Gå til innhold

Bidrag til 18åring. Far som drøyer og ikke vil betale..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å ta det opp allrede i desember, slik at han var forberedt på det, men som vanlig lot han være å svare meg. Ungdommen selv ønsker at det er jeg som skal ta det med far, da ungdommen ikke klarer å stå opp mot far. 

Jeg foreslo forskjellige løsninger, slik at far kunne være med å bestemme. Iflg kalkulatoren skal han betale over 6500kr i bidrag, så jeg foreslo 4500kr i en privat avtale. Han svarte selvsagt ikke, men foreslo til ungdommen at han kunne betale 2000kr, noe både ungdommen og jeg syns var for lite. Så jeg skrev at vi heller tar det via nav, men da foreslo far til ungdommen at han kunne betale 4000kr, noe vi godtok. Denne diskusjonen har da gått over mnd. Ungdommen ble 18 i feb, men far har bare betalt for mars. Jeg sendte ny mld og etterspurte bidraget for feb, noe han selvsagt ikke svarte på, og jeg skrev at han feks kunne betale 1000kr ekstra i mnd frem til han hadde nedbetalt for feb.

Om han nekter å betale for feb, kommer vi noen vei da?

En annen ting, kan jeg "kreve" at han er med på å betale for reguleringen til ungdommen? Frem til nå har jeg ikke orket å mase om det, men når ungdommen fylte 18 mistet jeg nesten 8000kr tilsammen, og det merkes..

Anonymkode: bfe93...2f7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Regulering skal deles på i tillegg til bidrag. 

Sønnen din må søke via NAV. Han er voksen, så du får ikke gjort noe selv.

Endret av Rotemor
  • Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om han nekter å betale for feb, kommer vi noen vei da?

En annen ting, kan jeg "kreve" at han er med på å betale for reguleringen til ungdommen?

Nei. 
Ja. 

Men du, søk via nav. Dette blir bare tull. Han vil ikke svare deg, ungen tør ikke ta det selv, far betaler ikke og må purres på… 

Sett deg ned med ungdommen din, fyll ut søknad på nav sammen og husk å krysse av for at nav krever inn. La ungdommen få det han har krav på og kanskje en litt bedre start på voksenlivet. 

Anonymkode: f87dc...ebd

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk via nav og bli ferdig med dette, det er jo åpenbart håpløst å ta dette privat med far. 

Anonymkode: c95f0...648

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det her må 18 åringen søje nav om. Du har ingenting med dette å gjøre. Eneste du gjør er å sy puter under armene på ditt voksent barn. 

Anonymkode: b74ea...ec2

AnonymBruker
Skrevet

Og skynd dere, NAV krever ikke inn bidrag for tiden før søknadstidspunkt.

Anonymkode: 47b4d...4c5

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet må søke selv via NAV, og får dette utbetalt.

Anonymkode: 72c4d...aa7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Regulering søker du via nav, der går under særskilte utgifter. Et år tilbake i tid kan du søke for, så Finn fram regningene. 

Og bidrag, ta det via nav asap! Jo lenger dere venter jo mindre får ungen. Far vil ikke betale, da får det settes inn sterkere lut. Man får sjeldent innvilget bidrag tilbake i tid

Anonymkode: b2a6b...c95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt far en sjanse til - Nå betaler du - om ikke tar vi det via NAV.

Så ville jeg tatt det via NAV ved første avvik fra avtalen. 

Anonymkode: 8ccb4...003

• Liker 1
Skrevet

Det er ungdommen som har krav på bidrag så sant det er under utdanning, så hjelp til med å sende søknad gjennom NAV. Du kan søke om meddekning av regulering.

Det kan jo vente til april, så en får sett om far da faktisk betaler inn 5000kr for å starte nedbetalingen av februar. Om far da ikke betaler etter avtale så tar ungdommen det gjennom nav og får da mer pr mnd, det vil jo da dekke godt opp for manglende betaling for februar

Skrevet

Der er vel bare å gi han en frist så sette seg ned å kreve fullt via NAV.

Han skal nok betale 6000-6500 hvis det er null samvær så du kan jo nevne dette til han.

Sånn som dere samarbeider tror jeg du skal se langt etter noen penger til tannregulering og hvis han ikke vil får du ingenting og hverken du eller NAV kan tvinge han.

Etter neste sommer er det vel slutt på alt uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg ned sammen med barnet og fyll inn søknad via NAV

Anonymkode: ea9cd...ac2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig litt rart at man som ufør ikke kan søke om å få beholde barnetillegg ut tiden barnet går på vgs. Man er pliktig å forsørge, men blir fratatt både Barnetrygd og barnetillegg som gjerne tilsier til sammen 6000 for en enslig ufør forelder. Dersom den andre forelderen endten er ufør, bor i et annet land eller ikke er mulig å spore opp, eller man ikke vet hvem far er så står man alene om å forsørge, men blir fratatt mye penger.

Ofte kan ungdommer av uføre ha egne problemer og ikke være i stand til å jobbe ved siden av vgs uten at det går vesentlig utover karakterer. 

Ekstra stipend for ungdom av lavtlønte foreldre er vel maks 3000 i mnd. Så kun halvparten av det man mister. Som ufør har man allerede lite fra før. Så 3000 mindre vil være et stort innhogg i en ellers trang økonomi. 

Anonymkode: 0f267...d15

• Liker 4
Skrevet

Bidrag når man er over 18 år må enten avtales direkte, eller så må 18-åringen selv søke gjennom NAV. Reguleringen får du gjort lite med nå, men du hadde hatt krav til å få delt deler av dette med far. Du kan eventuelt høre med nav om det går an å søke å få far til å ta sin andel nå i ettertid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be sønnen logge inn på nav og søk. Da får han ikke nektet

Anonymkode: 8ac03...02c

• Liker 2
Skrevet (endret)
NakenPanda skrev (5 timer siden):

Der er vel bare å gi han en frist så sette seg ned å kreve fullt via NAV.

Han skal nok betale 6000-6500 hvis det er null samvær så du kan jo nevne dette til han.

Sånn som dere samarbeider tror jeg du skal se langt etter noen penger til tannregulering og hvis han ikke vil får du ingenting og hverken du eller NAV kan tvinge han.

Etter neste sommer er det vel slutt på alt uansett.

Nav kan pålegge han å betale for regulering. Ikke gi feilinformasjon! (Riktignok ett år tilbake i tid, men han kan jo ha regulering nå)

Endret av Rotemor
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og skynd dere, NAV krever ikke inn bidrag for tiden før søknadstidspunkt.

Anonymkode: 47b4d...4c5

Dette er feil. Man kan få etterbetalt bidrag inntil tre år bak i tid..

Skrevet (endret)
Rotemor skrev (30 minutter siden):

Nav kan pålegge han å betale for regulering. Ikke gi feilinformasjon! (Riktignok ett år tilbake i tid, men han kan jo ha regulering nå)

For barn ja, og i tillegg rangerer vel nødvendigheten av å ha tannregulering, de aller fleste får det pga at tennene "skal se bedre ut" og ikke "har et medisinsk problem". Det er flere krav til at særskilte utgifter går gjennom på et voksen en til et barn.

Hovedregelen er at voksen mennesker skal betale sin egen tannlege, og med mindre ventetiden på behandling og diagnosen han har fått fra tannlegen er mer kritisk enn "kunne sett bedre ut" tror jeg det er lite sannsynlig at dette går gjennom.

Voksen opp til 24 kan jo få dekket mellom 40-100% av helfo uansett, men regner med siden TS har store kostnader relatert til dette at det ikke er så veldig kritisk.

Staten kuttet ned på denne støtte fordi det kostet milliarder å få tenner til å se bedre ut, uten noen god grunn medisinsk.

Gutten får søke med NAV mor i ryggen da vel, men pengekrana er snart stengt.

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen din må søke via Nav så fort som mulig, det er 4mnd behandlingstid (men sett dato tilbake i tid fra da han sluttet å betale) Godt mulig han dropper retningene fra Nav også, men etter ett par måneder så griper Nav innkreving inn og han får tvungent trekk; dvs bidraget trekkes direkte fra lønnen før lønn utbetales

Var igjennom akkurat det samme selv. Ut i fra bidragskalkulator så skulle far betale rundt 6000kr (han har veldig god inntekt), så vi ble enig om privat avtale der han betalte 4000kr direkte til datteren (skal det gå via Nav så bør man søke i god tid før 18-årsdagen pga behandlingstid) Måneden etter så vippset han henne 3000kr og kalte det «skolepenger» og at han ikke kom til å betale i juni, juli og august (bidrag er hver måned året rundt.

Hun sendte straks søknad til Nav, var redelig og opplyste om at hun hadde fått 3000kr privat. Informerte faren om at bidrag var søkt inn via Nav. I stedet for å være smart og fortsette å vippse en sum hver måned sånn at han ville fått lavere bidragsgjeld så droppet han helt å betale. Etter 5mnd fattet endelig Nav vedtak på over 6000 hver måned+nedbetaling av gjeld. Men han ga blanke i summen på giroen og betalte hva som passet han. 1000kr en måned, 1500 neste måned osv. Etter 4 mnd så purret vi på Nav innkreving og spurte om han virkelig kunne holde på sånn. Noe han selvfølgelig ikke kunne. Så da mistet han retten til å betale egen giro og det ble lønnstrekk

Nå er det 1 år snart siden hun var ferdig på Vgs, og faren skylder henne fortsatt rundt 40 000. Pga han ble sykemeldt og gikk ned i inntekt, og da han har to andre barn som han betaler bidrag for så blir pågående bidrag prioritert foran gjeld. Nå er han i jobb igjen og hun får igjen utbetaling hver måned via Nav innkreving. Heldigvis så blir ikke bidragsgjeld foreldet, gjelden står å renter seg. Han tror han skader meg ved å være vanskelig, men det er datteren det går utover da hun er lei seg over å bli bortprioritert når hun vet at halvsøsken får bidrag. Og ja; det har gått utover økonomien min, men det skal ikke han få gleden av å vite

Ang tannregulering så skal prisen på den deles på begge foreldrene. Hvem som tjener best eller hvem barnet bor hos har ingenting å si. Betaler han ikke frivillig så ta det via Nav

Et generelt tips er at med mindre man har et veldig godt samarbeid så ta det meste via Nav. Da slipper du frustrasjonen når eksen ikke holder det han lover, og du spare deg for å ha kontakt med han. Som feks å purre på barnebidrag og betaling for regulering. Livet mitt ble så mye bedre etter i lang tid først å ha prøvd å komme til enighet med private avtaler og evig frustrasjon over at det ikke ble overholdt. Etter at Nav tok over det meste så visste jeg at datteren vår fikk det hun hadde krav på, og Nav ordnet opp. Jo mindre konflikt mellom foreldrene; desto bedre for barnet

I vårt tilfelle så blir det nok mange år før gjelden hans er innbetalt, men til syvende og sist så vil hun få det som er hennes rett.

Bare sving dere rundt først som sist, jeg kan love deg at det blir ikke bedre. Synes sønnen din at det er vanskelig å «gå i mot» faren så kan han logge seg inn på altinn og fylle ut godkjennelse for at du kan bistå han. Det gjorde datteren min pga faren spilte veldig på samvittigheten hennes og fremstilte det som om hun ruinerte han og «vil du virkelig pappa så vondt» 

Anonymkode: 1e8b7...4e1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

For barn ja, og i tillegg rangerer vel nødvendigheten av å ha tannregulering, de aller fleste får det pga at tennene "skal se bedre ut" og ikke "har et medisinsk problem". Det er flere krav til at særskilte utgifter går gjennom på et voksen en til et barn.

Hovedregelen er at voksen mennesker skal betale sin egen tannlege, og med mindre ventetiden på behandling og diagnosen han har fått fra tannlegen er mer kritisk enn "kunne sett bedre ut" tror jeg det er lite sannsynlig at dette går gjennom.

Voksen opp til 24 kan jo få dekket mellom 40-100% av helfo uansett, men regner med siden TS har store kostnader relatert til dette at det ikke er så veldig kritisk.

Staten kuttet ned på denne støtte fordi det kostet milliarder å få tenner til å se bedre ut, uten noen god grunn medisinsk.

Gutten får søke med NAV mor i ryggen da vel, men pengekrana er snart stengt.

Gutten har nylig fylt 18.Jeg legger til grunn at han har fått regulering innen han ble myndig. Jeg legger også til grunn at det er medisinske årsaker, altså at det er satt en dekningsgrad. Det blir da feil å si at han/mor ikke kan få dekket dette ett år tilbake i tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...