerledes enn på et senter. 

På et senter kan du løfte 100 kg i markløft og 80 kg i knebøy, det er vanskelig å få til hjemme uten utstyr... 😅

22 minutter siden, Tradegy said:

Tenk at alt teller ❤️ Selv 1,5l flasker med vann kan brukes. Gjør det såpass enkelt at du faktisk gjennomfører. En liten gåtur kan også gjøre en forskjell på de tyngste dagene :klem:

Man kommer ikke så langt med 15 dl med vann når man skal bygge muskler da... I et par uker som helt nybegynner kanskje, men det blir fort altfor, altfor lett. Ts ønsker jo å bygge. Da må man ordne alternativt utstyr for å gjøre treningen tung nok hjemme. 

Anonymkode: ac29d...ec5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

I utgangspunktet er det ikke selve treningen som bygger muskler, men MATEN du får i deg. PROTEINER 

Maten er byggesteiner men man trenger progresiv overbelastning  det får man via strukturer trening , gjerne linær i starten typ + 2,5 kg på de 5 store,  å det per økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, Humlemor said:

På YouTube kan du finne mange gode treningsvideoer, er bare å søke 😄 

Men ts ønsker å bygge muskler, da må man gå litt mer systematisk til verks. Youtube er veldig dillete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har, tro det eller ei, trent i mange år. (Konkurert innen styrke også) Det har dog vært litt av og på de siste fem år pga depresjon, jeg har glemt alt jeg kunne om trening, og nå sliter jeg egentlig bare med å finne alternativ til å komme meg i form igjen. 

Jeg har funnet ut at hjemmetrening er bedre enn ingen trening. 
Men hvordan burde jeg gjøre det? Alt jeg har er resistance-bands og 2x 15kilos manualer. 

Er der mulig å bygge muskler hjemme? Isåfall, hvordan? 

Anonymkode: 388a7...274

Jeg trener kum hjemme og ser godt at jeg trener. Itillegg går jeg fort, lange turer. 

Er 36

Anonymkode: aae2a...0ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 hours ago, Humlemor said:

Kan jo f.eks bruke lodd mens en trener til videoene, eller tomme flasker fylt med sand! :)

https://veientilhelse.no/hvordan-trene-med-ting-du-har-hjemme/ 

Ville nok heller brukt manualer enn flasker med sand. Flasker med sand blir fort altfor lett. 

Jeg pleier å fylle en sekk eller kurv med stein når jeg trener hjemme, men skulle jeg trent hjemme fast hadde jeg skaffet tunge manualer. Og droppet youtube for det er så mye pinglete dill der. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du skal trene bein, kjør ettbeins-øvelser; bulgarsk utfall (denne er killer), reverse utfall, step-up på stol, vanlig gående utfall. Jeg pleier å ta 1-2 beinøvelser per økt. Kjør øvelsene saaaaaakte og kontrollert og jeg lover deg at du bygger muskler.

Jeg har har trent i 10 år, så er ikke nybegynner, men har faktisk fått mye mer muskel-definisjon etter jeg begynte med denne teknikken; lettere vekter, mindre eksplosiv utførelse, men full stretch på musklene, dvs at du går ned så dypt som mulig også saaakte opp igjen. Kan være at det blir for mye å gjøre disse øvelsene jeg anbefaler med 2x15kg manualer til og med - særlig dersom du er dame - mulig det holder med kun 15 kg. Jobb også aktivt med å kjenne etter at du aktiverer musklene (mind-muscle-connection).

Jeg pleier å ta 3-4 sett med 10 reps, men dersom du synes det er lett kan du øke repetisjonene. Blir det for tungt til at du klarer å ta de sakte og kontrollert med god teknikk, ta færre.

Andre øvelser du kan legge til er rdl (strak mark-ish) som er perfekt med manualer og ettbeins hip-thrust som er litt knotete, men mulig med manualer. 

For armer er vel kanskje de vektene litt for tunge for mange øvelser (dersom du er dame på mitt nivå), så forskjellige varianter av pushups kan jo være noe. Dips som trener triseps kan du også enkelt ta på en stol (søk opp videoer hvis du ikke vet hvordan).

Hvis du gjør disse øvelsene 3 ganger i uka fra nå, ser du garantert resultater når sommeren er her.

Anonymkode: b2942...c93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Humlemor
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville nok heller brukt manualer enn flasker med sand. Flasker med sand blir fort altfor lett. 

Jeg pleier å fylle en sekk eller kurv med stein når jeg trener hjemme, men skulle jeg trent hjemme fast hadde jeg skaffet tunge manualer. Og droppet youtube for det er så mye pinglete dill der. 😬

Du kan jo bruke andre ting som du har i huset. Gamle gryter fylt med steiner f.eks, eller tunge bøker. Jeg gidder ihvertfall ikke å kaste bort penger på manualer når jeg kan bruke noe som gjør samme jobben og som er billigere. Dessuten, når jeg er ferdig med all denne treninga så kan jeg bare kaste flaskene (eller pante dem) så slipper jeg å ha manualer liggende i huset å samle støv og ta opp plass.

Njaa... er ikke helt enig med deg der, jeg har funnet mange bra videoer å trene etter på YouTube.  Jeg er i startfasen da så trener kun etter disse "beginners" videoene, men det er de som er ganske krevende også som virkelig får opp pulsen. Anbefaler å sjekke ut Oliver Sjostrom sine videoer :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, Humlemor said:

Du kan jo bruke andre ting som du har i huset. Gamle gryter fylt med steiner f.eks, eller tunge bøker. Jeg gidder ihvertfall ikke å kaste bort penger på manualer når jeg kan bruke noe som gjør samme jobben og som er billigere. Dessuten, når jeg er ferdig med all denne treninga så kan jeg bare kaste flaskene (eller pante dem) så slipper jeg å ha manualer liggende i huset å samle støv og ta opp plass.

Njaa... er ikke helt enig med deg der, jeg har funnet mange bra videoer å trene etter på YouTube.  Jeg er i startfasen da så trener kun etter disse "beginners" videoene, men det er de som er ganske krevende også som virkelig får opp pulsen. Anbefaler å sjekke ut Oliver Sjostrom sine videoer :trene:

Som nybegynner slipper man unna enkle youtubeøkter, men når man begynner å bli litt øvet er det begrenset hvor mye effekt man har av flasker og kasseroller altså... 

Jeg tar for eksempel 100 kg i markløft. Det er svært vanskelig å erstatte med en kasserolle... 🙈

Ts vil bygge muskler, da er ikke målet å få opp pulsen. 

Jeg trener også noen av øktene til Sjostrom, men da som kondisjonstrening. For muskelbygging er ikke han den første du bør gå til, hvertfall ikke når du er ferdig med den enkleste nybegynnerfasen. 

Folk må jo se hva ts faktisk spør om. Ts vil bygge muskler. Da er det tung styrketrening som gjelder, ikke brusflasker og høy puls. Man kan ikke bare anbefale tilfeldige youtubevideoer. 

Man kan fint bygge muskler hjemme, men man må faktisk ha litt utstyr (manualer, kettlebells og slynger bringer deg langt), et fast program og sørge for progresjon (tyngre belastning). 

Ts har konkurrert innen styrke. Da er det litt banalt å si at man anbefaler kasseroller i stedetfor manualer altså. 🙈

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Sliter med det samme ts, jeg hadde ekstra rom hjemme, kjøpte treningsrom til 50.000 på avbetaling , knebøy stativ, vekter til 200 kg, stang , benk, sikkelig sports gulv osv, betalte 600-700 kr i mnd , hentet dette inn av å si opp treningstudio medlemskap 399 samt si opp Viaplay. 

Nå noen år senere eier jeg alt utstyret, har faktisk et gym medlemskap nå, men hjemme gymmen som støttehjul,  kan trene noen måneder med kompiser på treningstudio og trekke meg tilbake de kalde vintermånedene trener heller hjemme da🙂.

Grei måte for meg, har periode hvor jeg er ekstremt sensitiv å da tåler jeg ikke å møte Ola og Kari nordmann på gymmen, jeg må mobilisere det lille jeg har av sosial energi til å klare min jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Hvis du ikke orker å gå ut kan du lage ditt eget lille private treningsstudio hjemme. Utrolig viktig å trene når man ikke føler seg bra. Fysisk og psykisk helse henger sammen:)

Du kan feks kjøpe en treningsmatte og noen treningsstrikker. Kommer langt med det.

https://www.klubben.no/trening/basistrening/treningsmatter

https://www.klubben.no/trening/basistrening/treningsstrikker

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...