Gå til innhold

Er det vanlig at jenter på 14-15 ikke interesserer seg for gutter eller jenter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei jente som blir 15 i juni som aldri svermer for noen eller snakker om kjekke gutter (eller jenter) hun har et godt øye til.

Vi har et åpent forhold og hun forteller det meste om kropp og følelser, og hun er ikke flau eller skammer seg over noe.

Når vi spør om det er noen søte gutter på skolen eller ellers, sier hun nei.

Da jeg og mine veninner var i den alderen var vi avstandsforelsket i nye hver uke, og jeg husker vi gikk på fotballkamper for å se  på 17-19 åringer som spilte, og vi holdt på å dåne hvis de så vår vei to sekund.

Vi hadde fått vårt første kyss og klint med en som var et eller to år eldre.

To venninner av meg var kjæreste med to i klassen, men jeg var ikke helt der at jeg ønsket å være sammen med noen.

Hun er veldig opptatt av sminke og klær, men det er ikke for å pynte seg for guttene men for venninnene.

Hvordan er deres jenter?

Anonymkode: ce8ca...447

Skrevet

Ja, det er helt normalt. Jeg var/er slik selv.

Jeg viste det ikke til mine foreldre, latet som jeg ikke brydde meg, men egentlig var jeg ekstremt flau over temaet. Og det var veldig privat.

Tenker at dere får la henne være i fred. Hvorfor er dette så viktig egentlig? Kan jo også være hun liker jenter og ikke gutter, for den saks skyld. Jeg hatet ihvertfall maset om gutter. Alt jeg ville var å dagdrømme i fred.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (13 minutter siden):

Ja, det er helt normalt. Jeg var/er slik selv.

Jeg viste det ikke til mine foreldre, latet som jeg ikke brydde meg, men egentlig var jeg ekstremt flau over temaet. Og det var veldig privat.

Tenker at dere får la henne være i fred. Hvorfor er dette så viktig egentlig? Kan jo også være hun liker jenter og ikke gutter, for den saks skyld. Jeg hatet ihvertfall maset om gutter. Alt jeg ville var å dagdrømme i fred.

Vi har kun spurt henne én eller to ganger det siste året, etter at hun har hatt venner på besøk som har snakket om gutter, og så har vel en tante eller farmor spurt henne om det er noe "kjæresterier" på gang.

Det er ikke så viktig, men bare tok det for gitt at interessen for gutter eller jenter hadde kommet sammen med puberteten.

Hun fortalte høyt i familieselskap i julen at hun hadde fått mensen, med besteforeldre og tanter/onkler/søskenbarn til stede, og det hadde ikke jeg turt å si høyt da jeg var 13 år, men det var hun stolt over så det viser jo at hun har et naturlig forhold til det meste.

Hun virker lite interessert i det meste utenom sminke,så det er vel hennes greie.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 15 er slik. Helt normalt. Flere av hennes venninner også. De har andre interesser de er opptatt av.

Anonymkode: c4a52...c63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det store spørsmålet er hvorfor du er så opptatt av at hun skal være opptatt av det?

Anonymkode: e3323...ebd

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var lik, aldri interessert i noen.

Viser seg at jeg er demiseksuell, som forklarer at jeg aldri følte meg tiltrukket av noen. Jeg har sjeldent kommet så nært nok på en mann at jeg utvikler noen form for tiltrekking.

Så lenge hun har det bra, så betyr det vel ikke noe om hun er forelsket i noen eller ikke. 

Anonymkode: 4eaf3...92b

• Liker 3
Skrevet

Tror nok det er helt tilfeldig. Jeg hadde 15 årig kjæreste som 17 åring. Hun var guttegæærn. Mulig vi drev med enkelte ting vi ikke burde også. Kall meg gjerne svigermors skrekk. Men var i det minste ingen voksen mann på 35!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har ei jente som blir 15 i juni som aldri svermer for noen eller snakker om kjekke gutter (eller jenter) hun har et godt øye til.

Vi har et åpent forhold og hun forteller det meste om kropp og følelser, og hun er ikke flau eller skammer seg over noe.

Da jeg og mine veninner var i den alderen var vi avstandsforelsket i nye hver uke, og jeg husker vi gikk på fotballkamper for å se  på 17-19 åringer som spilte, og vi holdt på å dåne hvis de så vår vei to sekund.

To venninner av meg var kjæreste med to i klassen, men jeg var ikke helt der at jeg ønsket å være sammen med noen.

Hun er veldig opptatt av sminke og klær, men det er ikke for å pynte seg for guttene men for venninnene.

Hvordan er deres jenter?

Det er blitt mer og mer av  det og jeg forstår det godt. Min orker ikke tanken på det motsatte kjønn, og er heller ikke lespisk eller noe. Men hun syntes gutter og menn er ubehagelig etter sexpress via nett fra 9års alder. Ser dette ikke gjelder bare min datter men også mange fler. 

Så menn som ikke snakker ned slik oppførsel  i sine venneflokker, hjeper ikke til å få en normalisert verden rundt det. 

Selv ble jeg sjokkert. Jeg skulle se hvir ille dette er. Og gikk på et anonym forum.  Der du kunne gi deg kalle navn og alder.  Skrev 20år. Fikk to som ville ha kontakt.  Prøvde ett år mindre og mindre og interessen økte.  Når jeg skrev jente 9år, da grein jeg. Fordi det kom så mye intersse med direkte spm om heg hadde pult eller om jeg ville lære. Og skjermen var full av forespørsler. 

Så jeg skjønner de godt. Og jeg tenker du bør ta en prat om dattera di om slike henvendelser på nett. 

Hollywood planet som er for barn har vært en versting i mange år. Og de har ikke oppigjennom tidene vært så interessert i å beskytte barna. De har visst om at de har hatt slik problematikk i mange år, flr de gikk med på å utelukke noen ord. Men de skrives jo bare på andre måter. 

Ver ikke hvor populært det er i dag. Men mange andre sider er på samme vis, laget for barn, men i praksis en godtebutikk for pedofile og sex prat  og sex press med mindre årige. 

Asexuell var vel knapt noe vi hørte om i min ungdomstid. I dag omgitt av ungdommer vet jeg om veldig mange. Og mye av grunnen er dårlige erfaringer via nett alt for tidlig.  

Litt rart det ikke foreligger mer forskning rundt det temaet.  Samtidig som unge menn klager over å ikke få pult. 

Og det er ikke bare gamle griser på disse sidene som ikke behandler  småjenter bra, de er også ned i 12 års alder som jeg har sett. Mine kom å viste det når de fikk sånt. 

Vi gikk igjennom hva man kan gjøre iht blokkeringer og sende denne beskjeden politiet la ut som alle kan bruke iht at det de gjør er ulovlig osv. 

Anonymkode: c41a9...b6f

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. 

Anonymkode: 29326...533

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan er deres jenter?

Jeg var aldri opptatt av gutter da jeg var i den alderen. Det var hest og fjøs som sto i sentrum for min del. Holde på med dyr. Jeg har aldri sminket meg og vært opptatt av verken klær eller sånn greier. Jeg var vel det som kalles en guttejente. Lekte aldri med dukker osv osv.. aldri hatt interessen. 

Avstandsforelsket begynte jeg å bli når jeg var på vgs. Men var så sjenert så gjorde aldri noe med det. Men det kom vel og av at en ble mobbet i 3 år på ungdomsskolen av gutta boys i klassen at jeg var så stygg at jeg hadde ikke livets rett. Jada det var tøffe tak før og. 

Men idag .. nå er jeg over 50. Har jeg fortsatt vært single mesteparten av livet. Aldri fått de jeg har vært interessert i selv om jeg nå tør å gjøre noe med det. jeg vil heller være single enn å ta til takke med noe. Jeg vil heller ikke ha noe samboer, men en kjæreste og særbo kunne vært ok. Men skjer det da står ikke verden til påske for min del. Oddsene er små. Men ørlite håp har jeg fortsatt. 

Dame

Anonymkode: d3241...981

AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt at man later som at man ikke er det ovenfor foreldre, og at det er kjempeflaut å snakke om det. Uansett hvor åpen man er ellers. 

Anonymkode: 47b65...819

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 16  som tilsynelatende er helt uinteressert i det motsatte kjønn. Han er ikke interessert i eget heller bare så det er sagt.(og det hadde selvsagt vært helt ok)

Han er opptatt av andre ting, kompiser, gaming og trening. Jeg tenker og at det sikkert er noen jenter han liker bedre enn andre, men at han ikke er kommet helt dit at det er aktuelt med kjærester osv.

Og kanskje han ikke ønsker å dele alt med oss foreldre, som og er helt ok.

Egentlig er jeg glad for at han og vi slipper å forholde oss til slike ting i et par år til😅

Jeg hadde en over fem år eldre kjæreste når jeg var 16, det var selvsagt en annen tid(slutten av 80-tallet) men i ettertid har jeg tenkt at det ikke var helt ok og at jeg like gjerne kunne ventet med å bli eksponert for det som det innebar i noen år.

Anonymkode: 5aaf7...54e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 15-åring er ekstremt opptatt av klær og sminke, men minimalt opptatt av gutter. Hun synes fortsatt de er for umodne, men gidder ikke bruke tid på eldre gutter, spesielt ikke de som er to år eldre og som broren kjenner. Broren er nemlig. to år eldre. Han har også lite interesse for andre. Begge to kom sent i puberteten (17 åringen har ikke engang begynt å barbere seg og 15-åringen fikk mensen for et halvt år siden) så det har nok litt å si. 

Anonymkode: be661...fb5

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Har selv ei på 17 aldri vært interessert i sminke og gutter.

Jeg Var å slik. Var 19 da jeg fikk min første kjæreste, men var aldri slik at jeg pratet om gutter osv. Hadde mye guttevenner. Har selv kun hatt 2 menn i livet som kjæreste han jeg ble sammen med da jeg var 19 og han jeg giftet meg med da jeg var 22 år

Anonymkode: b0cac...e1a

Skrevet

Jeg tror ikke de vil involvere foreldrene i hvem de er forelsket i.

Det forstår jeg veldig godt. Jeg synes det var helt forferdelig når mamma snakket om hvem hun mente jeg var forelsket i. Spesielt når det var sant.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var tenåring på 70-tallet og husker at det kleineste som fantes var når mamma spurte om det var noen søte gutter på skolen. Og når mormor og tanter spurte om jeg hadde kjæreste. Jeg svarte aldri, og bare himlet med øyene eller byttet samtaleemne. 

Tror mange av dagens tenåringer har det på samme måte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vanlig da.. Føler det er veldig forskjellig fra person til person. Noen er helt ekstreme og noen er helt ikke eksisterende og mange midt i mellom. Det er ikke noe fasit. Jeg kjente mange i forskjellige skala der. Trodde ei var aseksuell/lesbisk eller noe slikt på den tiden, men er i dag gift, samme med ei annen som så på barnetv til tenårene har i dag 2 barn. Det er umulig å vite hvordan man blir som eldre utifra den tiden der. Jeg var selv helt sinnsykt sexfiksert fra allerede 4 år, man var ikke en typisk "guttegæren" jente forde om. Som sagt, ingen fasit der, sett altfor mange forskjellige jenter der. 

Anonymkode: a4491...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var slik utad. Hadde ekstremt dårlig selvtillit (var veldig høy sammenlignet med de andre i den alderen, følte meg stygg osv). Tenkte at ingen gutt ville synes jeg var pen, og var redd for at noen skulle gjøre narr av meg. Derfor var det lettere å late som jeg ikke brydde meg om den slags.

Veldig synd å tenkte tilbake på.

Anonymkode: e6606...3ae

Skrevet

Hei! Jeg har 2 jenter i den alderen, som går på ungdomsskolen og blir 14 og 16 i år. Begge er opptatt av sminke og klær. De fokuserer mye på skolearbeid og venninner. Jeg har veldig godt forhold til begge og vi er åpne og snakker om det meste. Men de er heller ikke opptatt av gutter eller jenter på den måten endå. Eg spørr av og til om det e noen de syntes er kjekke men begge bare ser rart på meg og sier nei. Men eg tenker at det kommer når det kommer. Og de vet eg e her om det sku være noe de lurer på. Og eg syntes det ikke er noen rart i det, de må ta det i sitt tempo.

AnonymBruker
Skrevet

Dette minner meg om min egen mor, som lurte på hvorfor jeg var så sær når jeg var tenåring. Jeg var en stille nerd som ville sitte inne og spille dataspill, mens moren min hadde forventet seg en sminkedukke som fløy rundt og så på gutter (slik hun selv var).

Når sant skal sies var jeg svært følsom og jeg var forelsket i gutter, men jeg ønsket ikke å snakke om det. Det var ekstremt privat, og spørsmål som "er det noen søte gutter i klassen da?" gjorde meg bare flau. Jeg hadde også forferdelig dårlig selvtillit og følte meg som verdens styggeste person, så da var det lettere å late som jeg ikke brydde meg. Jeg opplevde at moren min ikke helt skjønte at jeg begynte å bli stor, og jo mer hun spurte og hintet, jo mer lukket jeg meg. Gi henne litt slack og respekter privatlivet, tenker jeg da. Hun forteller når hun er klar. 

Anonymkode: 21c44...680

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...