AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #21 Del Skrevet 23. mars 2024 5 minutter siden, Snublefot62 said: Husk at Body Battery ikke er en magisk eller nøyaktig måling. Klokka vet for eks ikke forskjell på positiv belastning eller negativ avslapping.Flere fagfolk har kommentert at en må ta tilbakemeldingene med ei viss klype salt og forstå hvordan den fungerer, og ikke stole blindt på resultatet. Lytt på kroppen. Det er den beste rettesnora du har. Jeg har flere diagnoser som gjør at jeg ikke har så god kontakt med kroppen. Så når jeg føler at jeg har god energi, har jeg kanskje en overflod av stresshormoner, mens når jeg virkelig slapper av, føler jeg meg tung og sliten. Men det er merkelig nok da klokka registrerer meg som i hvile. Veldig sprøtt å se. Anonymkode: a80f9...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 23. mars 2024 #22 Del Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har flere diagnoser som gjør at jeg ikke har så god kontakt med kroppen. Så når jeg føler at jeg har god energi, har jeg kanskje en overflod av stresshormoner, mens når jeg virkelig slapper av, føler jeg meg tung og sliten. Men det er merkelig nok da klokka registrerer meg som i hvile. Veldig sprøtt å se. Anonymkode: a80f9...bdd Men da er det kanskje enda farligere å stole på funksjonen? For husk at klokka måler stort sett bare puls og variasjon i pustefrekvens. Og det kan påvirkes av medisiner, psyke, alkohol, skrekkfilm ++. Body battery kan være et nyttig verktøy for å sette ting i sammenheng og kanskje få litt input i hverdagen, men å stole veldig mye på den uten å kjenne kroppen sin og faktisk kjenne hva den forteller deg kan være risky. https://www.nrk.no/trondelag/bruker-pulsklokke_-puls-og-pulsvariasjon-hrv-til-a-ta-valg-om-mat_-sovn_-trening-og-alkohol-1.16407575 Det er og en trend nå hvor folk stoler mer på body battery funksjonen en egen vurderingsevne. Altså en kan ha hatt en fantastisk kjekk dag med noen du er glad i utendørs et sted (eller inne for den del) men så forteller målingene at det har vært en stresset dag og batteriet ditt er utlandet. Så går den fine dagen fra å være positiv til å være negativ og en begynner å stresse over hva det var som gjorde den dårlig. Det skjer fordi en har overdrevent tillit til det klokka måler og kjenner ikke godt nok etter hva kroppen forteller. Det slår negativt ut. Jeg skjønner jo at det er vanskelig for deg som ikke klarer å lytte på kroppen men det gjelder deg og ikke de fleste andre. Jeg har og slitt i alle år med å lytte på kroppen min og ble klart rådet fra å bruke slike ting for å avgjøre om jeg hadde det bra eller ikke. Noe jeg er glad for i dag da jeg har klart å lære meg å lytte til kroppen min. Jeg hadde det nok ikke like alvorlig som deg eller andre årsaker som låg bak, men allikevel kan det være risky å stole for mye på det kliokka mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #23 Del Skrevet 23. mars 2024 4 hours ago, Snublefot62 said: Men da er det kanskje enda farligere å stole på funksjonen? For husk at klokka måler stort sett bare puls og variasjon i pustefrekvens. Og det kan påvirkes av medisiner, psyke, alkohol, skrekkfilm ++. Body battery kan være et nyttig verktøy for å sette ting i sammenheng og kanskje få litt input i hverdagen, men å stole veldig mye på den uten å kjenne kroppen sin og faktisk kjenne hva den forteller deg kan være risky. https://www.nrk.no/trondelag/bruker-pulsklokke_-puls-og-pulsvariasjon-hrv-til-a-ta-valg-om-mat_-sovn_-trening-og-alkohol-1.16407575 Det er og en trend nå hvor folk stoler mer på body battery funksjonen en egen vurderingsevne. Altså en kan ha hatt en fantastisk kjekk dag med noen du er glad i utendørs et sted (eller inne for den del) men så forteller målingene at det har vært en stresset dag og batteriet ditt er utlandet. Så går den fine dagen fra å være positiv til å være negativ og en begynner å stresse over hva det var som gjorde den dårlig. Det skjer fordi en har overdrevent tillit til det klokka måler og kjenner ikke godt nok etter hva kroppen forteller. Det slår negativt ut. Jeg skjønner jo at det er vanskelig for deg som ikke klarer å lytte på kroppen men det gjelder deg og ikke de fleste andre. Jeg har og slitt i alle år med å lytte på kroppen min og ble klart rådet fra å bruke slike ting for å avgjøre om jeg hadde det bra eller ikke. Noe jeg er glad for i dag da jeg har klart å lære meg å lytte til kroppen min. Jeg hadde det nok ikke like alvorlig som deg eller andre årsaker som låg bak, men allikevel kan det være risky å stole for mye på det kliokka mener. Interessante tanker! Jeg tar det enn så lenge med en god klype salt hva body battery viser. En ting det viser helt riktig på er hva inntak av alkohol og sukker gjør med kroppens stressnivå. Anonymkode: a80f9...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #24 Del Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ingen trenger smartklokke. Det er min mening. Man kan komme med så mange helseutfordringer og argumenter man bare vil, men ingen av dem er gode nok til å "kreve" kjøp av smartklokke. Har du lyst på? Ja greit det, men ikke gjem det under at du er helsebeviss. Et godt tips. Tiden du kunne brukt på smartklokke bruker du til å gå ut og høre på fugler som kvitrer. Det er helse! Anonymkode: 8673a...842 For noen er det faktisk greit å følge med på endringer i hvilepuls, se hvordan pulsen endrer seg under løpeturer, eller ha oversikt over hvordan pulsen er på ulike dager. Jeg liker bedre ha oversikt over mine treningsøkter med pulsmåling i en app, enn å føre alt inn på ett regneark. Det er kanskje ikke helt nødvendig med smarteklokke, men å ha god oversikt over egen helse og bli kjent med hva som påvirker puls og dagsform er langt mer effektivt for helsegevinster enn å høre på fuglekvitter... Anonymkode: f4b48...f98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #25 Del Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ingen trenger smartklokke. Det er min mening. Man kan komme med så mange helseutfordringer og argumenter man bare vil, men ingen av dem er gode nok til å "kreve" kjøp av smartklokke. Har du lyst på? Ja greit det, men ikke gjem det under at du er helsebeviss. Et godt tips. Tiden du kunne brukt på smartklokke bruker du til å gå ut og høre på fugler som kvitrer. Det er helse! Anonymkode: 8673a...842 Hvorfor taster du her når du kunne hørt på fuglekvitter selv? Anonymkode: 83793...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #26 Del Skrevet 23. mars 2024 Sjekk fitbit charge 6 Anonymkode: 83793...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gekko Skrevet 23. mars 2024 #27 Del Skrevet 23. mars 2024 Jeg har hatt Fitbit i 10 år, men kommer ikke til å kjøpe det igjen. Den første varte et år før den døde, fikk ny på garanti. Den andre varte mange år og jeg var godt fornøyd. Så kjøpte jeg Fitbit Charge 5, som er vanntett. Den varte et drøyt år før den blacket ut og ikke gikk an å skru på. Det viste seg å være en kjent feil. Klokken blir ikke solgt lenger, så fikk gavekort på garantien. Oppgraderte til Charge 6 i vinter. Klokka er grei, men reima er festet for dårlig, så den åpner seg i festene i tide og utide. En klokke som faller av 3 ganger daglig er upraktisk. Dette er også en kjent feil på denne modellen og ble tilslutt løst ved å kjøpe en uorginal reim. Nå sitter klokka på, og det er jo det minste man burde kunne forlange av en klokke. Når denne takker for seg skal ihvertfall ikke ha Fitbit, nå er jeg lei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå