Anette.2003 Skrevet 21. mars 2024 #1 Skrevet 21. mars 2024 Sitat Hei! Jeg og kjæresten min har vært sammen i 3 år, og er nå samboere. Vi har det veldig fint sammen, men i det siste har det vært en ting som har plaget meg veldig og som jeg har hatt veldig dårlig samvittighet for. Det første året vi var kjærester var jeg veldig usikker på meg selv, og mye sjalu, noe som gikk ut over han. Kjæresten min er en veldig energisk person med mye energi, og er veldig glad i å snakke med folk, både gutter og jenter. I starten av forholdet gjorde det meg veldig usikker og sjalu når han snakket med andre jenter. Det var spesielt en jente i vår klasse på videregående jeg ble sjalu for at han snakket med. Dette resulterte i at jeg fant på en løgn til kjæresten min hvor jeg sa at denne jenta hadde sagt at hun ikke likte at han kom å snakket med henne og de andre i hennes gjeng. Dette var ren løgn i et forsøk på å få han til å ikke snakke med henne like mye, sjalusien tok over og jeg tenkte ikke konsekvenser. Et par måneder tilbake ble det snakk om denne jenta, og han nevnte det hun sa om han (det jeg bare hadde funnet på) . Da fortalte jeg han at dette bare var løgn og at jeg sa det fordi jeg var sjalu. Han reagerte med å bli veldig skuffet, noe jeg har full forståelse for. Vi har snakket om dette flere ganger i ettertid, og han forteller at det at han trodde hun ikke likte at han var seg selv og kom å pratet, gjorde han litt usikker på seg selv, da spesielt rundt folk han ikke kjente så godt. Og at han i flere tilfeller begrenset seg selv for å ikke være «for mye». Dette gjør meg så trist, å tenke på at jeg har gjort han vondt på denne måten. At jeg fikk han til å tvile på at han var bra nok. Han har sett hvor dårlig samvittighet jeg har, og forteller meg at dette må jeg legge bak meg, at han ikke tenker på det lenger, og at det er fortid. Han sier også at han nå er sikker på seg selv og ikke bryr seg om hva andre tenker om han uansett. Allikevel klarer jeg ikke slutte å tenke på hvor slemt det var av meg. Jeg er i dag mye tryggere på meg selv og vår relasjon, og sjalusi er ikke lenger et problem slik det var. Men problemet mitt her er at jeg ikke klarer å «gå videre» fra det jeg har gjort, og sliter enormt med dårlig samvittighet. Jeg får ikke endret på det som har skjedd, men jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere denne dårlige samvittigheten. Setter veldig pris på noen råd! 1
petterm Skrevet 22. mars 2024 #2 Skrevet 22. mars 2024 Anette.2003 skrev (7 timer siden): Han har sett hvor dårlig samvittighet jeg har, og forteller meg at dette må jeg legge bak meg, at han ikke tenker på det lenger, og at det er fortid. Han sier også at han nå er sikker på seg selv og ikke bryr seg om hva andre tenker om han uansett. Allikevel klarer jeg ikke slutte å tenke på hvor slemt det var av meg. Jeg er i dag mye tryggere på meg selv og vår relasjon, og sjalusi er ikke lenger et problem slik det var. Men problemet mitt her er at jeg ikke klarer å «gå videre» fra det jeg har gjort, og sliter enormt med dårlig samvittighet. Jeg får ikke endret på det som har skjedd, men jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere denne dårlige samvittigheten. Setter veldig pris på noen råd! Høres ut som om du har en fin og raus kjæreste! Har du mulighet til å få litt profesjonell hjelp? Regner med at du er ferdig med vgs? Hvis du studerer eller går på skole kanskje det finnes noe hjelpetjeneste der? Kanskje fastlegen kan hjelpe deg med å få profesjonell hjelp? Ellers må du bare gjøre som kjæresten din sier og prøve å gå videre.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #3 Skrevet 22. mars 2024 Hvis du har dialog samvittighet, bruk den til å lære noe og å ta bedre valg neste gang. Fortida kan ingen endre. Anonymkode: c4d73...5d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå