Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan mor være i ulønnet permisjon mens far tar sin del (mor tar fellesukene)? 

Det er planlagt at far skal ta permisjon i friukene sine (jobber offshore), mens mor er i ulønnet permisjon samtidig.

Kan man også søke om kontantstøtte i denne perioden, mens man har permisjon på denne måten? Barnet skal ikke begynne i barnehage før august 2026 (novemberbarn i år). 

Anonymkode: fd9af...243

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint gå i ulønnet perm mens far tar sine uke. Men kontantstøtte er for arbeidsledige som er aktive jobbsøkere, det er jo ikke du.

Anonymkode: 79106...c93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan fint gå i ulønnet perm mens far tar sine uke. Men kontantstøtte er for arbeidsledige som er aktive jobbsøkere, det er jo ikke du.

Hæ? Kontantstøtte er vel for de som ikke har barnet i barnehage mellom 1 og 2 år? 😳

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kontantstøtte er for de som ikke benytter seg av barnehageplass.

Anonymkode: 75113...42f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Kontantstøtte får du når barnet er 13-19 mnd hvis du ikke har tilbud om bhgplass. 

Anonymkode: 1d051...462

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer ikke. Kontantstøtte får du når barnet er 13-19 mnd hvis du ikke har tilbud om bhgplass. 

Anonymkode: 1d051...462

Ja. Dette var Bondevik og Krf sin ide om at barn har godt av å være med mor og far frem til barnehagealder( som var 3-6 år da jeg vokste opp på 90- tallet.

Anonymkode: 7db22...876

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal han ta permisjon i friukene sine? Han har jo fri uansett da.

Anonymkode: c12a9...2b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal han ta permisjon i friukene sine? Han har jo fri uansett da.

Anonymkode: c12a9...2b5

Fordi han får både lønn og foreldrepenger da, som kan forsvare at jeg som mor går i ulønnet permisjon. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan mor være i ulønnet permisjon mens far tar sin del (mor tar fellesukene)? 

Det er planlagt at far skal ta permisjon i friukene sine (jobber offshore), mens mor er i ulønnet permisjon samtidig.

Kan man også søke om kontantstøtte i denne perioden, mens man har permisjon på denne måten? Barnet skal ikke begynne i barnehage før august 2026 (novemberbarn i år). 

Snakk med nav så får du svar.. Her vil du få ørten ulike svar og mye synsing... Står veldig tydelig inne på NAV sine sider både ang permisjon og kontantstøtte- som ikke gjelder før barnet er passert året. 

Anonymkode: c93e0...d9b

AnonymBruker
Skrevet

Hva er logikken med at mor tar ut ulønnet mens dar er i permisjon? Er ikke hensikten med ulønnet permisjon at man skal få ukene til å gå opp før barnehagestart? 

Anonymkode: c6c90...6a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi han får både lønn og foreldrepenger da, som kan forsvare at jeg som mor går i ulønnet permisjon. 

Da kan du ikke motta kontantstøtte. Far får foreldrepenger for å ha permisjon med barnet, og du kan ikke motta kontantstøtte for det samme barnet i den samme perioden.

Hvordan det blir ukene han er i jobb, vet jeg ikke. Man kan jo gradere kontantstøtte, men jeg tror det gjelder hvis barnet har deltidsplass i barnehage. Jeg ville ha hørt med NAV.

Anonymkode: 94ac8...e91

AnonymBruker
Skrevet

Svarene her viser tydelig hvorfor du bør lese veiledning på NAV sine sider og eventuelt spørre dem. Så får du riktig svar. Utbetaling av kontantstøtte gjelder for eksempel uavhengig av om foreldrene er i permisjon eller ikke, så lenge barnet ikke går i barnehage.

Anonymkode: e78b7...073

AnonymBruker
Skrevet

Ikke det du spør om, men jeg anbefaler at far har litt permisjon alene med barnet... Det er veldig fint for tilknytningen.

Ellers er det ikke aktivitetskrav til mor i fars kvote. Og såvidt jeg vet er kontantstøtte fra måneden barnet er 13 mnd uavhengig av hva foreldrene driver med, så lenge barnet ikke har barnehageplass. Vi hadde gradert perm en stund så den varte til rundt 14 mnd alder, og vi fikk iallfall samme kontantstøtte som andre.

Anonymkode: eace0...28b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal også gjøre det slik. Ifølge mannen min så er det mange som gjør det slik av kollegaene hans. Jeg skal ta vakter i friperiodene etter barnet har fylt 1 år, så han får nok tid alene med baby. Jeg jobber turnus, så må egentlig finne meg ny jobb eller studere mer, det er også en av grunnene til at vi skal gjøre det slik. Vi ønsker ikke barnehagestart før tidligst 1,5 år så derfor gjør vi det sånn. Da har jeg muligheten til å gå ulønnet men samtidig ta vakter når han er hjemme. Jeg tar hele fellesperioden da. 

Anonymkode: 8075c...955

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Svarene her viser tydelig hvorfor du bør lese veiledning på NAV sine sider og eventuelt spørre dem. Så får du riktig svar. Utbetaling av kontantstøtte gjelder for eksempel uavhengig av om foreldrene er i permisjon eller ikke, så lenge barnet ikke går i barnehage.

Anonymkode: e78b7...073

Akkurat det er jeg ikke så sikker på. 

Anonymkode: c30b4...d77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er logikken med at mor tar ut ulønnet mens dar er i permisjon? Er ikke hensikten med ulønnet permisjon at man skal få ukene til å gå opp før barnehagestart? 

Anonymkode: c6c90...6a3

Kan like gjerne være at man ønsker å ha barnet hjemme lenger. Ikke bare fordi man ikke har fått barnehageplass 

Anonymkode: f5287...a28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat det er jeg ikke så sikker på. 

Anonymkode: c30b4...d77

Her har far pappaperm mens vi får kontantstøtte. Hadde ikke krav på barnehageplass før barnet er 20 mnd. 

Anonymkode: 82afe...1cf

AnonymBruker
Skrevet

Kontantstøtte er bundet opp til barnehageplass - ikke hvorfor foreldre er hjemme. Om det er permisjon, ulønnet permisjon, arbeidsledig etc spiller INGEN rolle... 

Man kan helt fint motta kontantstøtte mens far har permisjon - ETTER barnet er fylt 1 år.. 

https://www.nav.no/kontantstotte

Anonymkode: c93e0...d9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...