Gå til innhold

1 million kroner - bruke på hva?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om du arvet 1 million kroner, og var allerede gjeldfri huseoer, singel og uten barn, hva ville du brukt pengene på? 

Ingen fjasesvar takk. Trenger råd / ideer. 

Anonymkode: bd026...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har såpass på konto ++ akkurat nå. Det er øremerket ny bil i løpet av året, samt å få inn hagearkitekt for en del av hagen. 

Vi får nok en større arv etterhvert, da kjøper vi fritidsbolig. 

Om jeg allerede var gjeldsfri, og ikke hadde noe å bruke pengene på, så ville jeg nok skrudd opp feriebudsjettet noen knepp en periode. Reist litt mer, valgt femstjerners hotell og gode restauranter. Og unnet meg noen fine ting. 

Anonymkode: b9a2a...d2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville investert dem slik at jeg kunne gå av med AFP når den tid kommer og fortsatt hatt romslig økonomi.

Anonymkode: 1e880...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville kjøpt meg leilighet i Spania, brukt den selv på vinteren, og leid den ut på sommeren. Jeg har kronisk fysisk sykdom, som er mye bedre i varmen.

Anonymkode: e9d39...492

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Investert i fond eller høyrente konto og deretter i pensjon

Anonymkode: aafed...3bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville pusset opp boligen jeg eier, bygget garasje, ordnet livet lettere ved å leie vaskehjelp, reist litt og investert litt.
Kanskje båt eller hytte?

Anonymkode: c0759...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville kjøpt meg leilighet i Spania, brukt den selv på vinteren, og leid den ut på sommeren. Jeg har kronisk fysisk sykdom, som er mye bedre i varmen.

Anonymkode: e9d39...492

Jeg også, men da holder ikke 1 millon, prisene har steget mye.

Anonymkode: c0759...9df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

*svaret mitt forutsatte at pensjonssparing er på plass, det har vært prioritert over alt annet enn bolig så langt i livet. Og ville også blitt prioritert over det jeg oppsummerte over om jeg ikke hadde det på stell.

Anonymkode: b9a2a...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i samme situasjon nå, men litt mer enn 1 mill. Har vurdert å kjøpe enda en utleieleilighet, men foreløpig har jeg plassert pengene i fond. 

Anonymkode: 7cd1c...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Om du arvet 1 million kroner, og var allerede gjeldfri huseoer, singel og uten barn, hva ville du brukt pengene på? 

Opprett aksjesparekonto.

sett pengene i fond 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS HER. Har 50k i fond, men synes avkastningen er dårlig. Drar inn over 3k på sparekonto pr mnd pr idag på den millionen, og da er pengene fritt tilgjengelig. Jeg er ingen gambler, jeg er overforsiktig og ønsker absolutt ikke å tape penger. 

Å bruke penger på luksus er ikke min greie. Synes det å kaste bort penger. Er vel det mange kaller litt gjerrigknark etter mange år som ufør med lav trygd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok kjøpt meg ny bil, om jeg ikke hadde det fra før av 😊 

Så hadde jeg tatt en skikkelig shoppingtur 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS HER. Har 50k i fond, men synes avkastningen er dårlig. Drar inn over 3k på sparekonto pr mnd pr idag på den millionen, og da er pengene fritt tilgjengelig. Jeg er ingen gambler, jeg er overforsiktig og ønsker absolutt ikke å tape penger. 

Å bruke penger på luksus er ikke min greie. Synes det å kaste bort penger. Er vel det mange kaller litt gjerrigknark etter mange år som ufør med lav trygd 

Hvilke fond har du, og hvor lenge har du hatt dem? Fond er langsiktig sparing. Det går opp og ned. Man må tåle å sitte stille når det går ned. Det er ingen ting som er gratis lunsj: Vil du ha mulighet for høy avkastning, innebærer det risiko. Kan du ikke akseptere det, må du spare på høyrentekonto. 

Anonymkode: 7d049...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fond. Og en dyr ferie!

Anonymkode: 7d049...29f

Fond er sikkert lurt. Men en dyr ferie? Hvorfor det? Pengene forsvinner raskt. 1 million er ikke så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du bør i hvert fall få deg en sparekonto med bedre rente.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

TS HER. Har 50k i fond, men synes avkastningen er dårlig.

Hva betyr "dårlig avkastning" ?

En global indeksfond koster rundt 0,2% og har gått mer enn 20% i 2023. Om fondet ditt er langt unna så bør du vurdere salg.

Jeg tviler på at en sparekonto kan slå 15 år i fond.

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Om jeg hadde arvet 1 mill, så hadde jeg investert i en større ferie, humankapital i form av kursing / studie og en ny bil.

Det som er til overs, muligens ikke mer enn 200k, hadde jeg da investert langsiktig i fond.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du bør i hvert fall få deg en sparekonto med bedre rente.

Sant nok. Flytter ts sparepengene over til en av de bedre bankene som tilbyr månedlig kapitalisering, så bør han eller hun få et sted mellom 3750 (Santander) og 4090 (Kraft) i måneden – uten begrensninger. Enkelt er det også.

Anonymkode: 383d5...4b0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva du bør gjøre med pengene avhenger litt av hvor du er i livsløpet ditt? Hvor mange år er det igjen til du blir pensjonist? Eller er du ufør med lav trygd i dag? Ca hvor gammel er du? 

Anonymkode: 383d5...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Endret av Keiko99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...