AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #1 Del Skrevet 21. mars 2024 Er det noen som jobber i bank som kan gi meg noen innspill? Jeg har boliglån, men veldig lav belåningsgrad. Har sjekket estimater for verdien på boligen min på ulike nettjenester, og kommet frem til at den har en belåningsgrad på rundt 40%. Boligen ligger i et pressområde med høy omsetningshastighet, så banken bør ha svært god sikkerhet i den. Banken min gir meg en rente som ikke er konkurransedyktig i det hele tatt, og jeg tror ikke at det nytter å forhandle med dem. Dermed ønsker jeg å flytte lånet til en annen bank. Per i dag jobber jeg i vikariat, og det gjenstående boliglånet tilsvarer ca. 2 x årsinntekt. I tillegg har jeg en del studielån. Spørsmålet mitt er: Da jeg tok opp lånet var jeg fast ansatt. Er det sannsynlig at jeg får flyttet boliglånet mitt over til en annen bank, nå som jeg jobber i vikariat? Beklager dersom jeg spør dumt, men jeg har ikke peiling på dette. Antar at jeg bør ha bedre sjanser ettersom jeg har lav belåningsgrad, men jeg vet jo ikke. Anonymkode: 3fbc6...e8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #2 Del Skrevet 21. mars 2024 Hvilken type utdanning du har, hvilken lønn og hvilket vikariat det er er svært vesentlig. Anonymkode: 94c20...665 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #3 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken type utdanning du har, hvilken lønn og hvilket vikariat det er er svært vesentlig. Anonymkode: 94c20...665 Vil ikke oppgi for mange detaljer her, men jeg tjener ca. 550 000,- i året. Boliglånet er på det dobbelte av dette. Yrket mitt er nok regnet som «trygt», og jeg kunne nok lett fått meg fast jobb med høyere lønn dersom jeg ønsket det. Min nåværende stilling har mye fleksibilitet og noen andre goder som jeg setter pris på, derfor syntes jeg at det var greit med midlertidig stilling og lavere lønn. Anonymkode: 3fbc6...e8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #4 Del Skrevet 21. mars 2024 Jeg kan ikke huske at det har vært noe særlig spørsmål om annet enn årsinntekt når jeg har flyttet lån…? Anonymkode: 409af...41e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #5 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg kan ikke huske at det har vært noe særlig spørsmål om annet enn årsinntekt når jeg har flyttet lån…? Anonymkode: 409af...41e Har du fast jobb så er det jo ikke det. Men har man et vikariat er bankene ofte skeptiske, og dette kan da «forsvares» noen ganger med utdanning/yrke. Jeg fikk boliglån mens jeg kun hadde vikariat fordi banken anså meg som en trygg låntaker i og med at jeg er utdannet sykepleier og fint kan skaffe meg jobb raskt og enkelt hvis jeg ikke fikk forlenget vikariatet der jeg var. Rådgiver i banken sa det var et stort pluss med en så stødig utdanning, da ble jeg ansett som en «tryggere» betaler enn andre yrkesgrupper med muligens mer usikre utsikter. Anonymkode: ed424...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #6 Del Skrevet 22. mars 2024 Det skader ikke å prøve andre banker. Om du har en av disse såkalte trygge jobbene, så er det jo fullt mulig at de vil overse detaljen at det er et vikariat. Hvert fall om du snakker med en person. Men disse datagenererte svarene, kan det vel gå begge veier. Anonymkode: 87f20...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #7 Del Skrevet 22. mars 2024 lånetakere blir vurdert etter kredittverdighet og risiko for misligholdelse av lånet. Anonymkode: 2c094...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #8 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Har du fast jobb så er det jo ikke det. Men har man et vikariat er bankene ofte skeptiske, og dette kan da «forsvares» noen ganger med utdanning/yrke. Jeg fikk boliglån mens jeg kun hadde vikariat fordi banken anså meg som en trygg låntaker i og med at jeg er utdannet sykepleier og fint kan skaffe meg jobb raskt og enkelt hvis jeg ikke fikk forlenget vikariatet der jeg var. Rådgiver i banken sa det var et stort pluss med en så stødig utdanning, da ble jeg ansett som en «tryggere» betaler enn andre yrkesgrupper med muligens mer usikre utsikter. Anonymkode: ed424...c50 Jeg har opplevd det samme. Jeg har til og med vært arbeidsledig, men banken blåste i det for jeg «hadde jo så god utdannelse». Anonymkode: 27f1c...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #9 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 16.35): Vil ikke oppgi for mange detaljer her, men jeg tjener ca. 550 000,- i året. Boliglånet er på det dobbelte av dette. Yrket mitt er nok regnet som «trygt», og jeg kunne nok lett fått meg fast jobb med høyere lønn dersom jeg ønsket det. Min nåværende stilling har mye fleksibilitet og noen andre goder som jeg setter pris på, derfor syntes jeg at det var greit med midlertidig stilling og lavere lønn. Anonymkode: 3fbc6...e8e Neivel, men da får jeg heller ikke svart deg 🤷🏼♀️ Anonymkode: 94c20...665 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 23. mars 2024 #10 Del Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har du fast jobb så er det jo ikke det. Men har man et vikariat er bankene ofte skeptiske, og dette kan da «forsvares» noen ganger med utdanning/yrke. Jeg fikk boliglån mens jeg kun hadde vikariat fordi banken anså meg som en trygg låntaker i og med at jeg er utdannet sykepleier og fint kan skaffe meg jobb raskt og enkelt hvis jeg ikke fikk forlenget vikariatet der jeg var. Rådgiver i banken sa det var et stort pluss med en så stødig utdanning, da ble jeg ansett som en «tryggere» betaler enn andre yrkesgrupper med muligens mer usikre utsikter. Anonymkode: ed424...c50 Ja samme her. Jeg er utdannet sykepleier og har ikke fast jobb. Jeg jobber på tre arbeidsplasser som tilkallingsvikar og tjener bedre siden jeg jobber intensivt. Jeg kunne få 4 mill i boliglån alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå