Gå til innhold

Sum i konfirmasjonsgave tantebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste er å gi rundt 1500 kr hvis man er tante eller onkel. 

Anonymkode: 651a4...372

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det synes jeg avhenger av hvor mange tantebarn dere har, da dere må gi samme sum til alle. 500 er alt for lite og 10.000 kun om dere har ett eller to tantebarn og har råd til det.

Personlig synes jeg 2000 kan være en passende sum.

Anonymkode: 59fbb...674

Ja, ikke sant. Det er 14 barn som skal konfirmeres nå i løpet av 8 år, inkludert mine to. Har tenkt å høre med mine søsken, vurdert å foreslå 1500kr per barn, men synes det er vanskelig.

Vi har ikke veldig god økonomi, men heller ikke veldig dårlig råd. To voksne og to barn - og ingen av konfirmasjonene har lang reisevei med overnatting o.l.

TS

Anonymkode: 7599c...306

Skrevet

1000

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en god idé å snakkes dere søsken i mellom om hvilket nivå dere skal legge dere på. 

Anonymkode: 7f058...e9d

• Liker 2
Skrevet

Jeg endte med å bruke rundt 3000 på gave (smykke) til eldste niese - det var en del mer enn jeg hadde tenkt. Skulle jeg gitt penger, ville jeg nok endt på 1500-2000. Men jeg har bare tre tantebarn med flere år mellom hver og grei økonomi, så jeg skal nok klare å følge opp til de andre to - med mange konfirmanter på kort tid hadde jeg nok lagt meg lavere.

Skrevet

Her ga tanter og onkler mellom 1000 og 2000kr.

Vi ha selv 2000kr til de 3 våre nieser og nevø.  

AnonymBruker
Skrevet

Mange tanter og onkler i familien, grei økonomi på alle, men ikke superbra heller.

Tanter og onkler gir 1500, faddere gir 2000 (en del tanter og onkler som er faddere)

Anonymkode: 16b0e...b1c

Skrevet

Vi gir 1500. Vi gjør selvfølgelig ingen forskjell på de nevøene og niesene vi er faddere til og de vi ikke er. Alle får det samme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi kommer til å gi noen tusen, ja. Vi sparer 400 kr i året i fond til tantebarn - fra fødsel og fram til konfirmasjonen. Så får vi se hvor mye det blir innen den tid.

Anonymkode: 5aa6a...eb5

Har regnet litt på dette. Ser at det blir ca 10 000 kr til konfirmasjonen, ja. Vi satt inn mer enn 400 kr i fondet det første året (fødsel, dåp, ettårsdag). Skal sies at våre tantebarn ikke får julegaver/bursdagsgaver i tillegg, men håper pengegaven kan glede og kommentiø nytte. Foreldrene til tantebarnene har ikke så god økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har regnet litt på dette. Ser at det blir ca 10 000 kr til konfirmasjonen, ja. Vi satt inn mer enn 400 kr i fondet det første året (fødsel, dåp, ettårsdag). Skal sies at våre tantebarn ikke får julegaver/bursdagsgaver i tillegg, men håper pengegaven kan glede og kommentiø nytte. Foreldrene til tantebarnene har ikke så god økonomi. 

Det blir sikkert satt stor pris på, men synes det er rart at dere aldri har gitt en presang til jul eller bursdag gjennom hele oppveksten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det blir sikkert satt stor pris på, men synes det er rart at dere aldri har gitt en presang til jul eller bursdag gjennom hele oppveksten.

Det blir kanskje noen smågaver i tillegg framover, men foreløpig er dem veldig små med 0 interesse for gaver.

AnonymBruker
Skrevet

her er det avtalt 2500kr med min søster. hennes er ferdig konfirmert min 1. av 2. konfirmeres i år. på mannens side er det gitt 1000kr fra oss til to stk tante/onkelbarn, da de gir mye mindre summer til alle markeringer, ikke pga dårlig økonomi.

Anonymkode: 87c0e...f1f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga 1500,- til min niese, og tenker det er en helt grei sum. Mine barn konfirmeres ikke, men alle tantebarna mine konfirmeres, så mtp det synes jeg også 1500,- er nok. 

Anonymkode: 9e526...55d

AnonymBruker
Skrevet

Vi ga 1000kr til de to som var for 3/4 år siden, tipper det blir noe prisjustert til neste «pulje» om 10 år-15 år

Anonymkode: e8fd8...087

AnonymBruker
Skrevet

Vår sånn fikk mellom 500kr og 2000 fra tanter og onkler (de har vidt forskjellige økonomiske situasjoner). Her er gaver ellers i det spennet du nevner, TS. 

Anonymkode: 70ede...935

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vår sånn fikk mellom 500kr og 2000 fra tanter og onkler (de har vidt forskjellige økonomiske situasjoner). Her er gaver ellers i det spennet du nevner, TS. 

Vår SØNN 🤣

Skrevet (endret)

1000 er det minste jeg ville gitt. Føles innafor. Dèt kan jeg spare opp, uten at det velter økonomien. Beveger jeg meg opp mot 3000, ville det føltes for mye. Men 1000 - 1500 skulle jeg greid :nikke:

Endret av Tradegy
AnonymBruker
Skrevet

Stor familie her - har 13 tantebarn. Gir 800,- til konfirmasjon. 

Men spiller ingen rolle hva andre gir. Du må gi ut ifra egen evne. Og slik at det blir likt ved seinere konfirmasjoner dersom du har flere tantebarn. 

Anonymkode: f8e16...c63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gi 2000.

Anonymkode: 4646a...964

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi kommer til å gi noen tusen, ja. Vi sparer 400 kr i året i fond til tantebarn - fra fødsel og fram til konfirmasjonen. Så får vi se hvor mye det blir innen den tid.

Jeg har også spart i fond til mine, men synes det er skikkelig unødvendig å gi 70000+ i konfirmasjonsgave. Både fordi femtenåringer gjerne ikke er på sitt smarteste, og fordi det så lett blir konkurranse om hvem som fikk (og ga) mest. VI ga 5000 til eldste på min side, tenkte det var helt innafor, men det var jo mye mer enn det tanter og onkler (og besteforeldre) på den andre siden ga, så til den neste ga vi litt mindre. Resten av summen har de fått ved behov, ene fikk fordi han ville reise på utveksling og den andre da hun ble voksen og skulle kjøpe leilighet. 

Sorry ser nå at du skrev i året 😅 Vi sparer 500 i mnd, så jeg kjente meg igjen 😅

Endret av solsolsol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...