Gå til innhold

Hvor mange millioner må man ha for å pensjonere seg tidlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i staten og blir tilnærmet mindtepensjonist. Har bolig til ca 12 millioner med lån på ca 1,9. Har kanskje 20 millioner «på bok» (investert i lett omsettelige verdier). Pga de høye verdiene og et årlig utbytte betaler jeg også veldig mye i skatt - nesten alt jeg har utbetalt i lønn. Har egentlig lyst til å slutte å jobbe før jeg blir 60 (om 5 år) men er usikker på om jeg har råd (tenker å ikke bruke opp alle verdiene mens jeg lever, for jeg vil at barna skal Arve noe også).

Hva må til for at man skal pensjonere seg tidlig. 

Anonymkode: 0ef98...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber i staten og blir tilnærmet mindtepensjonist. Har bolig til ca 12 millioner med lån på ca 1,9. Har kanskje 20 millioner «på bok» (investert i lett omsettelige verdier). Pga de høye verdiene og et årlig utbytte betaler jeg også veldig mye i skatt - nesten alt jeg har utbetalt i lønn. Har egentlig lyst til å slutte å jobbe før jeg blir 60 (om 5 år) men er usikker på om jeg har råd (tenker å ikke bruke opp alle verdiene mens jeg lever, for jeg vil at barna skal Arve noe også).

Hva må til for at man skal pensjonere seg tidlig. 

Ring en økonomisk rådgiver.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok midler til å pensjonere deg i dag. Spørsmålet er egentlig hvorvidt du ønsker å bruke opp kapitalen din eller om du kun skal leve av avkastningen.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du seriøs? Ingen som jobber i staten blir minstepensjonister og du har verdier nok til å slutte å jobbe i morgen.

Anonymkode: 897d7...1f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Er du seriøs? Ingen som jobber i staten blir minstepensjonister og du har verdier nok til å slutte å jobbe i morgen.

Anonymkode: 897d7...1f2

Jo, det kan man vel, hvis man ikke har jobbet 30 år og ikke hatt høy lønn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, Schmuhu said:

Du har nok midler til å pensjonere deg i dag. Spørsmålet er egentlig hvorvidt du ønsker å bruke opp kapitalen din eller om du kun skal leve av avkastningen.

Schmuhu

Jeg vil helst leve av avkastningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo helt an på hvilket forbruk du ser for deg å ha. Mange i dag lever greit på 5-600 000 i årslønn. Hvis du plasserer dine verdier et sted hvor du får 3,5% årlig rente/fortjeneste, har du over 1 mill i renteinntekter i året. Burde jo kunne klare deg godt på det, og er du heldig med plasseringen, kan årlig kapitalinntekt fort passere 2 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kapital bundet i bolig er ikke realisert kapital, altså ikke en verdi du har før du har solgt - dersom du skal realisere denne "verdien" må du jo først selge boligen.. Siden du jo må ha ett sted å bo må du bruke noe av kapitalen på dette, så den vil jo bli mindre - ergo er dett enoe du må tenke på. Det eneste riktige her er å ta kontakt med en god rådgiver for du har jo ikke de pengene "på bok" per i dag.. 

Anonymkode: 54312...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kapital bundet i bolig er ikke realisert kapital, altså ikke en verdi du har før du har solgt - dersom du skal realisere denne "verdien" må du jo først selge boligen.. Siden du jo må ha ett sted å bo må du bruke noe av kapitalen på dette, så den vil jo bli mindre - ergo er dett enoe du må tenke på. Det eneste riktige her er å ta kontakt med en god rådgiver for du har jo ikke de pengene "på bok" per i dag.. 

Anonymkode: 54312...7c4

Jeg har de 20 millionene "på bok", men selvsagt ikke verdien på huset. Huset kommer jeg trolig ikke til å selge. Men det gir jo ekstra utgifter til eiendomsskatt, og vedlikehold som jeg også må ta med i regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke ha noe penger for å pensjonere deg, du kan leve på NAV om du ønsker det. Men da må du ikke eie noe.

Jeg tror nok ikke på innlegget ditt, mange som drømmer om slike liv som du beskriver :) Om dette var rett hadde du forstått at man ikke trenger lønnet inntekt i din situasjon.

Anonymkode: c9b60...af6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke ha noe penger for å pensjonere deg, du kan leve på NAV om du ønsker det. Men da må du ikke eie noe.

Jeg tror nok ikke på innlegget ditt, mange som drømmer om slike liv som du beskriver :) Om dette var rett hadde du forstått at man ikke trenger lønnet inntekt i din situasjon.

Anonymkode: c9b60...af6

haha, hva mener du med at du ikke tror på innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytt til et billig land. Bare dumt å sitte med verdier i Norge.

Anonymkode: e52e5...e4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er uaktuelt. jeg liker Norge og har familien min her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
aksase skrev (5 timer siden):

Det kommer jo helt an på hvilket forbruk du ser for deg å ha. Mange i dag lever greit på 5-600 000 i årslønn. Hvis du plasserer dine verdier et sted hvor du får 3,5% årlig rente/fortjeneste, har du over 1 mill i renteinntekter i året. Burde jo kunne klare deg godt på det, og er du heldig med plasseringen, kan årlig kapitalinntekt fort passere 2 mill.

Med 3,5% årlig vil det ikke bli så mye igjen etter å ha betalt skatt, vedlikehold på eiendommen etc. Jeg tenker at TS bør vurdere hvor mye hen tenker å gi videre til sine arvinger. Holder det for eksempel med et nedbetalt hus til 12 millioner? Det er jo i utgangspunktet en flott arv. Da er det null problem å pensjonere seg tidlig. Tenker TS å ikke tære av formuen, kan det bli verre. 
Du snakker om å være heldig med kapitalplasseringen, og det kan man være, men man kan jo også være uheldig noen år. 

Anonymkode: 82b03...458

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lese deg opp på FIRE bevegelsen. Populært i mange land, men skattesystemet i Norge gjør det visst vanskeligere å gjennomføre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få oversikt over hva du bruker penger på idag, hvor mye du vil  ha for å kunne ga ett så godt liv som mulig. Eks hva koster huset i strøm, forsikring, vedlikehold etc.  du vil fortsatt ha formuesskatt, hva må du ta ut. 

hvis du vil, kan du ved 62 gå av med afp. Snakk med de som har ansvaret for pensjon hos arbeidsgiver. De kan gjøre beregninger hva som du får utbetalt. Høres ut som du er noen år derfra.

du vil få pensjon fra nav etterhvert, men må nok leve av kapitalen i noen år.

da ser du forbruk og vil kunne gange det opp med at du kanskje lever 30 år til? Da ser du restbeløpet arvingene vil kunne arve av deg.    

Hvis du kjenner at helsa holder, og vil jobbe litt, kan du f.eks gå ned i stilling eller få ny deltidsjobb etterhvert. Både for å sysselsette seg og spe på inntekter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vet ikke helt om jeg tror på dette.

Du har penger på bok men samtidig lån. Tolker det som at du

a) er dyktig på investering slik at du tjener mer enn renta på lånet på samme beløp investert, og da følgelig:

b) da burde du selv kunne regne på dette

Du må iaf se på reell formue før du begynner å regne på pensjonspengene. Du burde jo lett kunne leve på å investere denne svære formuen din?

Anonymkode: 41c59...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke alle som hater å betale skatt, vet du. Noen bidrar faktisk gledelig til fellesskapet, og er svært takknemlig for de gode velferdsordningene vi faktisk har i dette landet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vet ikke helt om jeg tror på dette.

Du har penger på bok men samtidig lån. Tolker det som at du

a) er dyktig på investering slik at du tjener mer enn renta på lånet på samme beløp investert, og da følgelig:

b) da burde du selv kunne regne på dette

Du må iaf se på reell formue før du begynner å regne på pensjonspengene. Du burde jo lett kunne leve på å investere denne svære formuen din?

Anonymkode: 41c59...b56

Ts har arvet ræva full så klart

Dette er ikke selvtjente penger

Anonymkode: 7062d...c0e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...