Gå til innhold

Virker medisinene eller er det sykdommen som gjør at jeg føler meg bra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar 2, jeg har hatt det hele livet. Likevel så kan jeg lite foreløpig for jeg har bare hatt den på papiret en liten stund. 
Jeg har blitt satt på medisiner og nå er jeg usikker på om medisinene faktisk fungerer eller om jeg er i hypomanfase. 

Jeg var på full dose medisiner for 2 uker siden, og har siste uken har mer energi. Jeg har klart å gjøre ting i huset, ikke trengt å hvile så mye. Føler meg glad, og jeg kjenner litt på mestring. 
Jeg vet ikke hvordan man har det på medisiner, eller hva som er normalt for andre. Jeg har vært mye deprimert og helt uten energi i mange år, jeg husker ikke sist alt var er slit. 
Var hos legen i går og hun mente at medisinen virker nå, men er så redd for at den ikke gjør det og at jeg er hypoman. Samtidig sover jeg bra, legger meg tidlig og ikke helt sånn jeg har vært i hypoman fase tidligere.
Jeg vil så gjerne ha et slikt liv jeg har nå, derfor sitter det en sånn liten redsel i meg at jeg er bare syk og det er derfor. 
Vet at det er noen få som er bipolare her, hvordan var du når medisinene virket? Kan det virkelig bli sånn at man føler seg bra og har det fint? :)  

Anonymkode: e388f...928

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bipolar, men jeg er enig med legen din. Orket å gjøre noen ting i huset, ikke trengt å hvile så mye, det høres helt normalt ut. Særlig det at du sover bra og legger deg tidlig tyder på at du ikke er hypoman. Forstår at du er redd akkurat nå, men tror du snart vil finne roen i dette. ❤️ 

Anonymkode: a7398...ce7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heller ikke bipolar, men jeg har flere nært meg med det. De har ulike varianter, men felles for dem er at de har noen typiske ting de vil mer/ gjør mer/ blir besatt av i hypoman fase. De rundt kan ofte se tegn før personen vil høre det selv. Hvis du har noen sånne og du ikke kjenner på de tegnene nå, så ville jeg tolket det som at medisinene hjelper godt og prøvd å glede meg over det :) 

Anonymkode: fda2b...518

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke typisk hypoman nå, men jeg har enormt mye bedre energi. Ikke hekta på noe, tidligere har det vært masse planer og vært veldig kreativ. Så pleier prosjektene å gå litt i stå, jeg er ikke der. Men likevel litt engstelig for at det er det og ikke bedring jeg opplever. Mannen min er ikke sikker han heller, er jo nytt for han å tenke at jeg er syk også. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken medisin er det du bruker? Ikke dosering, det er ikke lov å legge ut. 

Håper det er medisinen som fungerer for deg nå og kom gjerne med oppdatering om en stund. 

Anonymkode: 8cfdc...375

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også spør hvilken medisin det er du bruker. For jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og hvis det finnes en medisin som jeg kunne fått det slik du beskriver så hadde jeg takket og bukket. Jeg har per nå bare diagnose med tilbakevendende depresjoner fordi det jeg tror er hypomane faser har kommet for sjelden. 

Anonymkode: 6282f...df8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken medisin er det du bruker? Ikke dosering, det er ikke lov å legge ut. 

Håper det er medisinen som fungerer for deg nå og kom gjerne med oppdatering om en stund. 

Anonymkode: 8cfdc...375

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil også spør hvilken medisin det er du bruker. For jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og hvis det finnes en medisin som jeg kunne fått det slik du beskriver så hadde jeg takket og bukket. Jeg har per nå bare diagnose med tilbakevendende depresjoner fordi det jeg tror er hypomane faser har kommet for sjelden. 

Anonymkode: 6282f...df8

Fått Lamictal, det er mot epilepsi men brukes mot bipolar. Jeg har jo aldri brukt medisiner  mot bipolar før så aner ikke hvordan de skal virke. Det er også så lenge siden jeg har vært frisk så vet ikke hva som er "normale" meg, jeg har liksom mistet meg selv på veien. 
Så håper virkelig ikke jeg er syk nå. 
Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg egentlig funnet ut av det, er medisinene for jeg er helt ferdig etter en tidlig vakt på jobb. Det er ikke tilfelle om jeg hadde vært hypoman nå :) 

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Medisinene er vel av den stemningsstabiliserende sorten. Så de skal eliminere de verste dalene og toppene. De virker tydeligvis 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (3 timer siden):

Medisinene er vel av den stemningsstabiliserende sorten. Så de skal eliminere de verste dalene og toppene. De virker tydeligvis 😊

Lamictal tar ikke toppene, kun dalene. Men de utløser ikke mani/hypomani som vanlig antidepressiva kan gjøre.

Anonymkode: fb01e...170

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (5 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lamictal tar ikke toppene, kun dalene. Men de utløser ikke mani/hypomani som vanlig antidepressiva kan gjøre.

Som hun her sier, jeg kan fortsatt få toppene. Sånn egentlig har jeg alltid likt å være hypoman, men det koster mye. Og vil heller være normal stabil. Og da trenger jeg kanskje ikke de få toppene for å føle meg som et menneske :) ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som hun her sier, jeg kan fortsatt få toppene. Sånn egentlig har jeg alltid likt å være hypoman, men det koster mye. Og vil heller være normal stabil. Og da trenger jeg kanskje ikke de få toppene for å føle meg som et menneske :) ts

Jeg fikk et helt annet liv på lamictal. Det ble mer stabilt på en måte og jeg var mer meg selv. Håper det samme skjer for deg 🌸

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk et helt annet liv på lamictal. Det ble mer stabilt på en måte og jeg var mer meg selv. Håper det samme skjer for deg 🌸

Så godt å høre🥰Vil så gjerne fungere som "alle" de andre, pg det klarer jeg ikke med disse opp og nedturene. Derfor tør jeg ikke helt å glede meg over det enda. 
Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...