Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Tok nylig noen blodprøver. Der viste det seg at mitt ldl kolesterol er på 4,8. Har forstått at dette er høyt, men har lite kunnskaper om dette selv.

Er dette livsfarlig høyt?

Er det andre på min alder med tilsvarende verdier?

Jeg er 30 år. 

Mvh

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
123fir skrev (23 minutter siden):

Hei! 

Tok nylig noen blodprøver. Der viste det seg at mitt ldl kolesterol er på 4,8. Har forstått at dette er høyt, men har lite kunnskaper om dette selv.

Jeg er 30 år. 

Mvh

Hva som er livsfarlig strides det om, og personlig tror jeg ikke kolesterol er så farlig i seg selv, men heller skaper sykdom når man får plakkdannelser osv i tillegg til det høye kolesterolet. Ser vi på homozygote for kl-vs blant jøder i Israel ser vi at mutasjonen fører til at man nesten er garantert å få hjerneslag. Denne mutasjonen er særlig knyttet til to ting: høyt kolesterol og hyperkalsemi.

Men ser man på en annen gruppe med denne mutasjonen, nemlig briter, så ser man ikke noe særlig økt risiko for hjerneslag. Hvorfor? Man antar at britene blir mye mindre eksponert for sollys, noe som igjen gjør at de ikke har økt risiko for hyperkalsemi, men fremdeles har høyt kolesterol

Du bør naturligvis redusere kolesterolet ditt, men hvordan du skal gjøre det avhenger naturligvis av dine apoe varianter. Har du noen i nær familie med demens er det stor sannsynlighet for at kolesterolsenkende legemidler har dårlig effekt på deg og at du heller må fokusere mer på kosthold. Har du ikke demens i familien kan du nok få god effekt av tabletter og 

Endret av Majer
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
123fir skrev (6 timer siden):

Hei! 

Jeg er 30 år. 

Mvh

Jeg har lignende tall. Husker ikke nøyaktig nå. Men siden det gode kolesterolet (HDL) og triglyserider er på et bra nivå hos meg, så gjøres det ingenting med det.

Anonymkode: 9dbe9...930

Skrevet

En bør spørre om det foreligger grunnlag for vurdering av familiær hyperkolesterolemi. Særlig om det foreligger hjerteproblemer i slekten. Alt for mange går rundt med disse genfeilene uten å vite det, noe som har store konsekvenser for hjertehelsen. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har lignende tall. Husker ikke nøyaktig nå. Men siden det gode kolesterolet (HDL) og triglyserider er på et bra nivå hos meg, så gjøres det ingenting med det.

Er du forholdsvis ung også?

Skrevet
Gregarious skrev (31 minutter siden):

En bør spørre om det foreligger grunnlag for vurdering av familiær hyperkolesterolemi. Særlig om det foreligger hjerteproblemer i slekten. Alt for mange går rundt med disse genfeilene uten å vite det, noe som har store konsekvenser for hjertehelsen. 

Min far hadde visstnok høyt kolesterol i ung alder, så har tenkt tanken på om det kan være genetisk betinget ja 

Skrevet
123fir skrev (14 minutter siden):

Min far hadde visstnok høyt kolesterol i ung alder, så har tenkt tanken på om det kan være genetisk betinget ja 

Da bør du definitivt få en vurdering, helst av kardiolog/spesialist. Behandling med statiner har svært god effekt, men jo tidligere behandling starter til bedre. En må også være klar over at ikke alle fastleger er oppdaterte på dette. Selv uten kjent genfeil kan en ha polygenetiske forandringer. Altså mange små gen-feiler som til sammen øker kolesterolet, disse bør også vurderes behandlet. 

Skrevet
Gregarious skrev (18 minutter siden):

Da bør du definitivt få en vurdering, helst av kardiolog/spesialist. Behandling med statiner har svært god effekt, men jo tidligere behandling starter til bedre. En må også være klar over at ikke alle fastleger er oppdaterte på dette. Selv uten kjent genfeil kan en ha polygenetiske forandringer. Altså mange små gen-feiler som til sammen øker kolesterolet, disse bør også vurderes behandlet. 

Skal det 😊 Ble kalt inn til ny time allerede neste uke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 32, og har gått på kolestrolmedisiner i 2 år nå. Prøvde først livsstilendring, selv om jeg allerede var slank og aktiv. Kuttet alkohol, snop og trente slavisk 4 dager i uka i 6 mnd, likevel økte kolestrolet på neste måling. Skikkelig deprimerende. Har tatt gentest som var negativ, men mamma har også høyt kolesterol og har hatt flere infarkter. 

Anonymkode: 1dc6f...eb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
123fir skrev (23 timer siden):

Er du forholdsvis ung også?

Jeg var det den gangen, var vel tidlig i trettiårene. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (På 21.3.2024 den 20.48):

Kan en av disse små gen-feiler være S-Lp(a)? Man skal helst ha verdier under <250, min mor hadde en verdi på rett over 1000. Har skjønt det er en faktor som generelt øker risiko for blodpropp og at medisiner ikke ville hjelpe. Og en verdi på 1000 gir betydelig risiko.

Prøvde å ta dette opp med fastlegen, men han hadde aldri hørt om denne prøven en gang. Han mente jeg ikke burde bekymre meg. Er 34 år og har kolesterolverdier i grenseland, P-LDL på 4,6, P-HDL-kolesterol på 1, men totalkolesterolet P-kolesterol var fortsatt innenfor med 5,7. P-Triglyserid på 1,90. Disse prøvene ble tatt da jeg var 32. Jeg spurte om å ta prøver fordi jeg har betydelig familiehistorikk med hjerteinfarkt, far med første i 40-årsalder, og begge hans foreldre døde av dette da de var i 50 og 60-åra (var nok litt livstiltsbetinget da de nok røykte), og faren min røykte jo heftig fra slutten av tenårene til hjerteinfarktet i 40-åra. Mener jeg kanskje har tatt gentesten for familære varianten og den var negativ. Min mor var iallfall negativ på den.

Fastlegen sa at visst jeg hadde vært 40 år, så hadde det vært grunn til å kanskje begynne å tenke på tiltak, men basert på alderen min så var det per nå ikke økt risiko med disse verdiene. Han mente jeg ikke trengte å sjekke verdiene før i 40-åra. En vikarlege jeg var innom mente kanskje det var greit å følge med å feks. ta nye prøver etter 2 år siden det var såpass i grenseland.

Anonymkode: 57438...ddb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...