AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #1 Del Skrevet 21. mars 2024 Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan / vet noe mer om enn meg. Hvis det er konflikter / demonstrasjoner eller ulike aksjoner for eller mot ting skjer det ofte at en eller flere av aksjonistene sultestreiker. Dette har jeg sett både i Norge og andre land. Etterhvert blir de syke fordi de ikke får i seg mat og eventuelt drikke og blir innlagt på sykehus. Kan noen forklare meg poenget med dette? Altså, jeg skjønner jo at de gjør det for å presse gjennom sin vilje og skape oppmerksomhet rundt sin sak, men hva er greia liksom? Sikkert ikke så veldig sannsynlig, men hadde noen demonstrert mot meg og sultestreiket hadde jeg virkelig ikke brydd meg. Det er jo noe man velger helt av seg selv. Hvorfor skal man la noen "vinne" en konflikt fordi de velger helt av seg selv å ikke spise? Jeg spør fordi jeg faktisk lurer på hva som er pressmiddelet med dette og ikke fordi jeg vil diskutere konkrete saker. Anonymkode: 1861c...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 22. mars 2024 #2 Del Skrevet 22. mars 2024 Det er jo kun for å skape blest og oppmerksomhet om sin sak. Dette gjør at flere leser/hører om saken og gjør seg opp en mening og engasjerer seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
princeofithilien Skrevet 23. mars 2024 #3 Del Skrevet 23. mars 2024 Hvis en politisk fange sultestreiker, og statslederne lar det skje, og fangen dør, så er det jo en risiko for at personen blir asett som en martyr, og folket vender seg mot dem som har latt dette skje. Det har skjedd før, og det er vel det de er redde for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #4 Del Skrevet 8. april 2024 TS her. Jo da jeg ser at det kanskje kan ha betydning feks der noen sitter i fengsel og sultestreiker mot putin i Russland eller lignende saker. Grunnen til at jeg spurte om dette til å begynne med var fordi jeg leste om to stk som sultestreiket i forbindelse med demonstrasjonene i Fosensaken. Ville de kunne blitt sett på som martyrer om de hadde sultet seg ihjel? Anonymkode: 1861c...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Del Skrevet 8. april 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Jo da jeg ser at det kanskje kan ha betydning feks der noen sitter i fengsel og sultestreiker mot putin i Russland eller lignende saker. Grunnen til at jeg spurte om dette til å begynne med var fordi jeg leste om to stk som sultestreiket i forbindelse med demonstrasjonene i Fosensaken. Ville de kunne blitt sett på som martyrer om de hadde sultet seg ihjel? Anonymkode: 1861c...0b1 Det handler ikke om martyr, men å få frem at saken er alvorlig. Og jeg tror nok at staten bryr seg om dette. Særlig når saken dreide seg om menneskerettighetsbrudd fra nettopp staten. Det er sjeldent borgere sultestreiker. Da dreier det seg om alvorlige tema. Menneskerettighetsbrudd, folkemord etc. Anonymkode: 4700b...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå