Gå til innhold

Oppsigelse i sykmeldingstiden...

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert..

Er sykemeldt i jobben min, og på fredagen fikk jeg en tlf fra sjefen om at det går mot dårlige tider økonomisk. De må si opp en del, og jeg står i faresonen pga at jeg ikke er fast enda.

Hva skjer med sykemeldingen min isåfall? Og lønna, ikke minst? Går jeg plutselig over på arb.ledighetstrygd da eller?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/175748-oppsigelse-i-sykmeldingstiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lov å si opp en ansatt som er sykemeldt, dette gjelder arbeidskontrakter uten fastsatt avslutningsdato. Skjer det, kan en anke bestemmelsen om oppsigelse i arbeidsretten. Hvis du har tidsbundet kontrakt, kan det være at denne ikke reforhandles. Når denne går ut vil en i såfall ikke bli sagt opp, kontrakten vil bare løpe ut siden fristen på arbeidsforholdet er utgått.

Ellers er det slik at så lenge sykemeldingen fornyes av lege, som en forlengelse av den gamle, vil trydgeetaten ta utgangspunkt i lønnen du hadde når du var ansatt. Det eneste som betyr noe er at du var i arbeid når du ble syk og fikk sykemelding og mottar sykepenger. Trygdeetaten kan ikke avsluttet dette når en eventuell kontrakt går ut, siden det er arbeidsforholdet ved sykemeldingens start som ligger til grunn.

En venninne av meg ble sykemeldt i august, og hennes kontrakt gikk ut i oktober. Hun får full lønn under sykemeldingsperioden frem til mars siden hun hadde lønnet arbeid når hun ble sykemeldt. Hun ble forklart at så lenge hun hadde lønnet arbeid når hun ble sykemeldt ville hun få full lønn under sykemeldingsperioden siden hun var i jobb når hun ble syk. Hun får sine sykemeldinger forlenget hver fjortende dag av legen.

Det stemmer vel ikke helt at man ikke kan si opp ansatte som er sykemeldte? Har vært på kurs i arbeidsrett med fokus på oppsigelser og advokaten som holdt kurset sa at det var en myte at man ikke kunne bli sagt opp om man var sykemeldt. Man kan ikke bli sagt opp på grunn av at man er sykemeldt, men kan sies opp av annen grunn. (Og om du er så syk at du ikke kan møte på jobb for å få oppsigelsen din, kan arbeidsgiver sende den rekommendert eller med bud, fortsatt i følge advokat-mannen.)

Lover er til for å tolkes, og derfor strides jurister om hva lovene betyr. Så det er ofte at slikt går til arbeidsretten. Og der er det igjen avhengig av hvilke undertekster og retningslinjer som blir oppgitt til å støtte loven. Det var en rettsak i Bergen for noen år siden der en kvinnelig ansatt hadde blitt sagt opp i sykemeldingsperioden, og det var ikke sykdommen som var lagt til grunn for oppsigelse. Retten bestemte her at i dette tilfellet var det urett å gi en oppsigelse.

Videre fremgår det av lovens paragraf 15.4 at "oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker". Nok en gang et tolkningsspørsmål, men bud står ikke nevnt. Det skal levers skriftlig til personen, eller sendes i et rekommandert brev. Arbeidsgiver skal være sikker på at rett person får meldingen.

Annonse

Fant denne også...

§ 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom

(1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.

(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

(3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest.

...og det kan bety mye rart...

I dette tilfellet er det nedbemanning som er årsak til oppsigelse, og så lenge det er flere enn trådstarter som blir oppsagt er det ingen grunn til å betvile arbeidsgivers oppsigelse.

Det er en myte at man ikke kan bli oppsagt under sykemelding, men oppsigelsen skal være begrunnet i noe annet, og det skal sannsynliggjøres at sykemeldingen ikke har noe med dette å gjøre.

Slik jeg har oppfattet det etter at noe lignende skjedde på min arbeidsplass er at en ikke kan si opp noe pga. at de er sykemeldt.

Men, som f.eks. på min arbeidsplass - en hel avdeling ble nedlagt, og alle som jobbet der ble dermed oppsagt. En av de ansatte der er langtidssykemeldt (hun hadde vært sykemeldt i 2 mnd. da avdelingen ble lagt ned) Hun ble også oppsagt, men oppsigelsen hennes trer først i kraft når hun ikke lengre er sykemeldt evt. når ett år er gått (det som måtte komme først). Så hun får altså sykepenger fra trygdeetaten fortsatt.

Men, det blir jo litt værre hvis du egentlig bare er ansatt for en måned, og ikke fast ansatt utover det. Kan du ikke ta kontakt med forbundet som hører til den næringen du jobber innen? De har sikkert bedre svar.

Du avslutter arbeidsforholdet når kontrakten går ut (for dere med tidsbestemt kontrakt). Men du vil fortsatt motta sykepenger etter dette siden du var i arbeid når du ble sykemeldt. Trygdekotnoret må ta kontakt med lege for å forhøre seg om at det foreligger medisinske grunnene til sykepenger. Når du blir friskmeldt, vil du selvfølgelig ikke motta sykepenger.

For personer som ikke har et arbeidsforhold, skal trygdekontoret senest ved 12 ukers sykmelding vurdere om de medisinske vilkår er oppfylt, vurdere tiltak og fatte et skriftlig vedtak om fortsatt rett til sykepenger. ~http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykepenger&path_sub=sykmeldingsregler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...