Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ca 8 uker og 3 dager på vei, har hatt litt smerter i underlivet i dag, typisk mens smerter. Nå så jeg noen blodflekker på trusen min og i do. Bør jeg kontakte lege? Vet at småblødninger er «normalt» tidlig i svangerskapet. Men opplevde ikke det da jeg var gravid med eldstemann som nå er 4 år. 

Anonymkode: 1a8b6...744

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mye og store blødninger første trimester. Tok blodprøve på legekontoret hver tredje dag for å sjekke om hCG var stigende eller synkende.

Det er jo ikke annet legen får gjort, men er vel greit å få svar uansett?

PS. Det gikk fint i mitt tilfelle. Fødte friskt barn.                                                              PPS. For venninna mi betydde den lille blødningen hun opplevde i uke 9 dessverre missed abortion. 

Anonymkode: c2263...6b2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så mye legen får gjort til og fra. Ei heller at du får så mye svar om du tar en blodprøve i morgen. Jeg ville personlig ventet og sett an over helgen. 

Anonymkode: 8b28a...b5f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det? Legen får ikke gjort noe fra eller til. Avvent noen dager og ta hjemmetester for å se om de fortsetter å være positive. Ikke noe å løpe ned legens kontor for. 

Anonymkode: 5e8ea...476

AnonymBruker
Skrevet

En lege får dessverre ikke gjort noe som helst fra eller til her. Her er det bare å ta tiden til hjelp og prøve å ta det rolig. 

Anonymkode: de2c4...b71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor det? Legen får ikke gjort noe fra eller til. Avvent noen dager og ta hjemmetester for å se om de fortsetter å være positive. Ikke noe å løpe ned legens kontor for. 

Hcg vil ikke synke så fort at hun får en negativ test ila helgen hvis dette er en spontanabort… 

Anonymkode: eb58e...e73

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ca 8 uker og 3 dager på vei, har hatt litt smerter i underlivet i dag, typisk mens smerter. Nå så jeg noen blodflekker på trusen min og i do. Bør jeg kontakte lege? Vet at småblødninger er «normalt» tidlig i svangerskapet. Men opplevde ikke det da jeg var gravid med eldstemann som nå er 4 år. 

Anonymkode: 1a8b6...744

Ja. Det samme skjedde med meg de to gangene jeg hadde sa rundt uke 7

Endret av Maleficenta
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har smerter er det ikke så postivt. Om du ønsker svar her og nå har du noen private gynekologer i området? Da får du sett med ultralyd om det fremdeles er liv.

Anonymkode: 4bd56...584

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som en annen skriver: Hjemmetest kan ikke brukes i dette tilfellet, det er falsk trygghet.

Anonymkode: c2263...6b2

Skrevet

Jeg husker med 1 mann hadde jeg liten blødning. Var frisk blod så jeg ringte legen de sa det går nok fint. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt privat UL om kanskje en ukes tid (eller litt før) for å få vite så fort som mulig.

Både blødning og litt "menskramper" kan være helt normale plager såpass tidlig (mange har litt murringer osv gjennom graviditeten, men ikke så lett å beskrive hva som er hva), men det kan også være tidlige tegn på spontanabort dessverre, og jeg ville ikke taklet så godt å gå å vente på å se hva det viser seg å være. Man får jo ikke gjort noe fra eller til så tidlig, men for meg tok uvissheten i de ukene nesten knekken på meg.

I tillegg er det greit å dobbeltsjekke at graviditeten sitter riktig sted, da graviditet utenfor livmoren kan gi blødning og smerter, og kan være farlig å gå med, selv om det ikke høres helt ut som det du har.

Du kan gå til legen og få målt hcg stigning med 2 dagers mellomrom også, men hcg kan fortsette å stige en stund etter sa noen ganger, så ultralyd er sikrere.

Anonymkode: 52313...cc6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...