Gå til innhold

Er glutenfritt veldig mye mer kaloririkt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må over på glutenfri kost, samtidig prøver jeg å gå ned i vekt. Jeg tenker å prøve å spise mest naturlig glutenfritt, men noen ganger må jeg jo ty til glutenfritt mel og andre ting. 
Har hørt og lest noe om at det er mer kaloririkt, men finner liksom ikke veldig mye om dette. :) 

Anonymkode: 2be79...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ofte veldig mye stivelse i glutenfrie erstatningsprodukter. Jeg unngår disse så langt jeg kan, de metter lite og er fulle av kalorier. Å spise naturlig glutenfritt, som du nevner, er mye bedre for deg. 
Jeg har hatt cøliaki i ti år og synes det er ganske problemfritt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (8 minutter siden):

Det er ofte veldig mye stivelse i glutenfrie erstatningsprodukter. Jeg unngår disse så langt jeg kan, de metter lite og er fulle av kalorier. Å spise naturlig glutenfritt, som du nevner, er mye bedre for deg. 
Jeg har hatt cøliaki i ti år og synes det er ganske problemfritt. 

Hva gjør du til frokost? Det er det måltidet jeg har mest problemer med. Jeg liker ikke yoghurt, spist meg lei på havregrøt. Savner veldig brød, men ikke funnet noen som er gode. :) 
Vil helst holde meg til naturlig glutenfritt, og håper jeg får til det. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser havregrøt til frokost og har alltid gjort det, så det kan jeg ikke hjelpe så mye. Noen ganger i helgene lager jeg omelett med spinat, det er veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ønsker å fortsette å spise brød bør du absolutt bake selv. Det finnes mange gode oppskrifter. Det finnes knapt noen mat som har lengre ingrediensliste enn glutenfritt brød fra butikken, de er tilsatt ekstremt mye som ikke er mat.

Ellers er jo egg en slager til frokost.

Anonymkode: 29d5b...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glutenfrie prossesserte produkter er ofte mye dårligere produkter enn de med gluten i, grunnet alt ekstra greier de putter i dem. 

Jeg spiser rent kjøtt som er det mest næringsrike, og inneholder ingen drittstoffer. Spiser gjerne med poteter og grønnsaker. Sausen er den som ofte er mest utfordrende, men det finnes gode sauser som er uten drittstoffer og som smaker bra.

Glutenfri bakemikser og slikt smaker så dårlig at jeg brekker meg. Aldri livet om jeg spiser noe fra et slikt brød 🤢

Anonymkode: 41d80...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva gjør du til frokost? Det er det måltidet jeg har mest problemer med. Jeg liker ikke yoghurt, spist meg lei på havregrøt. Savner veldig brød, men ikke funnet noen som er gode. :) 

Ts

Jeg spiser mye salat, har alltid en stor bolle i kjøleskapet. Er jeg i siget har jeg gjerne to boller, en med typisk grønn salat med paprika, agurk m.m. i, den andre en råkostsalat (raspet gulrot, kålrabi og/eller kål med ev. purreløk, løk, eple eller annet som passer i).

Jeg damper gjerne potet og grønnsaker også i større porsjoner slik at jeg i perioder også har dette som et alternativ som er greit til pålegg. Potetsalat er jo også god, men kan bli mektig og mye kalorier om du bruker mye dressing på - jeg synes en variant med bare litt olivenolje, sennep og sitron kan være godt også.

Har jeg overskudd lager jeg en slags grønnsaksomelett i langpanne i stekeovnen. Lager en eller to slike langpanner i slengen, kutter opp i biter og fryser ned, det blir nesten som pizzastykker - som jeg bruker også til frokost eller lunsj. Har ikke oppskrift, har funnet lignende på youtube og bare prøvd meg frem. Rasper f.eks. gulrot, squash, potet eller hva jeg måtte ha i hus, og småhakker løk, hvitløk. Pass på at hvis du bruker squash så må du raspe den for seg selv, eller først, og så skvise ut væsken! Bland alt og krydre etter hva du liker, og ha i sammenvipede egg og fordel i langpanne (med bakepapir i, eller smurt form). Du kan variere med å ha i litt skinke, spekeskinke, fenalår, fårepølse o.l., ev. ha i eller oppå ost også, om du tåler det. Jeg lager oftest "vegetar"-varianten, og så legger jeg pålegg og kanskje ruccola eller friske urter på toppen når jeg skal spise. Skjærer dem opp i passende stykker og fryser dem ned (lurt å da la bakepapiret sitte under hvert stykke, så er det enklere å få dem fra hverandre i fryseren. Forresten, jeg har gjerne havregryn i også, om jeg har i hus, for å trekke litt av væsken fra grønnsakene, bruker bare en morter for å få havregryna litt mer melete. Tror jeg steker dem på ca 180 grader, husker ikke hvor lenge, tar det på gefühlen, da det kan variere litt med hvor mye jeg fyller i av røren (prøver å ha dem ca samme høyden som tradisjonell pizzastykker, blir det tynnere faller stykkene lett fra hverandre, i hvert fall om man ikke bruker ost i/på også.

Og fordi alt dette krever struktur og planlegging og gjennomføring, så har jeg nå reoppdaget havregrøt igjen ;) For å ha noe lettvint som jeg kan spise raskt. Har da litt hirse i havregrøten, litt mandelsmør og bær.

Anonymkode: 71301...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Glutenfrie prossesserte produkter er ofte mye dårligere produkter enn de med gluten i, grunnet alt ekstra greier de putter i dem. 

Jeg spiser rent kjøtt som er det mest næringsrike, og inneholder ingen drittstoffer. Spiser gjerne med poteter og grønnsaker. Sausen er den som ofte er mest utfordrende, men det finnes gode sauser som er uten drittstoffer og som smaker bra.

Glutenfri bakemikser og slikt smaker så dårlig at jeg brekker meg. Aldri livet om jeg spiser noe fra et slikt brød 🤢

Anonymkode: 41d80...db3

Apropos sauser så synes jeg det er enkelt å lage selv, og blir mye bedre. Jeg tåler heller ikke melk lenger, så det gjør det litt mer utfordrende, men har funnet ut av det også. Så forsøk deg frem :) 

Tåler man melkeprodukter er det kjempegodt å ha litt finhakket løk i stekepannen og røre inn litt rømme, sitron og ev. ferske urter. Tar 1-2 minutter, og man får kjempegod saus til fisk.

Jeg lager en del "fløtesaus" til kjøtt - veldig godt om man tåler fløte, men prøver man seg frem med krydder og ulike mål, så kan man få omtrent like gode sauser med f.eks. havrefløte (men der fløten kan putre med sausen lenge, så blir fløtesaus med havrefløte best og får best konsistens hvis man har i havren rett før servering). Leker meg med krydder der også. Vil jeg ha finere saus bruker jeg rød- eller hvitvin i, men absolutt ikke nødvendig for å lage en veldig god saus.

Vurderer å prøve denne i påsken: https://www.godt.no/oppskrifter/tilbehoer/saus/9956/roedvinssaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg må over på glutenfri kost, samtidig prøver jeg å gå ned i vekt. Jeg tenker å prøve å spise mest naturlig glutenfritt, men noen ganger må jeg jo ty til glutenfritt mel og andre ting. 
Har hørt og lest noe om at det er mer kaloririkt, men finner liksom ikke veldig mye om dette. :) 

det er ikke nødvendigvis mer kaloririkt, men det er ofte veldig mye raske karbohydrater i glutenfrie erstatningsprodukter. De er ofte basert på rismel eller maismel, og fullkornsvarianter eksisterer knapt.

Anonymkode: 1509c...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

jeg tenker du bør jobbe med å bli venn med havregrøten igjen, f.eks ved å finne nye måter å jazze den opp på, for den er et helt uvurderlig element i et GF kosthold, som ellers mangler kvalitetskorn

Anonymkode: 1509c...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts

Jeg spiser enten havregrøt kokt på nøttemelk toppet med bær og hjemmelaget peanøttsmør, chiapudding med kokosmelk og friske bær eller glutenfritt knekkebrød med linsepostei,rødbeter og spirer.

Anonymkode: d0e3e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Apropos sauser så synes jeg det er enkelt å lage selv, og blir mye bedre. Jeg tåler heller ikke melk lenger, så det gjør det litt mer utfordrende, men har funnet ut av det også. Så forsøk deg frem :) 

Tåler man melkeprodukter er det kjempegodt å ha litt finhakket løk i stekepannen og røre inn litt rømme, sitron og ev. ferske urter. Tar 1-2 minutter, og man får kjempegod saus til fisk.

Jeg lager en del "fløtesaus" til kjøtt - veldig godt om man tåler fløte, men prøver man seg frem med krydder og ulike mål, så kan man få omtrent like gode sauser med f.eks. havrefløte (men der fløten kan putre med sausen lenge, så blir fløtesaus med havrefløte best og får best konsistens hvis man har i havren rett før servering). Leker meg med krydder der også. Vil jeg ha finere saus bruker jeg rød- eller hvitvin i, men absolutt ikke nødvendig for å lage en veldig god saus.

Vurderer å prøve denne i påsken: https://www.godt.no/oppskrifter/tilbehoer/saus/9956/roedvinssaus

Havrefløte kan være en risiko for de med cølaki. Jeg lager enten selv av cashewnøtter eller så bruker jeg soyabasert.

Anonymkode: d0e3e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...