AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #1 Skrevet 21. mars 2024 Han er fornøyd med å spille og sløve rundt. Flytter ut sammen med en kamerat. Han skal jobbe noe og spille spill. Jeg prøver å overbevise at han kan ta en tre årig høyere utdanning. Han er veldig flink i matte, fysikk og data. Og han trenger ikke å jobbe med dette men ha noe å falle tilbake til. Utdanning vil være lett for han. Han fikk til og med praksisplass/trainee i et stort firma. Han ble headhuntet. Men etter tre dager orket han ikke og ville spille. Jeg blir sur når han ikke utnytter de egenskaper han har. Det er mange andre som skulle ønske de hadde hans egenskaper og muligheter. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få han på rett plass. Anonymkode: 355e4...70f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #2 Skrevet 21. mars 2024 Yrkesfag. Da tar han utdanning og får penger samtidig, det må jo være en god motivasjon. Anonymkode: 0bc8b...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #3 Skrevet 21. mars 2024 Yrkesfag eller fagskole er veien å gå for han Anonymkode: e9dba...eb7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #4 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Yrkesfag. Da tar han utdanning og får penger samtidig, det må jo være en god motivasjon. Anonymkode: 0bc8b...bbc Og hvis han eventuelt skulle ønske å utdanne seg senere, så har han alltid fagbrev. I mange tilfeller er det også et pluss å ha fagbrev i visse utdanninger😊 Anonymkode: 0bc8b...bbc 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #5 Skrevet 21. mars 2024 Kast han ut og be han brødfø seg sjølv. Dei einaste ufaglærte jobbane som kan oppretthalde levestandarden dei fleste nordmenn er interesserte i er gravferdsagent og onlyfans. Anonymkode: 934ad...142 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #6 Skrevet 21. mars 2024 Du får ikke gjort annet enn å veilede og motivere til kloke valg. Valgene må han stå for selv… Går an å studere i voksen alder og. Anonymkode: b370a...484
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #7 Skrevet 21. mars 2024 Selv om han er god i nevnte fag, betyr ikke det at han interesserer seg for dem. Det kan uansett være lurt å ta noen friår. Han skal jo uansett flytte ut, så han må jo få seg en jobb. Jeg begynte på høyere utdanning da jeg var 23, så selv om sønnen din ikke starter noe nå, så kan han kanskje få motivasjon senere. Anonymkode: e4411...b06 10
Stor pike Skrevet 21. mars 2024 #8 Skrevet 21. mars 2024 Han kan ta yrkesfag, 2+2 fx. Og evt ta påbygg etter to år med læreplass. Hva med å bli spilldesign er fx? Ellers får du ikke tvunget ham til noe som helst og det hjelper ikke å bli sur. Men jeg forstår deg godt. Det er litt likt her, men her er det diagnose inne i bildet.
Helene1982 Skrevet 21. mars 2024 #9 Skrevet 21. mars 2024 Jeg var også svært god på skolen, men valgte yrkesfag, og jeg tror det er viktig å tenke at man ikke kan ønske for andre, men de må finne motivasjonen i seg selv. Når det er sagt er penger en fin motivasjon. Om man skal gjøre sin hobby til et levebrød, må man som regel jobbe mange jobber før man oppnår det målet. Og det er vanskelig å bli motivert om man har det for behagelig økonomisk uten å jobbe. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #10 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Yrkesfag eller fagskole er veien å gå for han Anonymkode: e9dba...eb7 Nei, det er det ikke. Han kommer til å kjede seg i hjel. Sønnen min er som sønnen til TS og min sønn trodde elektro var løsningen, men det daglige nivået på yrkesfag er så lavt at han sluttet å dra på skolen fordi han kjedet seg helt ekstremt. Læreren sa selv at de ikke hadde noe å lære han, det var han som lærte bort til lærerne i stedet. Han hadde så mye fravær at han såvidt besto, men fikk 6 i alle fag. Anonymkode: 39af1...485 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #11 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, det er det ikke. Han kommer til å kjede seg i hjel. Sønnen min er som sønnen til TS og min sønn trodde elektro var løsningen, men det daglige nivået på yrkesfag er så lavt at han sluttet å dra på skolen fordi han kjedet seg helt ekstremt. Læreren sa selv at de ikke hadde noe å lære han, det var han som lærte bort til lærerne i stedet. Han hadde så mye fravær at han såvidt besto, men fikk 6 i alle fag. Anonymkode: 39af1...485 Alltid noen gode historier i slike tråder. Anonymkode: 35968...cbe 5
fru Alving Skrevet 22. mars 2024 #12 Skrevet 22. mars 2024 Hvis sønnen til TS skal flytte ut så er han vel ferdig med videregående. Hvorfor skal alle foreslå yrkesfag? Til TS, sønnen din må finne motivasjon i seg selv. han trenger ikke å starte på utdanning med en gang, jeg tenker at mye skjer for guttene i 19/20 årsalderen og mange trenger et par år på å finne ut hva de vil osv 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #13 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Han er fornøyd med å spille og sløve rundt. Flytter ut sammen med en kamerat. Han skal jobbe noe og spille spill. Jeg prøver å overbevise at han kan ta en tre årig høyere utdanning. Han er veldig flink i matte, fysikk og data. Og han trenger ikke å jobbe med dette men ha noe å falle tilbake til. Utdanning vil være lett for han. Han fikk til og med praksisplass/trainee i et stort firma. Han ble headhuntet. Men etter tre dager orket han ikke og ville spille. Jeg blir sur når han ikke utnytter de egenskaper han har. Det er mange andre som skulle ønske de hadde hans egenskaper og muligheter. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få han på rett plass. Anonymkode: 355e4...70f Kan dette studiet være noe for han?: https://www.inn.no/studier/vare-studier/bachelor-i-spillteknologi-og-simulering/ Anonymkode: a4b57...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #14 Skrevet 22. mars 2024 Finnes jo massevis av it-studier rettet mot gaming eller spillutvikling i dag. Prøv å se om det kan interessere han. Anonymkode: e230c...811
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #15 Skrevet 22. mars 2024 Hvis han begynner å streame når han gamer, kan det også bli en karriere av det. Vet om flere som lever av å streame dataspill på Twitch. La gutten få finne ut hva han ønsker selv. Anonymkode: d83c9...7c7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #16 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, det er det ikke. Han kommer til å kjede seg i hjel. Sønnen min er som sønnen til TS og min sønn trodde elektro var løsningen, men det daglige nivået på yrkesfag er så lavt at han sluttet å dra på skolen fordi han kjedet seg helt ekstremt. Læreren sa selv at de ikke hadde noe å lære han, det var han som lærte bort til lærerne i stedet. Han hadde så mye fravær at han såvidt besto, men fikk 6 i alle fag. Anonymkode: 39af1...485 For noe tull! Sønnen min med svært gode karakterer fra ungdomsskolen, trives som bare det på byggfag. Derfra kan han bygge på med teoretiske fag, og gå videre på ingeniør hvis han ønsker. Anonymkode: d4423...c70
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #17 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, det er det ikke. Han kommer til å kjede seg i hjel. Sønnen min er som sønnen til TS og min sønn trodde elektro var løsningen, men det daglige nivået på yrkesfag er så lavt at han sluttet å dra på skolen fordi han kjedet seg helt ekstremt. Læreren sa selv at de ikke hadde noe å lære han, det var han som lærte bort til lærerne i stedet. Han hadde så mye fravær at han såvidt besto, men fikk 6 i alle fag. Anonymkode: 39af1...485 Det der er bare tull Anonymkode: 1f013...99a
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #18 Skrevet 23. mars 2024 Problemet med å studerer yrkesfag er at det ikke finnes mange nok bedrifter som faktisk er kvalifiserte til å ta imot lærlinger. Bedrifter ansetter gjerne folk som har utdannelse og arbeidserfaring. Men de er ikke villig til å ansette unge folk, sånn at disse folkene faktisk kan få denne arbeidserfaringen... Anonymkode: ce7e6...d0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå