AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #1 Del Skrevet 21. mars 2024 Diverse kalkulatorer sier stort sett at jeg har en basalforbrenning på 1650 kalorier. (BMI på 32) I det siste har jeg hatt et snitt på inntak på 1663 kalorier ca. Jeg er ikke sulten, driver periodisk faste og spiser "riktig". Har gått ned 22 kilo det siste året. Burde man ligge høyere enn basalforbrenning på inntak? Eller kan man ligge omtrent på det? Anonymkode: fe5bf...071 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #2 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Diverse kalkulatorer sier stort sett at jeg har en basalforbrenning på 1650 kalorier. (BMI på 32) I det siste har jeg hatt et snitt på inntak på 1663 kalorier ca. Jeg er ikke sulten, driver periodisk faste og spiser "riktig". Har gått ned 22 kilo det siste året. Burde man ligge høyere enn basalforbrenning på inntak? Eller kan man ligge omtrent på det? Anonymkode: fe5bf...071 Diverse kalkulatorer setter min basalforbrenning mye høyere enn den er i virkeligheten. Så jeg tenker at du må prøve deg fram. To ulike kalkulatorer mener at jeg skal gå ned i vekt på 1600kcal, mens jeg i realiteten (teller kalorier) må ligge under 1300. Og da går jeg bare ned noen hundre gram i uken. Men jeg er normalvektig da. Uansett må du sjekke i praksis hvor mye du kan spise. Men så lenge man ikke er veldig tynn er det ikke noe skadelig å ligge på basalnivået (eller litt under). Anonymkode: 9c0ae...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #3 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Diverse kalkulatorer sier stort sett at jeg har en basalforbrenning på 1650 kalorier. (BMI på 32) I det siste har jeg hatt et snitt på inntak på 1663 kalorier ca. Jeg er ikke sulten, driver periodisk faste og spiser "riktig". Har gått ned 22 kilo det siste året. Burde man ligge høyere enn basalforbrenning på inntak? Eller kan man ligge omtrent på det? Anonymkode: fe5bf...071 Moderne rådgivere sier vel t du aldri (sykdom unntatt) skal legge opp til å spise mindre enn din basalforbrenning. Og den kan du vanskelig regne ut - den er rett og slett den mengde kalorier du personlig i din nåværende livsfase kan spise og gå i null, uten å ha særlig aktivitet. Basalforbrenning går nemlig til viktige ting som drift og vedlikehold av kropp og hjerne. Du ønsker ikke vedlikeholde kropp på underskudd. Men på sikt så går man jo ned i vekt av å innta akkurat nok til vedlikehold, men ikke nok til aktivitet. For, ja, la oss si du forbrenner 1650 i hvile. Da forbrenner du 2000-2500 på en dag med normalt sunn aktivitet. Så på sikt er jo ikke bare helt grunnleggende vedlikehold nok. Vektreduksjon er bare en kort fase av en sunn livsførsel. Vektvedlikehold er den viktigste fasen. Og den flest feiler på. Og så spør folk seg: «hva om jeg ikke i normal aktivitet forbrenner 2000-2500?» Da er løsningen heller enn å senke matinntak å over tid øke normal aktivitet fra dagens normal til «normalt sunn». Som altså skal være såpas høy. (Om, altså, du ikke har sykdom som begrenser evne eller mulighet) Anonymkode: 735b8...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #4 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Diverse kalkulatorer sier stort sett at jeg har en basalforbrenning på 1650 kalorier. (BMI på 32) I det siste har jeg hatt et snitt på inntak på 1663 kalorier ca. Jeg er ikke sulten, driver periodisk faste og spiser "riktig". Har gått ned 22 kilo det siste året. Burde man ligge høyere enn basalforbrenning på inntak? Eller kan man ligge omtrent på det? Anonymkode: fe5bf...071 Er det ikke bedre å ta utgangspunkt i forbruket du har dersom du går ut i fra lavt aktivitetsnivå, og hva du skal ha for å holde vekten, minus 1000 kcal per dag? Anonymkode: 578b4...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #5 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det ikke bedre å ta utgangspunkt i forbruket du har dersom du går ut i fra lavt aktivitetsnivå, og hva du skal ha for å holde vekten, minus 1000 kcal per dag? Anonymkode: 578b4...04e Er i hvert fall slik jeg gjør det, tar mitt daglige kcal-behov og trekker fra 1000 kcal, da skal det tilsvare ca 1 kg i uken. Så lenge det ikke bikker under 1400 kcal så fungerer det fint for min del. Etterhvert som jeg veier mindre og kroppen trenger mindre enerrgi, må jeg jo belage meg på å gå ned maks 0,5 kg i uken. Anonymkode: 578b4...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå