Gå til innhold

Endt vennskap etter 15 år…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter 15 års langt vennskap er jeg nødt til å gå vekk fra mine venner. Jeg har hatt en fast vennegjeng siden ungdomsskolen og nå er vi kommet dit der interessene er helt forskjellige og vi sklir fra hverandre, eller altså jeg sklir vekk fra vennegjengen. Jeg har ikke sagt noe om dette til de enda, og vet ikke helt hva jeg skal si eller gjøre, er det best å bare forsvinne litt etter litt ? 
jeg blir nå venneløs i 30 årene, jeg har min familie men det er en tung tanke å være venneløs.. noen som har noen lignende erfaringer å dele ? 

Anonymkode: ecc84...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etter 15 års langt vennskap er jeg nødt til å gå vekk fra mine venner. Jeg har hatt en fast vennegjeng siden ungdomsskolen og nå er vi kommet dit der interessene er helt forskjellige og vi sklir fra hverandre, eller altså jeg sklir vekk fra vennegjengen. Jeg har ikke sagt noe om dette til de enda, og vet ikke helt hva jeg skal si eller gjøre, er det best å bare forsvinne litt etter litt ? 
jeg blir nå venneløs i 30 årene, jeg har min familie men det er en tung tanke å være venneløs.. noen som har noen lignende erfaringer å dele ? 

Hvorfor så dramatisk ? Hvorfor ikke bare se de litt sjeldnere , tenk kvalitet foran kvantitet . Å spe på med nye venner i tillegg. Helt normalt at livet / venner går i faser . 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Hvorfor så dramatisk ? Hvorfor ikke bare se de litt sjeldnere , tenk kvalitet foran kvantitet . Å spe på med nye venner i tillegg. Helt normalt at livet / venner går i faser . 

👆

Anonymkode: 5677e...82b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ganske vanlig at man får ulike interesser når man blir eldre. Hvis det er sånn at det bare er interessene som har bundet dere sammen, så er det kanskje ikke en krise at dere sklir ifra hverandre - du kan jo finne nye venner innenfor dine interesseområder nå. 

Men er det slik at dere har hatt et nært forhold med tillit og kjærlighet, så synes jeg vel at det er dumt å tillate at dere sklir ifra hverandre. Da hadde hvert fall jeg gjort en innsats for å beholde de jeg anser som fine mennesker, i livet mitt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for interesser? Skjønner ikke helt at det skal bety så mye.. er det ekstreme politiske greier?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg var lei av at alle vinkvelder, sosialkvelder jeg var på handlet om barn og graviditet 99% av tiden. så jeg fant meg en til venninne gjeng. Det er så deilig, der er det vanlige samtaler om alt mulig ikke bare barn. 

Anonymkode: 2a41b...c1f

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vel ikke uvanlig å vokse fra de en var sammen med på ungdomsskolen når du har passert 30. Jeg har kun en venninne igjen fra den tiden, vi har vært venner siden vi var 8, så noen få fra VGS, så har det blitt flere venninner gjennom studier, jobb, naboer og foreldrene til barnas venner. Pluss søsknene mine.

Må si det er ingen fra ungdomsskolen jeg kunne tenkt meg å vøre venn med idag, snakker med mange av dem og hilser om jeg treffer noen på hjemstedet mitt, Og et par kan jeg snakke med via messenger, men ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: e2539...d3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg var lei av at alle vinkvelder, sosialkvelder jeg var på handlet om barn og graviditet 99% av tiden. så jeg fant meg en til venninne gjeng. Det er så deilig, der er det vanlige samtaler om alt mulig ikke bare barn. 

Det er helt fair å være sammen med andre!  Også vi som har barn blir lei av barnesnakket. Men alt går i faser og gjengen er forhåpentligvis ute av barnesnakket igjen etter et par-tre år, så jeg ville tenkt at det var dumt å kaste bort vennskapet i en sånn situasjon, men man kan være med de litt sjeldnere. 

Anonymkode: 092ff...55b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror dette er den største endringen jeg har kjent på som 40+. Alle vennskap trenger ikke å være like givende og stimulerende. Det er helt ok å møtes og ha litt overfladisk moro. 

Før hadde jeg nok høyere krav til venninner. At det skulle være en god match på alle måter. 

Så du trenger vel ikke en dramatisk exit?  Bare finn andre venner. I tillegg! 

Anonymkode: 315ae...5ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bevisst fjernet meg fra noen både i familien og noen av mine venner for å ha det bedre med meg selv. De har hatt dårlig innvirkning på meg

Anonymkode: 96546...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt å vokse fra venner, men å hive seg ut i «nå er jeg venneløs» dramatikk er ikke nødvendig så lenge de ikke har gjort deg noe ille. Går fint an å omgås uten å ha samme interesse, og det går fint an å utvide nettverket sitt i tillegg. 

Anonymkode: 5f5fa...ba1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor si fra til dem at du ikke vil være venner mer? Neste gang de vil ha deg med, kan du jo bare takke nei, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er helt fair å være sammen med andre!  Også vi som har barn blir lei av barnesnakket. Men alt går i faser og gjengen er forhåpentligvis ute av barnesnakket igjen etter et par-tre år, så jeg ville tenkt at det var dumt å kaste bort vennskapet i en sånn situasjon, men man kan være med de litt sjeldnere. 

Anonymkode: 092ff...55b

Nå har dette holdt på i 8 år så gikk ikke over etter et 2-3 år. Å når man selv ikke har mulighet til å få barn så er det ganske hardt å høre på det 99.9 % av tiden på hver eneste gang vi er ilag uten at man kan snakke om noe annet🙂 med en gang man skiftet tema, så ble det skiftet tilbake. Om du leser det jeg skrev så skrev jeg at jeg fant en til venninne gjeng altså jeg sluttet ikke å møte de andre🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må man ha felles interesser som sine venner altså? Det visste jeg ikke.

Anonymkode: 7ef41...9f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 21.34):

Har ikke erfaring med å bryte ut fra en vennegjeng, men har erfaring med å være i en vennegjeng som gikk i oppløsning av familiære, jobbmessige og tidsmessige årsaker. Hele gruppa ble oppløst av "hverdagen" og "tidsklemma". 

Men jeg tenker at når venner ikke gir deg noe, at du ikke får noe ut av å være sammen med de, så er det helt fair å melde seg ut. Vennskap skal i utgangspunktet være noe positivt for deg, omså humørmessig der og da. Er det ikke det så er det ikke vits. 

Vennskap skal ikke være en byrde, eller på andre måter noe du sukker og gruer deg over. Da kan man likegodt holde seg for seg selv. 

Du er ung, og det går alltids an å finne nye bekjentskap. Men det har iallfall jeg erfart er vanskelig når man har bikket 30. Isåfall må man oppsøke nettverk som potensielt har kontakter i seg. Klubber, samlinger, aktiviteter, møteplasser osv, gjerne hobbybasert. Kanskje finner du deg ikke bestevenner, men noen å ta en kaffe med innimellom. Det er noe det også. 

Det er iallfall ingen som kommer rekende på døren din når du sitter hjemme og chatter på KG og ser på The Voice, så man må aktivt søke etter bekjentskap.

Du må nesten bare kjenne på det selv. Det er du som avgjør din egen vei. Du må ingenting om du ikke vil det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...