AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #1 Skrevet 22. mars 2024 Jeg opplever at mange, både menn og kvinner, har lest boka "De fem kjærlighetsspråkene" og bruker den for alt den er verdt for å oppfylle sine egoistiske behov. Det foregår for eksempel slik: * Jeg gir ikke kjæresten blomster og gaver, fordi jeg ikke har gaver som kjærlighetsspråk * Jeg orker ikke klengingen til kjæresten, fordi nærhet ikke er mitt kjærlighetsspråk Og så videre. Har ikke folk forstått at man skal snakke PARTNERENS kjærlighetsspråk, og ikke bare sitt eget hele tiden? Anonymkode: 661d3...f77 18 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #2 Skrevet 22. mars 2024 Enig, jeg ser også andre misforståelser her. Noen tror at om man bare gønner på med kjærlighetsspråk, så fikser man alt. "Jeg skjønner ikke hvorfor kjæresten min er lei seg for at hun sliter på jobb/krangler med søsteren/strøk på eksamen, for jeg har jo tatt oppvasken" Andre ser også bare på det som en transaksjon. "Jeg skjønner ikke hvorfor kjæresten min ikke vil ha sex med meg, for jeg har jo tatt oppvasken". For meg er kjærlighetsspråk bare noe det er greit å vite i hverdagslig kommunikasjon, ikke en nøkkel for å fikse et helt forhold. Om forskjellig kjærlighetsspråk er selve problemet, SÅ er det å forstå kjærlighetsspråk løsningen. Men selv par hvor man er helt in sync på kjærlighetsspråkene kan selvsagt ha problemer! Det er jo førtitusen andre elementer som inngår i et forhold. Anonymkode: e0d03...47e 6 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #3 Skrevet 22. mars 2024 Nja, jeg vet ikke jeg. Når jeg vet at min kjære sitt kjærlighetsspråk er tjenester så vet jeg at han er glad i meg selv om han ikke går og sier det hver dag. Slik sett så hjelper det meg å bli trygg. Å tvinge han til å bruke ord og gaver ville ikke funke og alt ville bli anstrengt. Anonymkode: f38f1...9ec 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #4 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nja, jeg vet ikke jeg. Når jeg vet at min kjære sitt kjærlighetsspråk er tjenester så vet jeg at han er glad i meg selv om han ikke går og sier det hver dag. Slik sett så hjelper det meg å bli trygg. Å tvinge han til å bruke ord og gaver ville ikke funke og alt ville bli anstrengt. Anonymkode: f38f1...9ec Men da kan han heller ikke forvente at du bruker tjenester, som er hans kjærlighetsspråk? Eller bruker du hans, men han nekter å bruke ditt? Anonymkode: 661d3...f77 4
Ebbeliten Skrevet 22. mars 2024 #5 Skrevet 22. mars 2024 Jeg har aldri, noensinne i hele mitt liv hørt en mann si ordet kjærlighetsspråk. Dette tror jeg ikke på. 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #6 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men da kan han heller ikke forvente at du bruker tjenester, som er hans kjærlighetsspråk? Eller bruker du hans, men han nekter å bruke ditt? Anonymkode: 661d3...f77 Som eksempel; Om gaver er mitt kjærlighetsspråk, men ikke hans, ville jeg bare følt det feil om han drev å ga meg gaver, for jeg vet det ikke ville ligget kjærlighet bak. Men gjennom å forstå at hans kjærlighetsspråk er nærhet og fine ord, så føler jeg meg veldig elsket likevel. Anonymkode: ec075...d47 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #7 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som eksempel; Om gaver er mitt kjærlighetsspråk, men ikke hans, ville jeg bare følt det feil om han drev å ga meg gaver, for jeg vet det ikke ville ligget kjærlighet bak. Men gjennom å forstå at hans kjærlighetsspråk er nærhet og fine ord, så føler jeg meg veldig elsket likevel. Anonymkode: ec075...d47 Men gir DU ham det han ønsker mht. hans kjærlighetsspråk? Altså, nærhet og fine ord? Selv om det ikke er like naturlig for deg? Anonymkode: 661d3...f77 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #8 Skrevet 22. mars 2024 Ebbeliten skrev (6 minutter siden): Jeg har aldri, noensinne i hele mitt liv hørt en mann si ordet kjærlighetsspråk. Dette tror jeg ikke på. Mannen min er tydelig på at han føler seg mye mer elsket når det er mye fysisk nærhet, i form av klemmer og armkrok, og det å holde hender. Men at gaver ikke gir han noe. Men ordet kjærlighetsspråk tror jeg ikke han kjenner til. Har det betydning? Anonymkode: ec075...d47 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #9 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men gir DU ham det han ønsker mht. hans kjærlighetsspråk? Altså, nærhet og fine ord? Selv om det ikke er like naturlig for deg? Anonymkode: 661d3...f77 Han vet at jeg ikke er så opptatt av ord. Og da ville det også føltes feil og påtatt om jeg gikk rundt og brukte fine ord. Han vet hvordan jeg viser kjærlighet, det er det som gjør at man vet man er elsket. Ikke en falsk oppførsel. Anonymkode: ec075...d47
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #10 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mannen min er tydelig på at han føler seg mye mer elsket når det er mye fysisk nærhet, i form av klemmer og armkrok, og det å holde hender. Men at gaver ikke gir han noe. Men ordet kjærlighetsspråk tror jeg ikke han kjenner til. Har det betydning? Anonymkode: ec075...d47 Nettopp. Han er egoistisk. Han formidler sitt behov og forventer at du føyer deg, samtidig som han nekter å møte deg på dine behov, fordi det ikke gir ham noe. Anonymkode: 661d3...f77 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #11 Skrevet 22. mars 2024 Jeg har lest boka, men klarte ikke å finne ut hva som er mitt kjærlighetsspråk likevel. Anonymkode: a8c22...d79 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #12 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nettopp. Han er egoistisk. Han formidler sitt behov og forventer at du føyer deg, samtidig som han nekter å møte deg på dine behov, fordi det ikke gir ham noe. Anonymkode: 661d3...f77 Flott du har fasiten. Vi har vært lykkelige i forholdet, og følt oss elsket, i 22 år 😅 Hvor kommer bitterheten fra? Anonymkode: ec075...d47 1 4
Maleficenta Skrevet 22. mars 2024 #13 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Som eksempel; Om gaver er mitt kjærlighetsspråk, men ikke hans, ville jeg bare følt det feil om han drev å ga meg gaver, for jeg vet det ikke ville ligget kjærlighet bak. Men gjennom å forstå at hans kjærlighetsspråk er nærhet og fine ord, så føler jeg meg veldig elsket likevel. Anonymkode: ec075...d47 Ok så dermed skal han få jul og bursdag gaver men du trenger ikke få noe annet enn at han støvsuger stua? 2
TomSawyer Skrevet 22. mars 2024 #14 Skrevet 22. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg opplever at mange, både menn og kvinner, har lest boka "De fem kjærlighetsspråkene" og bruker den for alt den er verdt for å oppfylle sine egoistiske behov. Det foregår for eksempel slik: * Jeg gir ikke kjæresten blomster og gaver, fordi jeg ikke har gaver som kjærlighetsspråk * Jeg orker ikke klengingen til kjæresten, fordi nærhet ikke er mitt kjærlighetsspråk Og så videre. Har ikke folk forstått at man skal snakke PARTNERENS kjærlighetsspråk, og ikke bare sitt eget hele tiden? Anonymkode: 661d3...f77 Kjærlighetsspråk? Same shit new wrapping er vel det første som slår meg. Tror ikke nye ord løser en million år gammel utfordring som skyldes fundamentale forskjeller mellom manne- og kvinnehjernen.? Få en partner du har kjemi med og tør å være sårbar ovenfor så blir alt greitt det. Endret 22. mars 2024 av TomSawyer Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #15 Skrevet 22. mars 2024 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Ok så dermed skal han få jul og bursdag gaver men du trenger ikke få noe annet enn at han støvsuger stua? Han bryr seg ikke om gaver. Trenger vi ny støvsuger så kan det fint være fellesgave til jul. Vi har det utmerket godt sammen likevel. Men jeg forstår jo på KG at det er forventet at menn skal være tankelesere når det gjelder gaver 😂 Anonymkode: ec075...d47 3
Maleficenta Skrevet 22. mars 2024 #16 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han bryr seg ikke om gaver. Trenger vi ny støvsuger så kan det fint være fellesgave til jul. Vi har det utmerket godt sammen likevel. Men jeg forstår jo på KG at det er forventet at menn skal være tankelesere når det gjelder gaver 😂 Anonymkode: ec075...d47 Er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at når det er jul og bursdag så skal det være likt ifht gaver, uavhengig av kjærlighetsspråk
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #17 Skrevet 22. mars 2024 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at når det er jul og bursdag så skal det være likt ifht gaver, uavhengig av kjærlighetsspråk Vi har aldri brydd oss om at det skal være likt. Etter 20+ år sammen og felles økonomi kan vi fint finne på å bli enige om at han ikke trenger, eller har lyst på noe, til sin bursdag. Mens til min bursdag trenger jeg en ny veske, så får han link til den. Og så skjer kanskje det motsatte året etter. Anonymkode: ec075...d47 5
Maleficenta Skrevet 22. mars 2024 #18 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har aldri brydd oss om at det skal være likt. Etter 20+ år sammen og felles økonomi kan vi fint finne på å bli enige om at han ikke trenger, eller har lyst på noe, til sin bursdag. Mens til min bursdag trenger jeg en ny veske, så får han link til den. Og så skjer kanskje det motsatte året etter. Anonymkode: ec075...d47 Ja men da er det enighet dere imellom og da er det greit. Men er ikke alltid det er full enighet om slike ting
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #19 Skrevet 22. mars 2024 Maleficenta skrev (1 minutt siden): Ja men da er det enighet dere imellom og da er det greit. Men er ikke alltid det er full enighet om slike ting Fatter ikke hvorfor par ikke bare kan snakke sammen. Gjennomgangstema her inne er jo at "menn burde forstå..." Er bare å lene seg tilbake å vente på alle trådene om de som er skuffet over å ikke ha fått påskeegg, selv om de har gitt, gjennom neste uke. Anonymkode: ec075...d47 3
Maleficenta Skrevet 22. mars 2024 #20 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fatter ikke hvorfor par ikke bare kan snakke sammen. Gjennomgangstema her inne er jo at "menn burde forstå..." Er bare å lene seg tilbake å vente på alle trådene om de som er skuffet over å ikke ha fått påskeegg, selv om de har gitt, gjennom neste uke. Anonymkode: ec075...d47 Noen par er jo sånn at ja kanskje oftest damen sier hun ikke trenger gaver. Han har kanskje erfaring med at hun da likevel blir sur om han da dropper gave.... Mange folk er umodne. Men jeg skjønner jo at folk blir sure om de har gitt påskeegg til mannen men at han ikke gadd å ordne noe som helst tilbake....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå