AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #1 Del Skrevet 21. mars 2024 Jeg og mann gift siden 2022. Han er ikke far til min 7-åring. Jeg og barnefar har delt foreldreansvar, men jeg har fast bosted. Min mann har ikke barn fra før og vi har ingen felles. Min mann er altså strengt tatt barnløs. I år ser vi at mannen min får barnets kontoer som formue, og han har fått halve foreldrefradraget for mitt barn - i skattemeldingen. Dette har ikke skjedd før, da har jeg fått alt. Barnefar har ikke fått noe knyttet til barnet på sin skattemelding - ikke kontoer eller noe. Hva har skjedd her? Synes jo dette er litt rart. Jeg har tidligere tatt ansvar for alt (fått fullt foreldrefradrag selv og hele barnets «formue» på meg). Når jeg så at jeg kun fikk halvt foreldrefradrag og halv formue for barnet tenkte jeg jo klart at andre halvpart gikk til barnefar og måtte endres. Men så ser jeg det er på min mann? Jeg og min mann har 100% felles økonomi, også hva angår barnet, så det spiller absolutt ingen rolle for oss altså Jeg synes bare det er litt rart, at han har fått det og ikke barnefar? Er det riktig bare fordi vi nå er gift? At barnets far skyves ut av sånne ting og min mann overtar? Det høres jo merkelig ut. Anonymkode: f55c5...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #2 Del Skrevet 21. mars 2024 Aner ikke hvorfor det skjer, men samme skjer hos oss. Jeg har fått hans barn opp på min skattemelding, og han får mine barn... Anonymkode: 9fab2...d72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #3 Del Skrevet 21. mars 2024 Det er fordi dere er gift. Det er bare å endre på det før dere leverer inn. Anonymkode: aa9df...e34 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #4 Del Skrevet 21. mars 2024 Fordi dere er gift og barnet har fast bosted hos dere. du kan endre på det, men Skatteetaten vil igjen dele det 50/50 mellom dere neste år. Anonymkode: 8ea06...687 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #5 Del Skrevet 21. mars 2024 Selv om man er gift så skal ikke barn som ikke er felles havne på mors mann.. Det må ha skjedd en feil hos skatteetaten. Mors mann har ingen rett på noe skattefordeler for et barn han ikke er far for selv om han er gift. Anonymkode: b0989...737 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #6 Del Skrevet 21. mars 2024 Kontoene er vel egentlig på deg, og dermed også på ham Anonymkode: 468ab...939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #7 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selv om man er gift så skal ikke barn som ikke er felles havne på mors mann.. Det må ha skjedd en feil hos skatteetaten. Mors mann har ingen rett på noe skattefordeler for et barn han ikke er far for selv om han er gift. Anonymkode: b0989...737 Men slik er det i praksis. Anonymkode: 3179e...e8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #8 Del Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selv om man er gift så skal ikke barn som ikke er felles havne på mors mann.. Det må ha skjedd en feil hos skatteetaten. Mors mann har ingen rett på noe skattefordeler for et barn han ikke er far for selv om han er gift. Anonymkode: b0989...737 Det forventes at ny mann forsørger barnet. Mor mister aleneforsørger tillegg om de bare flytter sammen. Da skal man også dra nytte av fordeler med det å ha barn i mine øyne. Anonymkode: ae92d...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #9 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Aner ikke hvorfor det skjer, men samme skjer hos oss. Jeg har fått hans barn opp på min skattemelding, og han får mine barn... Anonymkode: 9fab2...d72 Pleier dere endre på det? Vi har felles økonomi så det spiller ingen rolle - da kan det bare stå sant? Anonymkode: f55c5...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #10 Del Skrevet 24. mars 2024 Mener gifte uten felles barn får automatisk forsørgeransvar for barn som bor i felles hjem. Da har han jo rett på fradrag og? Han er vel med på å fø på barnet? Anonymkode: add18...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #11 Del Skrevet 25. mars 2024 Er samme her også, både kontoer og barnepensjon (biologisk far er død for mange år siden). Vi har dog alltid hatt felles økonomi, så ikke noe problem sånn sett. Men jeg og synes det var rart at de gjorde det sånn. Anonymkode: ba10e...8a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glød Skrevet 26. mars 2024 #12 Del Skrevet 26. mars 2024 Vi er ikke gift, men samboeren fikk fradraget for mitt særkullsbarn som bor fast hos oss fra og med da vi flyttet sammen. Har måttet endre på det hvert år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå