AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #1 Skrevet 22. mars 2024 Har sett at det begynner å komme bunadskjorter i flere farger, stoff og mønstre og lurer på om noen har prøvd det til samme bunad som jeg har (blå nordlandsbunad)? Ser f.eks at Pascal har disse: Bunadskjorter | Tonesbunadstue.no. Alt til bunad Har noen bilde av blå nordlandsbunad med annen skjorte enn standard hvit? Anonymkode: 32826...a23
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #2 Skrevet 22. mars 2024 om noen år kommer folk til å se tilbake på disse glorete skjortene og lure på hva som skjedde med vurderingsevnen deres. Tenk på det som bunadens svar på det latterligste moteplagget fra din ungdomstid, og spør deg selv om du ville gått med det idag. Anonymkode: 16fa1...d88 2 1 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #3 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): om noen år kommer folk til å se tilbake på disse glorete skjortene og lure på hva som skjedde med vurderingsevnen deres. Tenk på det som bunadens svar på det latterligste moteplagget fra din ungdomstid, og spør deg selv om du ville gått med det idag. Anonymkode: 16fa1...d88 Jeg er ikke så sikker på det altså. Kanskje man heller ser tilbake og lurer på hvorfor man ikke begynte med farget skjorte tidligere? Jeg synes det kan være fint med farget skjorte. Er heller ikke så opptatt av at ting skal være slik de alltid har vært - er ikke redd for endringer. Anonymkode: 32826...a23
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #4 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er ikke så sikker på det altså. Kanskje man heller ser tilbake og lurer på hvorfor man ikke begynte med farget skjorte tidligere? Jeg synes det kan være fint med farget skjorte. Er heller ikke så opptatt av at ting skal være slik de alltid har vært - er ikke redd for endringer. Anonymkode: 32826...a23 det handler ikke om å være redd for endringer, men jeg har sett en del kombinasjoner som får meg til å tenke at det har inntrådt kollektiv fargeblindhet, og folk har mistet fullstendig evnen til å se hva som passer sammen, hvordan farger fremhever hverandre og hvordan farger slår hverandre i hjel. Anonymkode: 16fa1...d88 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #5 Skrevet 22. mars 2024 Why??? Respekter bunaden for det tradisjonsrike antrekket det er og kræsj heller med farger på alle andre antrekk resten av året. Anonymkode: 85870...bcc 5 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #6 Skrevet 22. mars 2024 Men helt seriøst så tror jeg de to skjortene her kan passe til bunaden. Anonymkode: 32826...a23
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #7 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men helt seriøst så tror jeg de to skjortene her kan passe til bunaden. Anonymkode: 32826...a23 Nei. Da vil det se ut som en sigøyner-drakt. Vil du har kulørte skjorter, sy deg en festdrakt i stedet for å ødelegge bunaden. Anonymkode: 02953...cd5 3 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #9 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonymkode: 32826...a23 ikke fint. For lite kontrast. Anonymkode: 16fa1...d88 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #10 Skrevet 22. mars 2024 Bruk skjorta som hører til, ikke ødelegg bunaden din. Anonymkode: 640b9...61b 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #11 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: 32826...a23 Det nederste ser virkelig ikke bra ut. Hodeskjerfet kunne ha fungert alene, men skjorta kler ikke bunaden i det hele tatt. Anonymkode: 640b9...61b 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #12 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Da vil det se ut som en sigøyner-drakt. Vil du har kulørte skjorter, sy deg en festdrakt i stedet for å ødelegge bunaden. Anonymkode: 02953...cd5 Helt enig!!!! Anonymkode: 22d67...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #13 Skrevet 22. mars 2024 Tror skjorte i oker/sennepsfargen fra forkleet kunne vært fin til nordlandsbunaden. Jeg har blå nordlandsbunad og har tenkt tanken. Personlig så synes jeg blomstrete skjorter er fine til enkelte bunader, men selvsagt ikke til alle. Dette synes jeg var skikkelig kræsj👇🏼 Anonymkode: 50f57...2de 2 1
Sofiei Skrevet 22. mars 2024 #14 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror skjorte i oker/sennepsfargen fra forkleet kunne vært fin til nordlandsbunaden. Jeg har blå nordlandsbunad og har tenkt tanken. Personlig så synes jeg blomstrete skjorter er fine til enkelte bunader, men selvsagt ikke til alle. Dette synes jeg var skikkelig kræsj👇🏼 Anonymkode: 50f57...2de Det der var et eksempel på fullstendig bomskudd. Så bare glorete ut. 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #15 Skrevet 22. mars 2024 Sofiei skrev (2 minutter siden): Det der var et eksempel på fullstendig bomskudd. Så bare glorete ut. Enig👍🏻 Anonymkode: 50f57...2de 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #16 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonymkode: 32826...a23 Hun har også en blomstretet bundaskjorte hun brukte ifjor tror jeg. Knallfint, spesielt til en bunad som ikke er så fin i utgngaspunktet. Jeg er enig at hvit skjorte er kjedelig, så har vurdert ny skjorte selv Anonymkode: dd635...6b7 2
cassio Skrevet 22. mars 2024 #17 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har sett at det begynner å komme bunadskjorter i flere farger, stoff og mønstre og lurer på om noen har prøvd det til samme bunad som jeg har (blå nordlandsbunad)? Ser f.eks at Pascal har disse: Bunadskjorter | Tonesbunadstue.no. Alt til bunad Har noen bilde av blå nordlandsbunad med annen skjorte enn standard hvit? Anonymkode: 32826...a23 Det er allerede så mange farger og forskjellige mønstre i nordlandsbunaden, at det er bortimot umulig å finne en mønstret som gir en fin kombinasjon. Ensfarget skjorte i en annen farge kan nok være fint, men da ville jeg plukket opp en av fargene som allerede er i bruk. Det er finere når elementene fremhever hverandre, og ikke overdøver hverandre fullstendig. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #18 Skrevet 22. mars 2024 Den spesifikke bunaden vil jeg ikke si passer med så mye annet enn hvit skjorte. Svarte bunader, ikke blå, passer bedre med farger og mønstre. Anonymkode: 08bc7...c3e
Fighter83 Skrevet 22. mars 2024 #19 Skrevet 22. mars 2024 Jeg har et nært forhold til min bunad. Jeg er glad i den fordi jeg har vært med på å lage deler av den, familie og slekt har vært med å lage den. Sølvet har blitt gitt til meg i gave fra flere forskjellige i familie og slekt og noe har jeg kjøpt selv etterpå. Jeg liker min bunadsskjorte fordi min tante har klippet til stoffet, stemor har bordert den med nordlandsbrodri på krage og håndleddene og pappas gudmor har satt den sammen. Det har vært en enorm dugnad rundt arbeidet bak min bunad. Jeg viser respekt til dette arbeidet ved å bruke bunaden sånn den er tiltenkt meg! Jeg finner mening i dette og behandler den pent og med respekt. Om man derimot har kjøpt bunaden av et firma som har laget den på bestilling og kjøpt alt sølvet selv mm så har man nok ikke opparbeidet seg den respekten og nærheten til hva slags arbeid og dugnadsarbeid som ligger bak fordi de som gjorde jobben fikk 100 % betalt for all tid de brukte på arbeidet. De gjør sikkert dette maaaaange ganger i løpet av året. Om man ikke har et nært forhold til sin bunad pga at den bare er bestilt og betalt for så forstår jeg at man ønsker å bruke andre skjorter mm og da står man jo veldig fritt til dette også sånn jeg ser det. Men sånn jeg føler om min bunad og verdiene som ligger bak min bunad.... jeg kan aldri få meg til å bytte ut skjorta med noe som absolutt ikke passer til. Blir noe ødelagt så må det repareres. Må noe byttes ut gjør jeg det sånn at jeg får en nærhet til arbeidet bak i såfall. Så om jeg måtte ha ny skjorte til min bunad ville jeg ikke valgt en annen farge på skjorta og jeg ville nok valgt å få Nordlandsbroderiet påsydd på de riktige stedene osv. Jeg ville nok jobbet med å få brodert den selv med kyndig hjelp. Ellers ville jeg nok heller gått for å få meg en helt ny bunad, en festdrakt o.l som jeg kunne ha kjøpt ferdig, komponert akkurat som jeg ønsket den selv. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #20 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tror skjorte i oker/sennepsfargen fra forkleet kunne vært fin til nordlandsbunaden. Jeg har blå nordlandsbunad og har tenkt tanken. Personlig så synes jeg blomstrete skjorter er fine til enkelte bunader, men selvsagt ikke til alle. Dette synes jeg var skikkelig kræsj👇🏼 Anonymkode: 50f57...2de Finnes ikke fint. Anonymkode: 02953...cd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå