AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #1 Skrevet 22. mars 2024 Jeg bare lurer for folk som opplever stor mistrivsel på jobb. Mobbing på jobb... vansker på jobb, tinnitus... Legen sier nei til sykemelding og vedkommende er for svak mentalt for å ta opp problematikken. Tidligere fikk noen ufør diagnose for enkelte problemer. Nå er det bare nei, du har kronisk tinnitus og sover dårlig... tilrettelegging. Greit det, men hva om man har det så ille at man tenker på selvmord... ikke tør nevne det fordi man ikke vil bli innlagt. Man blir kanskje satt i vanskelig situasjon med valg mellom frivillig å slutte derfor ikke ha noe penger på lang tid. Har man ikke mulighet så er det kanskje bare en ting som gjenstår som alternativ. Anonymkode: ba5f7...9ca 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #2 Skrevet 22. mars 2024 Det meste av forskningen nå viser vel derimot at det er fordelsaktiv for folk som sliter psykisk å holde seg i arbeid. Omtrent alle diagnoser knyttet til sykemelding forverres av sykemelding. Anonymkode: 4be6b...128 14 2 14
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #3 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det meste av forskningen nå viser vel derimot at det er fordelsaktiv for folk som sliter psykisk å holde seg i arbeid. Omtrent alle diagnoser knyttet til sykemelding forverres av sykemelding. Anonymkode: 4be6b...128 Det er vel en sannhet med moderasjoner. Ved mange lidelser, som feks schizofreni, bipolar lidelse og flere somatiske lidelser er det for mange anbefalt med stressreduksjon som helsefremmende tiltak iallfall i perioder. Fordi det fremmed god helse å ikke stå i full jobb med disse sykdommene for mange Anonymkode: aa5a0...edc 5 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #4 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Greit det, men hva om man har det så ille at man tenker på selvmord... ikke tør nevne det fordi man ikke vil bli innlagt. Anonymkode: ba5f7...9ca Man blir ikke innlagt bare man tenker på selvmord. Det er vanlig å ha selvmordstanker, når man står i en vanskelig livssituasjon. Hvis alle med disse tankene skulle ha blitt innlagt ville det ikke ha gått rundt i psykiatrien. Du må ha en konkret plan, selv da er det ikke sikkert man blir innlagt. Anonymkode: b2e9a...455 11 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #5 Skrevet 22. mars 2024 Så du vil sykemeldes med selvmordstanker uten å ville ta i mot hjelp? Det høres kontraproduktivt ut. Anonymkode: 5e281...f00 5 1
Fant80 Skrevet 22. mars 2024 #6 Skrevet 22. mars 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Det meste av forskningen nå viser vel derimot at det er fordelsaktiv for folk som sliter psykisk å holde seg i arbeid. Omtrent alle diagnoser knyttet til sykemelding forverres av sykemelding. Anonymkode: 4be6b...128 Kjempefordel,om det er arbeidsplassen som trigger.Hva er vel det beste mot mobbing? At man blir eksponert MER for det? Eller har en eller annen belastningsskade. La oss bare jobbe MER for å holde denne ved like.. Jeg forstår hva du mener. Å blir man sykemeldt,så er man inne i en dårlig sirkel,som mange også vil slite å komme ut fra. Men for mange er det en slags pest eller kolera situasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #7 Skrevet 22. mars 2024 Det er veldig bra at dette strammes inn. Jeg håper på enda mer. Anonymkode: ce502...45b 10 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #8 Skrevet 22. mars 2024 Jeg tenker at det er ganske sykt å ta livet sitt fordi en mistrives på jobb. Jeg opplever kanskje generelt at det er en ganske lav terskel hos enkelte før de gir seg ende over og tenker at selvmord er eneste løsningen. Anonymkode: 65775...670 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #9 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at det er ganske sykt å ta livet sitt fordi en mistrives på jobb. Jeg opplever kanskje generelt at det er en ganske lav terskel hos enkelte før de gir seg ende over og tenker at selvmord er eneste løsningen. Anonymkode: 65775...670 Det er noen livet rett og slett ikke er for. Fatter ikke hvofor det skal være så tabu å diskutere dette. Anonymkode: ce502...45b 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #10 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er noen livet rett og slett ikke er for. Fatter ikke hvofor det skal være så tabu å diskutere dette. Anonymkode: ce502...45b Hvor får du slike ideer fra? Dette er bare tull. Anonymkode: 4e3ed...0f3 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #11 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Greit det, men hva om man har det så ille at man tenker på selvmord... ikke tør nevne det fordi man ikke vil bli innlagt. Man blir kanskje satt i vanskelig situasjon med valg mellom frivillig å slutte derfor ikke ha noe penger på lang tid. Har man ikke mulighet så er det kanskje bare en ting som gjenstår som alternativ. Anonymkode: ba5f7...9ca Det er jo dessverre slik at hvis man ikke forteller noen om symptomene sine, så får man ikke hjelp for de symptomene. Det finnes mange, mange alternativer til selvmord i en slik situasjon som dette. Å innrømme selvmordstanker betyr ikke innleggelse og innleggelse er jo ikke farlig? Da får man hvilen man trenger og noen å snakke med om veien videre. Hvis man får tilbud om innleggelse så er det gjerne fordi det er nettopp det man trenger. Våge å be om hjelp, våge å ta i mot hjelp... Det må til. Anonymkode: 4e3ed...0f3 3
Stoltskeiv Skrevet 22. mars 2024 #12 Skrevet 22. mars 2024 (endret) Nope! Sier ikke det gjelder for alle, noen trenger absolutt sykemelding. Problemet er at for mange får sykemelding, legen har veldig lett for å skrive sykemelding istede for å sette i gang tiltak med en gang. Jeg ble mye dårligere av sykemelding. Og fikk ganske sterke selvmordstanker. Det som hjalp for meg var å komme redusert tilbake. Men at det var jeg som hele tiden fikk ha kontrollen, og at jeg hadde noen folk rundt meg som støttet meg, samtidig som de hjalp meg til å holde beina på jorda. Hjalp også ekstremt at noen ba meg om å ta meg litt sammen, men på en høflig måte. Endret 22. mars 2024 av Stoltskeiv 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #13 Skrevet 22. mars 2024 Jeg ble skadet på jobb og sykemeldt i evigheter, jeg har det vondt enda og jobber heller litt redusert, for det er fælt og ensomt å være 30 år og ikke på jobb Anonymkode: f8bdb...e1f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #14 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er noen livet rett og slett ikke er for. Fatter ikke hvofor det skal være så tabu å diskutere dette. Anonymkode: ce502...45b Hvor får du slike ideer fra? Dette er bare tull. hvilken idé sikter du til? At livet ikke er for alle? Eller at det er tabu å snakke om det? Anonymkode: 67ce7...cfd
Grüner Skrevet 22. mars 2024 #15 Skrevet 22. mars 2024 Ta selvmord fordi du ikke får sykemelding?? Nei, det er det ikke mange som gjør 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #16 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): hvilken idé sikter du til? At livet ikke er for alle? Eller at det er tabu å snakke om det? Anonymkode: 67ce7...cfd Sikter til utsagnet om at "livet ikke er til for alle". Det er en veldig merkelig idé, høres mest ut som syke/deprimerte tanker. Anonymkode: 4e3ed...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #17 Skrevet 22. mars 2024 1 hour ago, Grüner said: Ta selvmord fordi du ikke får sykemelding?? Nei, det er det ikke mange som gjør Tror du misforstår med vilje her. Selvsagt ikke fordi jeg ikke blir sykemeldt, men fordi folk oppfører seg stygt på jobb og jeg klarer det kanskje ikke. Har PTSD fra mobbing, når folk holder på sånn i arbeidslivet også blir det så slitsomt at jeg tenker på å ta mitt liv på dager når jeg får kjeft ol. Prøver å få sykemelding, men får det ikke så det blir kun de dagene folk er hyggelige at jeg ikke tenker på det. Anonymkode: ba5f7...9ca
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #18 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror du misforstår med vilje her. Selvsagt ikke fordi jeg ikke blir sykemeldt, men fordi folk oppfører seg stygt på jobb og jeg klarer det kanskje ikke. Har PTSD fra mobbing, når folk holder på sånn i arbeidslivet også blir det så slitsomt at jeg tenker på å ta mitt liv på dager når jeg får kjeft ol. Prøver å få sykemelding, men får det ikke så det blir kun de dagene folk er hyggelige at jeg ikke tenker på det. Anonymkode: ba5f7...9ca Men, du kan ikke forvente at fellesskapet skal betale for at du mistrives på jobb. Da må du gjøre noe aktivt selv for å endre situasjonen din. Søk på andre jobber, ta noe utdanning, kurs eller lignende for å bli mer attraktiv på markedet. Selv var jeg så lei en jobb en gang at jeg bare sa opp. Brukte oppsigelsestiden på å søke ny jobb. Det ordnet seg det Du må våge for å vinne. Situasjonen din i nåværende arbeidssituasjon vil ikke være noe annerledes ved evt endt sykemelding. Anonymkode: 93f2a...265 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #19 Skrevet 22. mars 2024 Jeg var så ødelagt at jeg kasta opp hver dag i 6 måneder og gikk så mye ned i vekt. Alt pga. at jeg ikke fikk til presset på jobb. Jeg var så stressa etter åresvis med plager. Og først da ble jeg sykemeldt. Dette var for mange år siden så det var ikke noe lettere den gangen nei. Anonymkode: 56d11...a8b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #20 Skrevet 22. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Men, du kan ikke forvente at fellesskapet skal betale for at du mistrives på jobb. Da må du gjøre noe aktivt selv for å endre situasjonen din. Søk på andre jobber, ta noe utdanning, kurs eller lignende for å bli mer attraktiv på markedet. Selv var jeg så lei en jobb en gang at jeg bare sa opp. Brukte oppsigelsestiden på å søke ny jobb. Det ordnet seg det Du må våge for å vinne. Situasjonen din i nåværende arbeidssituasjon vil ikke være noe annerledes ved evt endt sykemelding. Anonymkode: 93f2a...265 Poenget er at finnes mange i lignende situasjoner og at selvmordsraten kanskje vil gå opp når folk med psykiske problemer presses til jobb. Anonymkode: ba5f7...9ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå