AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #1 Skrevet 21. mars 2024 Samtidig skriver Nettavisen at vi har et "skyhøy rentenivå". Nei, vi har et normalt rentenivå nå. Skjerpings. https://www.nettavisen.no/okonomi/norges-bank-nordmenn-knuser-sparegrisen/s/5-95-1717778 – Hvis lønnsveksten blir høyere enn det vi anslår, er det selvfølgelig noe vi må ta med oss når vi skal lage ny prognose for prisveksten fremover. Helt isolert sett, vil jo høyere lønnsvekst normalt løfte anslagene for prisveksten og sånn sett trekke i retning av en høyere rente, svarer sentralbanksjef Ida Wolden Bache. Anonymkode: a2b08...334 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #2 Skrevet 21. mars 2024 Og vips så svekket NOK seg, implisitt at renta ihvertfall ikke settes ned til høsten 😉 Kronidioten Ida...... Anonymkode: e506c...a29 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #3 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Og vips så svekket NOK seg, implisitt at renta ihvertfall ikke settes ned til høsten 😉 Kronidioten Ida...... Anonymkode: e506c...a29 Dette er neppe Ida sin feil, skyld heller på den grådige nordmann som ennå ikke fatter konsekvensene av å karre, karre, karre til seg i lønnsoppgjørene. Anonymkode: f2676...648 7 1
Amossa Skrevet 21. mars 2024 #4 Skrevet 21. mars 2024 Jeg hørte pressekonferansen med Norges Bank i dag, og tolket slett ikke dette som advarsler. Norges Bank oppdrag er å få ned inflasjonen til 2%. Det er enda langt dit. Ida Wolden Backe la fram Norges Banks prognose og redegjorde for de vurderinger/forutsetninger som er lagt til grunn for denne. Lønnsoppgjøret var en av usikkerhetsfaktorene. En annen var prisutvikling på importerte varer. Fra forrige gang var ingenting nytt. Fortsatt ser Norges Bank an situasjonen, men tror på en rentenedgang i dette året. At Nettavisen bruker store ord og overdrivelser er vel ikke nytt? 1 1
Majer Skrevet 21. mars 2024 #5 Skrevet 21. mars 2024 Vi har et skyhøyt rentenivå for de som måtte kjøpe bolig da renten var historisk lav. Så det er helt riktig å si at rentenivået er skyhøyt. Samtidig mener jeg det er lurt å begrense lønningene, særlig nå når boligprisene endelig stabiliserer seg og mange med høy utdanning står utenfor arbeidslivet. Vi må gjøre noe med boligprisene sånn at folk tåler en viss rente 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #6 Skrevet 21. mars 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette er neppe Ida sin feil, skyld heller på den grådige nordmann som ennå ikke fatter konsekvensene av å karre, karre, karre til seg i lønnsoppgjørene. Anonymkode: f2676...648 Hvordan er reallønnsnedgang å karre til seg?!? Er det bare bedriftseiere som skal karre til seg mener du, uten å dele med de som faktisk utfører jobben? Anonymkode: a0801...487 9 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #7 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan er reallønnsnedgang å karre til seg?!? Er det bare bedriftseiere som skal karre til seg mener du, uten å dele med de som faktisk utfører jobben? Anonymkode: a0801...487 Jeg ser heller ikke hvordan flere år med reallønnsnedgang er å «karre til seg»… Anonymkode: 24777...bb5 5 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #8 Skrevet 21. mars 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Og vips så svekket NOK seg, implisitt at renta ihvertfall ikke settes ned til høsten 😉 Kronidioten Ida...... Anonymkode: e506c...a29 Hun sa bare det alle inkludert LO burde forstå, at man får ikke inflasjonen ned mot 2 med lønnsøkninger på 5 og 6. Anonymkode: 787dc...e66 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #9 Skrevet 21. mars 2024 Har vått reallønnsnedgang over flere år jeg, har ikke karret til meg noe, men den som er direktør i vårt firma har økt sin lønn med 5 millioner. Hvem karrer til seg? Og bare fordi renta var på 14-17% på 80 tallet, 10% på tidlig 90 tallet så har ikke vi hatt så høy rente på godt over ti år. Da kan man ikke kalle en slik rente normaltilstand. Det er andre tider, andre type lån og ikke minst andre type rentefradrag. Jeg kjøpte min første bolig i 2003, ga 700.000 for den, husker jeg betalte rundt 8000 i måneden ja det var dyrt, men vil si at jeg betaler 30.000 i dag er en del mer. Våre boliger har steget i pris, noe jeg synes er flott. Vi er fortsatt billigere enn mange andre land. Vi hadde krise i 2008/2009 også, boligprisene sank, renta gikk opp så etter et par år normaliserte det seg igjen. Det vil alltid gå opp og ned, slik er økonomien. Jeg håper virkelig lønnsmottakerne nå får oppgang i lønn. Jeg godtar ikke enda ett år med reallønnsnedgang. Anonymkode: 54634...207 1 5
ltfutt Skrevet 21. mars 2024 #10 Skrevet 21. mars 2024 Nå skal vel LO med mange hundre tusen statsansatte true med å kneble landet med storstreik hvis ikke staten nok en gang graver i fellesskapskassa. Hvem er det som vinner på at staten blir enda dyrere og drive, og inflasjonen enda verre og kontrollere. Det blir enda flere usosiale kutt for de som sliter mest. At en må kutte på sykehjemstilbud fordi lærere(som ofte har fått halve utdannelsen sponset av staten med full lønn) skal få "økt kjøpekraft" er helt på tryne. Selv som sosialist har jeg begynt å få LO og peggy langt opp i vrangstrupen. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #11 Skrevet 21. mars 2024 ltfutt skrev (7 minutter siden): Nå skal vel LO med mange hundre tusen statsansatte true med å kneble landet med storstreik hvis ikke staten nok en gang graver i fellesskapskassa. Hvem er det som vinner på at staten blir enda dyrere og drive, og inflasjonen enda verre og kontrollere. Det blir enda flere usosiale kutt for de som sliter mest. At en må kutte på sykehjemstilbud fordi lærere(som ofte har fått halve utdannelsen sponset av staten med full lønn) skal få "økt kjøpekraft" er helt på tryne. Selv som sosialist har jeg begynt å få LO og peggy langt opp i vrangstrupen. Hvilke lærere har fått sponset halve utdannelsen sin med full lønn? Har ikke hørt om en eneste en som har fått det… spesialsykepleiere kan imidlertid være så heldige (noen spesialiteter). Staten vinner i alle fall ikke hvis det er umulig å rekruttere høyst nødvendig arbeidskraft. Anonymkode: 24777...bb5 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #12 Skrevet 21. mars 2024 Det er en myte at lønnsøkningene har så stor og direkte innvirkning på inflasjonen. Man unngår å tenke på sparerate og det er lite penger sett opp mot alle sinnsykt dyre statlige prosjekt som settes i gang. Selv innenlands er det altså andre faktorer virker inn. Inflasjonen er i høy grad importert. Det får vi ikke gjort noe med. Høy rente virker ikke på turbosveisene som opererer i valutamarkedet. De blir ikke fristet. Rentevåpenet er er sløvt. Idiotisk at det nok en gang skal være vanlige folk som må lide her. Det er det eneste de kan gjøre? Det er i alle fall det eneste de vil gjøre.. Anonymkode: ce916...4de 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #13 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hun sa bare det alle inkludert LO burde forstå, at man får ikke inflasjonen ned mot 2 med lønnsøkninger på 5 og 6. Anonymkode: 787dc...e66 Ja men det er 5-6 av en liten faktor på inflasjonen. Anonymkode: ce916...4de
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #14 Skrevet 21. mars 2024 ltfutt skrev (7 minutter siden): Nå skal vel LO med mange hundre tusen statsansatte true med å kneble landet med storstreik hvis ikke staten nok en gang graver i fellesskapskassa. Hvem er det som vinner på at staten blir enda dyrere og drive, og inflasjonen enda verre og kontrollere. Det blir enda flere usosiale kutt for de som sliter mest. At en må kutte på sykehjemstilbud fordi lærere(som ofte har fått halve utdannelsen sponset av staten med full lønn) skal få "økt kjøpekraft" er helt på tryne. Selv som sosialist har jeg begynt å få LO og peggy langt opp i vrangstrupen. Jeg er statsansatt etter mange år i det private. Lønna går bare opp opp opp. I det private måtte vi være ansvarlige. Nå er jeg selv med på å kjøre dette landet i grøfta. Fagforeningene må snart skjønne at hvis det ikke skal bli en kjempesmell så må folk flest ha MYE mindre i lønnsøkning. Lønna skal ikke matche prisstigningen. Noen over her syter over at sjefen har økt lønna med 5 millioner. Det er det aller minste problemet! Folk må slutte å syte over dårlig lønn fordi noen andre tjener bedre enn dem. Folk flest må MYE ned i reallønn de neste årene. AP-sosialisme er ute, nå må det ryddes opp de neste årene. Anonymkode: 7dabe...9fb 2
ltfutt Skrevet 21. mars 2024 #15 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke lærere har fått sponset halve utdannelsen sin med full lønn? De jeg kjenner jobber i grunnskolen. De etterutdannet seg i to år med full betaling. Kjenner også lærere som jobber i f.eks videregående skole som tar ekstra studiepoeng. Dette gjør de med full lønn, og når de har innhentet disse studiepoengene så har de i tillegg rett på mer betaling. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #16 Skrevet 21. mars 2024 14 minutter siden, ltfutt said: Selv som sosialist har jeg begynt å få LO og peggy langt opp i vrangstrupen. Selv som ikkesosialist er det nesten så jeg skulle ønske Jens Stoltenberg hadde blitt sentralbanksjef. Utelukkende for å se Peggy manøvrere i spagaten uten å måtte kritisere sentralbanken som hun gjør nå. For Jensemann hadde jo hatt samme virkelighet å forholde seg til som Ida, men LO måtte brukt en helt annen retorikk. Anonymkode: 787dc...e66
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #17 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hun sa bare det alle inkludert LO burde forstå, at man får ikke inflasjonen ned mot 2 med lønnsøkninger på 5 og 6. Anonymkode: 787dc...e66 Det jeg mente er at dersom (jeg så ikke pressekonferansen) hun forespeilet at renta skal ned allerede i September - så påvirker det markedet til å tro nettopp dette - og vips svekket NOK seg....den har forøvrig allerede svekket seg siste par ukene fordi rentenedgangen i USA og Eurosonen ser ut til å bli utsatt...derfor henger det overhodet ikke på greip dersom Ida sa at renta skal ned i Norge i September....tenker vi sier 2025 før den kan settes ned, dersom man skal ta hensyn til krona.... 😉 Lønnsøkningene har bittelite å si, men enkelte bruker det som unnskyldning for å slippe å ta anvaret for krona.... 😉 Anonymkode: e506c...a29
ltfutt Skrevet 21. mars 2024 #18 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Utelukkende for å se Peggy manøvrere i spagaten uten å måtte kritisere sentralbanken som hun gjør nå. Tja. Tviler på at en hadde sett den store forskjellen hverken fra Jens eller LO.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #19 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er statsansatt etter mange år i det private. Lønna går bare opp opp opp. I det private måtte vi være ansvarlige. Nå er jeg selv med på å kjøre dette landet i grøfta. Fagforeningene må snart skjønne at hvis det ikke skal bli en kjempesmell så må folk flest ha MYE mindre i lønnsøkning. Lønna skal ikke matche prisstigningen. Noen over her syter over at sjefen har økt lønna med 5 millioner. Det er det aller minste problemet! Folk må slutte å syte over dårlig lønn fordi noen andre tjener bedre enn dem. Folk flest må MYE ned i reallønn de neste årene. AP-sosialisme er ute, nå må det ryddes opp de neste årene. Anonymkode: 7dabe...9fb Snakk for deg selv - min reallønn har gått ned over mange år, og jeg jobber i staten. De som driver inflasjonen nå er eksportnæringen som går så det koster grunnet en lav krone - samt bankbransjen - som får store bonuser grunnet stor rentedifferense på utlån og innskudd. Selvfølgelig får dette innvirkning på hva resten av samfunnet krever i lønn.....å tro noe annet er utopi... Anonymkode: e506c...a29 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #20 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er statsansatt etter mange år i det private. Lønna går bare opp opp opp. I det private måtte vi være ansvarlige. Nå er jeg selv med på å kjøre dette landet i grøfta. Fagforeningene må snart skjønne at hvis det ikke skal bli en kjempesmell så må folk flest ha MYE mindre i lønnsøkning. Lønna skal ikke matche prisstigningen. Ok, hvis du sier det… Det er de samme folkene som har akseptert lavere lønn fordi de har hatt gode pensjonsordninger. Siste rest av ekstra pensjonsgoder er tatt vekk i disse dager. Hvorfor i all verden skulle de gå med på nok ett oppgjør med reallønnsnedgang? Det skjer ikke. Anonymkode: ce916...4de 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå