Gå til innhold

Hvilken smartklokke burde jeg gå for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har plutselig begynt å bli helsebevisst, så vil gjerne kjøpe meg en smartklokke. Bør ha alt av helseinformasjon og gps. Trenger ikke mye mer enn det og den bør ikke koste for mye. Tips? råd?

Har apple, men blir forvirret over de ørten forskjellige applewatchene.

Anonymkode: 06b74...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er du syk som i fatigue/me eller er treningsnarkoman?

Ellers trenger du ikke smartklokke

Anonymkode: 0ba7d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har iPhone i fra før og ikke krever ei veldig nøyaktig treningsklokke med spesifike programmer på, så ville jeg ha anbefalt Apple Watch. Den har generelt sett veldig gode motivasjonsvarsler, helse-app og treningsloggføring.

Her er en god sammenligning av modellene som er aktuelle nå: https://www.apple.com/no/watch/compare/

Den største avgjørelsen er om du trenger innebygget modem i klokka eller ikke. Jeg har det og synes det er greit å kunne legge igjen telefonen og fortsatt være tilgjengelig på telefon, samt strømme musikk via 4-5G uten å måtte være knytte til telefonen. Denne vil da og kunne logge sporingsdata mens du er på tur og dele denne med Hvor er? dersom andre og skal vite hvor du er på tur.

Om du ikke har store krav til veldig billig eller at den har alle funksjoner så vil min anbefaling være S9 med eller uten modem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har plutselig begynt å bli helsebevisst, så vil gjerne kjøpe meg en smartklokke. Bør ha alt av helseinformasjon og gps. Trenger ikke mye mer enn det og den bør ikke koste for mye. Tips? råd?

Har apple, men blir forvirret over de ørten forskjellige applewatchene.

Anonymkode: 06b74...c36

Det kommer jo litt an på hva du ønsker fra klokken.

Garmin Fenix/Forerunner har ypperlig batteritid på 6-7 dager og mer.

Apple Watch er nok den klokken som passer best, hvis du skal ha den smarteste smartklokken, men den må lades hver dag.

Dersom du liker klassiske klokker, så kan du velge en hybridklokke som f.eks. Withings Scanwatch 2 med 30 dagers batteritid. Withings har også klokker med ett års batteritid.

Fitbit Sense 2 har god batteritid. Har ikke testet denne selv, men vet den er bra.

Min personlige favoritt for trening har vært Garmin Fenix-serien. De har definitivt det mest detaljerte opplegget for trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Garmin dersom du har helseutfordringer og ønsker å følge med på energinivået ditt.

Anonymkode: a80f9...bdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Garmin dersom du har helseutfordringer og ønsker å følge med på energinivået ditt.

Hva slags funksjon tenker du på for å følge med på energinivået?

Anonymkode: c77ff...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både applewatch og garmin. Liker selve oppsettet på applewatch best, men garmin har SÅ mye bedre batteritid, også føler jeg den er mer til å stole på ifh målinger - men det er sikkert bare noe jeg har fått for meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kjøp Fitbit! Har hatt 3 stk nå, og har hatt feil med alle 3. 

Fitbit 3 der forsvant skjermstyrken mer og mer, tilslutt kunne jeg ikke se noe. Kun en svart skjerm. Klokka registrerte alt, men skjermen var svart.

Fitbit 4 der gikk plutselig og akutt skjermen i svart - den også - selv om klokka registrerte alt.

Fitbit 5 der ble batteristyrken plutselig halvparten av levetiden etter en oppgradering, og kan plutselig finne på å blacke ut som om at det er fri for strøm selv om det var ca. 50% igjen. 

Den neste jeg skal kjøpe meg er Garmin. Har bestemt meg. Alternativt Polar. Dette er kvalitet. Fitbit er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polar for brukervennlighet, Apple om man elsker Apple og Garmin om man ønsker mest mulig data

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en Samsung Watch 6, veldig fornøyd. Fungerer også som mobiltelefon med tvilling sim.  Er veldig greie priser på nye på Finn nå da de gis med nye mobiler i butikken , og legges så ut på finn uten å ha blitt åpnet

Anonymkode: f2211...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen trenger smartklokke. Det er min mening. Man kan komme med så mange helseutfordringer og argumenter man bare vil, men ingen av dem er gode nok til å "kreve" kjøp av smartklokke. Har du lyst på? Ja greit det, men ikke gjem det under at du er helsebeviss. Et godt tips. Tiden du kunne brukt på smartklokke bruker du til å gå ut og høre på fugler som kvitrer. Det er helse! 

Anonymkode: 8673a...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen trenger smartklokke. Det er min mening. Man kan komme med så mange helseutfordringer og argumenter man bare vil, men ingen av dem er gode nok til å "kreve" kjøp av smartklokke. Har du lyst på? Ja greit det, men ikke gjem det under at du er helsebeviss. Et godt tips. Tiden du kunne brukt på smartklokke bruker du til å gå ut og høre på fugler som kvitrer. Det er helse! 

Ingen trenget vel, men veldig kjekt å ha klokke som kan kobles på gps. Vi i redningstjenesten «trenger» det. 

Fornøyd med Garmin.

Anonymkode: c125c...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg må ha enorm kapasitet som klarer å bruke smartklokke OG høre på fuglekvitring 😅

Anonymkode: 15569...6dc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger ikke, men hvis en duppedings på armen kan føre til mer bevegelse og bedre helse, så vil jeg absolutt si det er verdt det.

Skal ikke se bort i fra hva man kan få ut av å logge formen. Jeg er ivrig hobby mosjonist, trener mye på puls. Opplevde at puls og trening ikke sto i stil til normalen. Hver gang det har skjedd, så har jeg blitt syk noen dager senere. Det har ført til at jeg som kronisk syk har kunne roe ned tidligere. jeg har mer utbytte av treningen min. Fuglekvitter kan jeg lett høre på samtidig som jeg logger min trening.. hender til og med at jeg ser etter skogens firbeinte beboere også..

Anonymkode: 8f6c2...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg anbefaler Garmin venu 3. Jeg er kjempefornøyd med min. Eller Garmin vivoactive 5 hvis du vil ha en som er billigere men fortsatt veldig bra.

Anonymkode: f5e73...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hva slags funksjon tenker du på for å følge med på energinivået?

Anonymkode: c77ff...260

Body battery.  Interessant å se hvor lite kontakt jeg har ned meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Body battery.  Interessant å se hvor lite kontakt jeg har ned meg selv. 

Husk at Body Battery ikke er en magisk eller nøyaktig måling. Klokka vet for eks ikke forskjell på positiv belastning eller negativ avslapping.Flere fagfolk har kommentert at en må ta tilbakemeldingene med ei viss klype salt og forstå hvordan den fungerer, og ikke stole blindt på resultatet. Lytt på kroppen. Det er den beste rettesnora du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...